خنیفر با اشاره به اهمیت آموزش دوره ابتدایی گفت: آموزش صحیح در دوره ابتدایی از توسعه آسیب های جامعه می کاهد.

آموزش ابتدایی صحیح آسیب ها کاهش می دهد/ هنر معلمی در کارورزی شکل می‌گیردبه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان تاسیس دارالمعلمین و دارالمعلمات را نقطه عطفی در نظام تربیت معلم ایران دانست و بیان کرد: بر مبنای تشکیل نظام تعلیم و تربیت، امسال یکصدمین سالگرد تربیت معلم در ایران است که در این راستا کار‌های بزرگی ازجمله موزه دائمی آثار تربیت معلم صورت گرفته است.

وی با بیان گستردگی سرزمینی ایران بر افزایش هزینه تعلیم و تربیت به دلیل فاصله‌های زیاد و دسترسی سخت به آموزش نسبت به دیگر کشور‌ها اشاره کرد.

خنیفر با اشاره به میزان بالای اعتماد و جایگاه معلم در جامعه نسبت به دیگر دستگاه‌های اجرایی گفت: بی‌تخلف‌ترین، بی‌حاشیه‌ترین و کم‌خطا‌ترین افراد در دستگاه‌های اجرایی معلمان هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بررسی روند کاهشی پذیرش دانشجومعلم در سال‌های گذشته و مواجه با بحران کمبود معلم، به پذیرش معلمان به شیوه‌های دیگر اشاره و اظهار کرد: شیوه‌های دیگر پذیرش معلم در مواقع بحران خوب است، ولی نباید جایگزین ورود معلم از مسیر تربیت معلم شود، تجربه شبانه روزی داشتن و حضور استادانی با سابقه معلمی که با انتقال تجربیات خود کارورزی را به عنوان قلب نظام آموزشی معلم از همان ابتدا آغاز کردند، تربیت معلمان از مسیر مراکز تربیت معلم را نسبت به دیگر روش‌ها متمایز می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت و توجه به کشور‌های جهان به تربیت معلم به ویژه قاعده هرم آموزشی یعنی آموزش ابتدایی تصریح کرد: آموزش ابتدایی را اگر درست کنیم همه چیز درست خواهد شد و آسیب‌ها کاهش می‌یابد.

نظام آموزشی جز ۱۵ نظام آموزشی جهان است

وی تصریح کرد: نظام آموزشی ما با وجود مسائلی که دارد تقریبا جزء ۱۵ نظام آموزشی جهان است که کسب این رتبه ریشه در تعلیم و تربیت و آموزش عمومی دارد.

خنیفر با تاکید بر جایگاه تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: محصول تربیت معلم هرچه شایسته‌تر باشد شما با خیال آسوده‌تر می‌توانید نسل فردا‌ها و پس فردا را تربیت کنید.

رئیس دانشگاه فرهنگیان  با اشاره به اینکه هنر معلمی در کارورزی شکل می‌گیرد و کارورزی فصل اصلی تربیت معلم است؛  امروز تعامل خوب و اثربخشی بین دانشگاه و معاونت آموزش و ابتدایی وجود دارد و از توانایی‌های علمی حکیم زاده، در بازنگری برنامه درسی دوره ابتدایی بهره‌مند هستیم.

وی مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان را تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: تربیتِ معلم برای دوره ابتدایی افتخار بزرگی برای دانشگاه فرهنگیان است. امروز حدود ۶۰ درصد دانشجویان مربوط به دوره ابتدایی است و به این مساله افتخار می‌کنیم.

کمبود معلم در دوره پیش دبستانی

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه تعامل و همکاری بین معاونت آموزش ابتدایی و دانشگاه فرهنگیان بسیار مطلوب است، تصریح کرد: برنامه درسی دانشجو معلمان آموزش ابتدایی بسیار مهم است چراکه معلم قبل از ورود به کلاس درس ضمن یادگیری دانش موردنیاز با برنامه‌ها و اولویت آموزش ابتدایی و مهارت لازم نیز آشنا می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد:  اکنون با کمبود مربی پیش دبستانی روبه رو هستیم و چون تخصص مربی در تربیت کودکان دوره پیش دبستان بسیار مهم است از مسئولان و برنامه ریزان دانشگاه فرهنگیان می‌خواهیم که با توجه به نیاز نیروی انسانی رشته‌ای جداگانه آموزش پیش دبستان در دانشگاه در نظر گرفته شود.

حکیم زاده با اشاره با امضای این تفاهم نامه اظهار کرد: امیدوارم این تفاهم نامه بتواند برای تعلیم وتربیت دانش آموزان مؤثر واقع شود.

اهمیت همکاری بین مدارس و دانشگاه فرهنگیان 

در ادامه روشندل، معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان درباره اقدامات این دانشگاه در بازنگری رشته عناوین دروس و سرفصل دروس اشاره و بر ضرورت تعامل بیشتر دانشگاه فرهنگیان و حوزه‌های اجرایی آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: حاصل این تعامل تربیت معلم کامل است.

وی با ابراز خرسندی از امضا این تفاهم نامه گفت: از آنجا که دانشجو معلمان باید در طول تحصیل خود درس کارورزی را در مدت ۵۱۲ ساعت در قالب ۸ واحد درسی بگذرانند، در حدود ۱۷۰۰ مدرسه دوره ابتدایی در سراسر کشور، ۱۷۰۰ مدیر راهنما و ۶۵۰۰ معلم راهنما در کنار استادان راهنمای کارورزی برای دانشجو معلمان، فرصت تمرین مهارت و هنر معلمی و آشنا شدن با پیچیدگی و ظرافت‌های تدریس در کلاس درس را فراهم می‌سازند که از تلاش‌های خالصانه این همکاران در مدارس صمیمانه سپاسگزاری می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ارتباط و همکاری بین مدارس و دانشگاه فرهنگیان از امتیازات بسیار مهم و راهبردی دانشگاه در امر تربیت معلم فاخر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.