نخستین دور گفتگو‌های تجاری چین و آمریکا پس از اعلام آتش‌بس موقت ۹۰ روزه، در پکن آغاز شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین دور گفتگو‌های تجاری چین و آمریکا بعد از اعلام آتش بس موقت ۹۰ روزه در نشست سران دو کشور در آرژانتین، در پکن آغاز شد.

ترامپ که تاکنون بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالا‌های صادراتی چین به آمریکا تعرفه بسته، تهدید کرده است اگر طرفین در این مدت به توافق نرسند سایر کالا‌های چینی نیز مزه تعرفه را خواهند چشید و تعرفه بر روی کالا‌های قبلی هم افزایش خواهد یافت.

ترامپ روز گذشته گفته بود ضعف‌های اقتصاد چین، این کشور را مجبور به نشستن پای میز مذاکره کرده است.

ترامپ گفته است چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت‌های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می‌گذارد و کالا‌های ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشور‌های دیگر صادر می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا که از مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری چین به خشم آمده بود، اعلام کرد در اولین مرحله برای کاستن از این مازاد تجاری، ۵۰ میلیارد دلار کالا‌های وارداتی از چین را مشمول ۲۵ درصد تعرفه می‌کند که چین نیز خیلی زود به این اقدام واکنش نشان داد.

نهایتا دولت آمریکا تعرفه‌ها را افزایش داد و بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه بین ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع کرد، اما اعلام کرد در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، ۲۷۵ میلیارد دلار دیگر از این کالا‌ها را مورد تعرفه قرار دهد. چین هم در واکنش به این اقدام ۱۱۰ میلیارد دلار از کالا‌های آمریکایی را تحت تعرفه ۵ تا ۱۰ درصدی و در برخی موارد بین ۲۵ تا ۴۰ درصد قرار داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار