رئیس مرکز بهداشت و درمان استان مرکزی گفت: هدف ما این است تا در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و غیره سیاست‌گذاری ویژه داشته و آنها را کنترل کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، جواد نظری رئیس مرکز بهداشت و درمان استان مرکزی شامگاه دوشنبه در پنجاهمین کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی با اشاره به لزوم تبین سند پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر گفت: اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در انسان‌ها بیماری‌های غیرواگیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، مجاری تنفسی، سرطان‌ها است، بیش از ۳۶ میلیون مرگ و میر سالانه در جهان به سبب بیماری‌های غیرواگیر است که ۱۴ میلیون آن‌ها در سن‌های زیر ۷۰ سال است، برنامه سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۰۱۳ تا ۲۰۲۰ در راستای کنترل بیماری‌های غیرواگیر غیرواگیر و اهداف تعیین شده.

وی افزود: ۹ هدف اصلی که سازمان بهداشت جهانی تعیین کرده است که شامل داشتن پوشش ۸۰ درصدی در زمینه برنامه سلامتی، ثابت نگهداشتن دیابت، کاهش ۲۵ درصدی فشار خون، کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات، کاهش ۳۰ درصد مصرف نمک، کاهش ۱۰ درصد کمبود تحرک در جوامع و ... است، نهایتا در کشور هم یک برنامه ۱۰ ساله در نظر گرفته شد و علاوه بر این ۹ هدف چهار هدف دیگر هم به آن اضافه شد.

رئیس مرکز بهداشت و درمان استان مرکزی تصریح کرد: در این راستا سندی با عنوان یک سند ملی مبارزه با غیرواگیر تهیه شد و همه ارکان دولت موظف به همکاری هستند، هدف ما این است تا در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و ... سیاست‌گذاری ویژه داشته و آن‌ها را کنترل کنیم.

نظری بیان کرد: ۴۲ درصد از مرگ‌ومیر استان مرکزی در سال ۹۶ به سبب بیماری‌های قلبی و عروقی بود همچنین ۱۶ درصد آن ناشی از سرطان و ۱۰ درصد آن هم مربوط به علل خارجی و حوادث بوده است، باید در این راستا همه دستگاه‌ها باید همکاری داشته باشند تا بتوانیم آن‌ها را کاهش دهیم، در بین زنان سرطان‌ها در رتبه نخست مرگ و بالاترین علت مرگ مردان هم علل خارجی است.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت و درمان فعالیت‌هایی بسیاری را شروع کرده است، برای نخستین بار تدوین و تنظیم سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در سال ۹۶ در استان مطرح شد، در سامانه سیب علوم پزشکی، برای نخستین بار روانشناس استخدام شده است، ۵۴ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی خدمات مراکز بهداشت را دریافت کرده‌اند به طوری که در راستای ارائه این خدمات و غربالگری ۲۰ هزار و ۷۴۲ مبتلا به بیماری دیابت شناسایی شده است، ۳۵ هزار ۹۸۱ نفر مبتلا به فشار خون، ۹ هزار و ۹۶۹ نفر مبتلا چربی خون شناسایی شدند، همه این‌ها به صورت رایگان انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت ودرمان استان مرکزی ادامه داد: ۳۹ مورد سرطان سینه زودتر از موعد شناسایی شده است و در ادارات مختلف حضور یافته و آن‌ها را ساماندهی کرده‌ایم، شاخصی اختصاصی تغذیه‌ای در میان‌سالان هم در ۵۴ درصد اتفاق افتاده که ۴۱ درصد آن‌ها دچار اضافه وزن بودند، باتوجه به این که بالاترین میزان مصرف نمک در نان است به شدت و به صورت فصلی این موضوع را بررسی می‌کنیم.

نظری بیان کرد: در زمینه کاهش حوادث نهادی مثل راهنمایی و رانندگی با تست رندومی الکل می‌تواند بسیار کمک کند، باتوجه به این که تدوین اسن سند بسیار سنگین است درخواست همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی استان را داریم.

انتهای پیام/ب

تاکید رئیس مرکز بهداشت و درمان استان مرکزی  بر کنترل بیماری های قلبی و عروقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.