کارشناس مسائل اروپا گفت:اتحادیه اروپا کماکان در درون خود به جمع بندی واحدی برای تداوم ارتباط مالی با ایران نرسیده است.

اختلاف نظر درون اتحادیه اروپا دلیل اصلی تعلل در اجرای به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش مقامات اروپایی در اظهاراتی مدعی شده بودند که تا پایان سال  ۲۰۱۸ به تعهدات خود در قبال برنامه جامع اقدام مشترک و ایجاد مکانیزم مالی اروپایی عمل خواهند کرد. اما با گذشت زمان زیادی از اظهارات مقامات اروپایی و عملی نشدن وعده‌های آن‌ها مسئولان کشورمان از جمله بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ناتوانی جدی اروپا در عمل به تعهدات خود  اعلام کرند که صبر ایران در این زمینه  حدی دارد و برای همیشه منتظر آنها و عملیاتی شدن وعده های اروپایی ها نخواهیم ماند.

در همین راستا گفت و گویی با سهراب سعدالدین کارشناس مسائل اتحادیه اروپا انجام شده که در ادامه آمده است.

سهراب سعد الدین کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به تعلل اتحادیه اروپا در عمل به وعده‌های خود در قبال برجام و همچنین علت اهمال آنها در ایجاد ساز و کار ویژه مالی اروپایی اظهار کرد: بحث تعلل اروپا در قبال تعهداتش در اجرایی شدن spv به دو موضوع باز می گردد، بخش اول اینکه اروپا از ایجاد تنش جدی در روابط خود و ایالات متحده آمریکا واهمه داشته و بخش دیگر هم به این موضوع بازمی گردد که اتحادیه اروپا به دنبال بهانه‌هایی در جهت تنگنا قرار دادن کشورمان باهدف پذیرش FATF از سوی ایران است.

کارشناس مسائل اتحادیه اروپا با اشاره به صحبت‌های پیشین مقامات اروپایی مبنی بر اینکه SPV تا پایان سال میلادی اجرایی خواهد شد، علت تناقضات موجود در حرف و عمل سران اتحادیه اروپا را این‌گونه بیان کرد: واضح است که برجام برای اتحادیه اروپا اهمیت فراوانی داشته و به طور قطع این اتحادیه درصدد حفظ این توافق است. اما به طور طبیعی زمانی که یک مکانیسم تعریف شده و قرار بر اجرایی شدن آن است، چالش‌های مختلفی بروز خواهند کرد. برای مثال پیش از این شاهد بحث‌هایی در رابطه با میزبانی spv توسط کشور‌های مختلف بودیم، چراکه این کشور‌ها نگران تداوم تجارت خود با آمریکا بودند. درحال حاضر هم باید گفت که اتحادیه اروپا کماکان در درون خود به جمع بندی واحدی برای تداوم ارتباط مالی با ایران نرسیده است، البته نمی‌توان این موضوع را به منزله بی اراده بودن  برای اجرایی کردن SPV تلقی کرد.

وی درپایان با اشاره به سفر "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان به هند با هدف ادامه تبادلات مالی دو کشور به‌وسیله روپیه ادامه داد: ایجاد توازن در عرصه سیاست خارجی، به این معنا که بتوانیم در عرصه بین المللی با کشور‌هایی نظیر چین و هند تعامل مالی داشته باشیم،گام مثبتی درعرصه سیاست خارجی کشورمان محسوب می شود، البته این مساله که هند تا چه میزان پای تعامل مالی با ایران خواهد بود یک نکته جدی و قابل تامل است، چراکه  این کشور‌ها هم مسائل بسیاری در روابط با آمریکا داشته و به طور قطع از تحریم‌های واشنگتن متاثر خواهند شد. اما درهرحال ما باید مجموعه‌ای از بازیگران را وارد عرصه سیاست خارجی خود کرده  و با   آنها  ارتباط  برقرار کنیم. ناگفته نماند که ما به وسیله برجام می‌توانیم مطالبه گری خودمان را از اتحادیه اروپا ادامه دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: spv ، اتحادیه اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار