به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فاز مقدماتی طرح رتبه بندی فرهنگیان ۲۵ شهریور۹۴ از سوی علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد و از آن سال تاکنون برنامهها و اظهار نظرهای مختلفی درباره اجرای طرح وجود دارد و بنابر اظهارات بطحایی در نخستین روزهای فعالیتش به عنوان وزیرآموزش و پرورش بنا بر این بود تا در سال ۹۷ اجرای کامل این طرح محقق شود، اما این امر میسر نشد تا اینکه نیمه شهریور امسال لایحه طرح تکمیلی رتبه بندی معلمان به دولت ارسال شد و بعد از گذشت مدتی هنوز لایحه رتبه بندی در کمیسیونهای مختلف دولت بررسی میشود و فقط در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده است.
در این میان لایحه بودجه ۹۸ دولت به مجلس ارسال شده و در حال بررسی است، اما هنوز خبری از تصویب قانون رتبه بندی فرهنگیان نیست و آموزش و پرورشیها فعلا ردیفی ۲ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح رتبه بندی در نظر گرفته اند تا افزایش اعتبار و سازوکار اجرا بعد از تصویب قانون رتبه بندی روشن شود.
مسیر پر پیچ و خم اجرای طرح رتبه بندی و ابهام در فرآیند اجرا یکی از چالش های اصلی آموزش و پرورش و محل سوال بهارستانی ها از وزیر آموزش و پرورش شده است و روز گذشته بحایی در پاسخ به سوال نمایندگان اظهار کرد: امیدواریم لایحه نظام رتبه بندی معلمان طی ۳ هفته آینده به مجلس تقدیم شود تا بعد از بررسی لایحه بودجه، مورد بررسی قرار بگیرد و بتوانیم از آغاز سال ۹۸ آماده اجرای نظام رتبهبندی معلمان در میان فرهنگیان باشیم.
این اظهارات بطحایی در حالی مطرح می شود که برخی نمایندگان مجلس تحقق این امر را برای سال ۹۸ چندان عملیاتی نمی دانند؛ در این همین راستا جبار کوچکی نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مدت هاست درباره اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان صحبت میشود و فرهنگیان منتظر اجرای آن هستند، اما در عمل اتفاقی نمیافتد.
وی ادامه داد: در ماده ۶۳ قانون ششم توسعه آموزش و پرورش را موظف کردیم لایحه رتبه بندی را به مجلس آورد که البته از زمان تصویب این قانون تا کنون هنوز این امر محقق نشده و گفته میشود طرح در کمیسیونهای دولت است.
یکی از علل استبال فرهنگیان از اجرای طرح رتبه بندی کمک این طرح به شایسته سالاری و در کنار آن بهبود روند معیشتی متناسب با توانمندی افراد است؛ موضوعی که تاکنون در آموزش و پروش چندان پررنگ نبوده است و حالا جای اجرای صحیح طرحی بااین اهداف به شدت خالی است و قرار است این خلا با اجرای رتبه بندی پر شود که در این مورد تامین اعتبار لازم برای اجرا هم ضرورت می یابد.
علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره اجرای طرح رتبه بندی اظهار کرد: رتبهبندی فرهنگیان در راستای افزایش کیفیت عملکرد آنها انجام میشود و هدف اصلی افزایش حقوق نیست؛ هرچند این طرح به افزایش حقوق هم منجر میشود.
وی بیان کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح رتبهبندی ۱۱ هزار میلیارد تومان است، اما نباید فراموش کنیم که سال ۹۴ یک مرتبه اعتبار لازم برای این طرح تخصیص یافته است و ۷ هزار میلیارد تومان دریافت کردیم که از سال ۹۴ تاکنون معلمانی که سابقه بالای ۵ سال دارند، تحت پوشش طرح قرار گرفتهاند.
پیشتر هم الهیار در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته بود که باید دید در شکل نهایی بودجه بندی به چه نتیجهای میرسیم و بر این مبنا عمل کنیم؛ اکنون به وظیفه قانونی خود عمل کردیم و ردیفی مستقل با اعتبار مشخص در قانون پیش بینی کردیم که وقتی برای اجرا کار را دنبال میکنیم مشکلی نداشته باشیم.
با وجود تعیین ردیف اعتباری ویژه طرح رتبه بندی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تامین اعتبار لازم برای اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان اظهار کرد: ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح در نظر گرفته شده و این اعتبار در جدول ۲۱ آمده است که تامین اعتبار منوط به فروش ۱۵۰۰ بشکه نفت است و با توجه به شرایط تحریمها تحقق این امر چندان مورد توجه نیست.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تا قانون رتبهبندی تصویب نشود هیچ موضوعی درباره طرح قطعی نیست، گفت: دولت ارادهای برای اجرای طرح رتبه بندی ندارد و تا تصویب نشدن آن نمیتوان اعتبار مورد نیاز را تخمین زد.
کوچکی نژاد تصریح کرد: با توجه به منابع درآمدی در نظر گرفته شده به نظر می رسد اجرایی شدن رتبه بندی برای مهر ۹۸ محقق نمیشود و حتی ممکن است این ردیف با توجه به استقرار در جدول ۲۱ که ردیف دائمی نیست، در بررسی های بودجه حذف شود.
علی رغم اظهارات آموزش و پرورشیها مبنی بر پیگیری اجرای طرح رتبه بندی اما اجرای این طرح مسیر طولانی را در پیش گرفته است و هنوز معلوم نیست کی به مقصد می رسد و براساس لایحه پیشنهادی؛ از زمان تصویب طرح در مجلس دولت سه ماه فرصت دارد تا شیوه نامه اجرایی را در هیئت وزیران تصویب کند اما با وجودی که بیش از این زمان سپری شده است هنوز طرح از دولت به مجلس نیامده و اندر خم بررسی است که مهر تائیدی بر نبود عزمی جدی برای اجرای طرح رتبه بندی است.
اما وزیر آموزش وپرورش درباره اجرای طرح گفته بود که کلیات این لایحه طی یک جلسه با حضور رئیس جمهور بررسی شد و بر اساس قانون برنامه ششم دولت خود را مکلف به ارائه لایحه نظام رتبهبندی معلمان به مجلس میداند؛ بنابراین این لایحه قبل از آغاز سال ۹۸ به مجلس ارائه خواهد شد.
پاسکاری طرح بین دولت و مجلس برای اجرا هنوز به نتیجه نرسیده است و معلمان چند سالی است منتظر اجرای رتبه بندی هستند؛ مطالبه این طرح از وزرای وقت آموزش و پرورش و دولت راه به جایی نمی برد و مسیر گمشده اجرا نمایان نشده است؛ حال باید دید آیا این روند تا سال ۹۸ تغییر میکند یا خیر؟
انتهای پیام/
تمامی گرانیها زیر سایه اموزش و پرورشه.مثلا صایعات جعبه میوه هر کیلو ۸۰۰ تومان بود اردیبهشت امسال.چی شد رفت تا۲۵۰۰ تومان.
بنظر من اموزش غلطه.اسراف زیاده بازم بخاطر اموزش غلطه .هزینه اموزش هر دانش اموز ایرانی را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم خیلی چیزها معلوم میشه.چرا نمیخواهند؟!!
من شاگرد اول نباید معلم میشدم
اگه شبانه ای
آزادی
ویا .....
خونده بودم الان غرق در پول و مادیات بودم
لطفا هیس!
همه هم را می شناسیم
آیا اینست سپاس از ولی نعمتانمان؟!
من که خاک زیر پای تعلیم دهندگانم هستم