از نگهداری شربت متادون در شیشه‌های غیردارویی و شیشه‌های بدون برچسب نام دارو خودداری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شعله خانی والدین مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: از نگهداری شربت متادون حتی در دوز‌های بسیار پایین در شیشه‌های غیردارویی (بطری نوشابه و آب معدنی) و شیشه‌های بدون برچسب نام دارو خودداری شود.

وی افزود: والدین در اکثر موارد این شربت را در ظروفی مانند بطری آب معدنی یا نوشابه و یا ظروف شربت‌های دارویی (استامینوفن - دیفن هیدرامین) در یخچال نگهداری می‌کنند که اشتبا‌ها به کودک داده می‌شود و یکی از گروه‌های سنی در معرض خطر مسومیت با متادون، اطفال هستند که اکثرا به دلیل مصرف اشتباه دچار مسمومیت می‌شوند و حتی باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

شعله خانی بیان کرد: به دلیل بروز مسمومیت شدید در اطفال و افراد غیر معتاد، شیشه‌های حاوی متادون می‌بایست دارای برچسب مخصوص هشدار دهنده حاوی نام فرآورده و توضیحات لازم مربوط به نحوه مصرف دارو باشند.

وی گفت: در صورت مصرف متادون توسط کودکان علائم مسمومیت شامل تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و دیگر علایم مسمومیت است که بعد از مدت کوتاهی ظاهر می‌شود و پس از گذشت چند ساعت با پیشرفت علائم، کودک جان خود را از دست می‌دهد.

شعله خانی گفت: طعم شربت متادون شیرین است و مصرف کنندگان دارو در برخی موارد آن را به همراه چای یا نوشابه مصرف می‌کنند.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه متادون دارویی است که با تجویز پزشک در درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت مصرف سهل انگارانه و غیر مسئولانه ممکن است خطراتی جدی ایجاد کند گفت: در صورت بروز علائم مسمومیت در بیمار یا بستگان وی حتماً به اورژانس مراجعه کنند.

شهرستان فسا در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
انتهای پیام/ت

شرایط استفاده از شربت متادون را بدانیم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.