منابع آگاه اعلام کردند وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی آتی خود در قاهره، ایران را همکار اصلی تروریسم معرفی و به تهران توصیه خواهد کرد در زمینه حقوق بشر و حاکمیت قانون از عربستان یاد بگیرد!

وزیر خارجه آمریکا: ایران در زمینه حقوق بشر و حاکمیت قانون از عربستان یاد بگیرد!به گزارش گروه بین‌اللمل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت پولیتیکو به نقل از منابع آگاه اعلام کرد وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای به خاورمیانه یک سخنرانی در قاهره، پایتخت مصر، خواهد داشت که در آن به ایران توصیه می‌کند در زمینه حقوق بشر و حاکمیت خود از عربستان بیاموزد!

پمپئو قرار است از هشت تا پانزده ژانویه (۱۸ تا ۲۸ دی) به کشورهای اردن، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت سفر کند. مقصد نخست سفر وی اردن است.

از دیدگاه پولیتیکو این سفر مایک پمپئو احتمالا یکی از سخت‌ترین سفرهای تاکنون وی است. در این سفر پمپئو طی یک سخنرانی مهم به نقش آمریکا در منطقه خواهد پرداخت و در نشستهای خصوصی به متحدان عرب واشنگتن اطمینان می‌دهد که آمریکا همچنان به آنها متعهد خواهد بود.

به نوشته پولیتیکو، در سخنرانی قاهره، وزیر خارجه دولت ترامپ سیاست خاورمیانه اوباما، دولت پیشین آمریکا، را محکوم می‌کند. منابع آگاه در گفتگو با پولیتیکو می‌گویند در این سخنرانی پمپئو همچنین سیاست تعاملی اوباما با ایران را سرزنش و ادعا خواهد کرد سیاستهای دولت ترامپ منافع منطقه را به بهترین شکل تأمین می‌کند.

افرادی که متن پیش‌نویس سخنرانی مایک پمپئو را مشاهده کرده‌اند به پولیتیکو گفته‌اند وی با ادعای اینکه اوباما مردم خاورمیانه را درباره منبع اصلی تروریسم گمراه کرد بر این مسئله پافشاری خواهد کرد که «ایران کشوری که اوباما تلاش می‌کرد با آن تعامل داشته باشد، مقصر اصلی و همکار واقعی تروریسم است».

به گفته این منابع آگاه وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود پیشنهاد می‌کند که «ایران می‌تواند در زمینه حقوق بشر و حاکمیت قانون از عربستان سعودی بیاموزد»! پمپئو همچنین از عربستان سعودی «بابت اجرای عدالت درباره قاتلان جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی» قدردانی خواهد کرد!

بنا به گزارش پولیتیکو دست‌کم یک تحلیلگر گفته است مایک پمپئو باید لغو سخنرانی در قاهره را مورد بررسی قرار دهد. پولیتیکو بر این باور است که «اگر سرانجام مایک پمپئو چنین اظهاراتی را مطرح کند، قطعاً با واکنشهای منفی نه تنها از سوی مشاوران اوباما بلکه کارشناسان منطقه روبرو خواهد شد. به این دلیل ساده که اعضای مهمترین گروههای تروریستی در منطقه مانند القاعده و شاخه‌های آن مانند داعش از افراط‌گراهای سُنی‌مذهب هستند، در حالی که ایران کشوری با اکثریت جمعیت شیعه با این گروه‌های تروریستی جنگیده است».

این پایگاه همچنین درباره ادعاهای بی‌اساس و مضحک وزیر خارجه آمریکا علیه ایران و تمجید او از عربستان می‎افزاید: «هم‌اکنون همه عربستان را یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان به‌ویژه در حوزه زنان می‌دانند و ایران با هر معیاری کشوری آزادتر از عربستان است».

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
این آقا دور افتاده حلوا حلوا ! از ایران بدگویی، تهمت زنی و ایران هراسی کنه و همسایه های مسلمان ایران هم شنیدند و باورکردند!
خانواده سلطلنتی عربستانی که مطابق سند شنودی یک خبرنگار را زنده زنده قیمه قیمه کرده اند!
این اقا خودش را مسخره کرده؟
انقدر خرابکاری کرده نمیدانند چطور جمع اش کنند!
آخرین اخبار