محمد کرمی گفت: یک شب از سال را به اجرای جوانان در سالن‌های دولتی اختصاص دهید تا روزنه‌ای از امید برای آن‌ها در کار ایجاد شود.

محمد کرمی نویسنده و کارگردان نمایش «در رو روی پستچی باز نکن» در گفتگو  با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نمایش گفت: حدود یک سال و چهار ماه نگارش نمایش نامه  و حدود سه ماه نیز تمرین نمایش طول کشید.

وی افزود:ایده نگارش نمایش نامه از اتفاق و یا از متنی اقتباس نشده بلکه روایتی از داستانی بوده که در ذهن ما وجود داشته و از آقای فارس باقری مشورت‌هایی در زمان نگارش نمایش نامه گرفته ایم. البته سریال‌ها، فیلم‌ها و اخبار روزانه هم بر نگارش نمایش نامه بی تاثیر نبوده است.

کرمی در خصوص پیام نمایش برای مخاطبان بیان کرد: ما سعی کردیم برای همه مخاطبان با هر طرز فکر، اندیشه و ایدئولوژی حرفی برای گفتن داشته باشیم و به همین سبب نگارش متن نمایش نامه  یک سال و نیم طول کشید.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که مخاطب بعد از تماشای نمایش به اتفاق‌های نمایش پی ببرد و هرکسی با اندیشه خود لایه‌های گوناگون نمایش را ببیند، گفت: در این نمایش مستقیما اعتراض محکمی به نظام سرمایه داری شده است.  

کرمی در خصوص انتخاب بازیگران نمایش «در رو روی پستچی باز نکن» بیان کرد: طبق نمایشنامه بازیگران را انتخاب کردیم. چیزی که از اول برای من در انتخاب بازیگران ملاک بوده، تجربه کاری خصوصا تجربه در تئاتر دانشجویی، اخلاق حرفه‌ای  و در نهایت بحث فنی و استعداد و ... بوده است. خدا را شاکرم که بهترین بازیگران انتخاب شده اند که نتیجه آن دوستی و رفاقت میان عوامل کار است.

وی با اشاره به این که نقطه اشتراک همه نمایش‌ها کاهش فروش بلیت در آن‌ها است، ادامه داد: تئاتر امروز اوضاع خوبی ندارد و در میان ۳۰ تا ۴۰ کار که در تهران به روی صحنه است فقط ۲ کار به حق یا ناحق در حال فروش هستند و فروش خوبی هم دارند که از نظر من باید مسئولان ورود کنند تا بتوان تئاتر را از این شرایط خارج کرد.

کارگردان نمایش «در رو روی پستچی باز نکن» در خصوص بازبینی کار در چند مرحله گفت: یکی از مشکلات ما این بود که این نمایش ۳ بار به بازبینی رفت و هر بار با دلایلی مشروط شد. بار اول ۲۰ روز قبل از اجرای عموم و ۴ روز مانده به اجرا برای بازبینی مجبور به تغییر یکی از بازیگران شدیم و بازیگر جدید با متن به اجرا پرداخت که همین موضوع سبب مشروط شدن کار شد. بار دوم , ۱۵ روز قبل از اجرای عموم از لباس و دکور کار ایراد گرفتند و بازبینی سوم را ۳ روز قبل از اجرای عموم رفتیم که همین بازبینی‌ها فرصت تبلیغات را از نمایش گرفت.

وی افزود: امیدوارم این ایراد‌ها را از تئاتر‌هایی که با بودجه دولتی کار می‌کنند هم بگیرند و تنها برای جوانان نباشد چرا که اگر کاری از بچه‌های نسل جوان شکست بخورد باید چندین سال بدهی آن را بدهد و دیگر نمی‌تواند کار کند. در حال حاضر برنامه‌هایی که برای تبلیغات نمایش چیده بودیم در حال اجرا است و امیدواریم که از آن جواب بگیریم.

کرمی درخصوص کار‌های آینده خود بیان کرد: برای کار بعدی نمایش نامه داریم، اما به دلیل مشکل در فروش بلیت و امرار معاش مشخص نیست که بتوانیم کار بعدی را تولید کنیم چرا که متاسفانه هیچ بودجه‌ای به تئاتر اختصاص داده نمی‌شود و ما باید پول را از بخش خصوصی جذب و به تئاتر وارد کنیم. از طرفی مشکلات و بازبینی‌های مداوم و شروع تبلیغات در زمان کم سبب می‌شود که بخش خصوصی هم از تئاتر حمایت نکند و ما باید هر شب استرس فروش بلیت‌های نمایش را داشته باشیم برخلاف دوستانی که وصل هستند و بودجه تئاتر را می‌بلعند و تئاتر‌های لاکچری تولید می‌کنند.

کرمی با بیان اینکه هیچ گونه حمایتی از نسل جوان نمی‌شود، گفت: نسل جوان حرفی برای گفتن دارد. اجرا در سالن‌های دولتی برای جوانان به حسرت تبدیل شده، زیرا که بزرگان این رشته مهلتی به جوانان نمی‌دهند. از نظر من حتی یک شب از سال را به اجرای جوانان اختصاص دهید تا روزنه‌ای از امید برای آن‌ها باشد. امیدوارم مردم از نسل جوان حمایت کنند، زیرا این بچه‌ها کسی را جز مردم برای زنده ماندن در تئاتر ندارند و حمایت نمی‌شوند.

خلاصه نمایش:

شهری درگیر جنگ است. ارکان جنگ مخالف و موافق تمام شدن آن هستند. پستچی برای ملکه دو راه می‌گذارد...

 علیرضا بختیاری تهیه کننده، الهه شه پرست، وحید منتظری، فاطیما بهارمست، رضا عموزاد، فرزین فولاد پنجه، صالح علوی زاده بازیگران نمایش «در رو روی پستچی باز نکن» هستند.

گفتنی است این نمایش از تاریخ ۴ تا ۲۹ دی هر شب ساعت ۲۱ در مجموعه تئاتر دیوار چهارم بر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

انتقاد کارگردان تئاتر از بی توجهی به جوانان

برچسب ها: کارگردان ، نویسنده ، تئاتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار