رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد مردم نسبت به وضعیت اجتماعی خود ، رضایت کمتری دارند.

مردم رضایت کمتری از زندگی اجتماعی خود دارندبه گزارش  خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تقی رستم‌وندی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران درباره دستور جلسه شورای اجتماعی کشور گفت: دستور جلسه امروز شورای اجتماعی در دو محور اصلی تدوین شده بود. محور اول گزارشی از پیمایش سلامت اجتماعی در کشور بود که در مرداد ماه سال جاری با یک جامعه آماری بیش از ۳۱ هزار نفری در یک استان این پیمایش انجام شده بود.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: نسخه اول نتایج این پیمایش در شورای اجتماعی ارائه شد. ان شالله بعد از تکمیل شدن در قالب یک گزارش ملی و هم با برش استانی منتشر خواهد شد.

رستم‌وندی گفت: بر اساس شاخصه‌های متفاوت عمدتا مردم ما از زندگی فردی بیش از وضعیت اجتماعی رضایت دارند، یعنی وقتی سوالات مربوط به وضغیت اجتماعی پرسیده می‌شود، در قیاس با وضعیت فردی افراد معمولا این وضعیت را بدتر ارزیابی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌ها نشان می‌دهد مردم نسبت به وضعیت اجتماعی خود ، رضایت کمتری دارند؛ افزود: این رضایت کمتر دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، مصوبه این جلسه هم مربوط به رضایتمندی مردم بود تا دلایل این عدم رضایتمندی مد نظر پژوهشگران باشد، ما هم ان شاالله کارگروهی برای سنجش این وضعیت قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور  در تشریح دلایل عدم رضایتمندی مردم اظهار کرد: برخی از این دلایل می‌تواند به ضعف سیستم ما مرتبط باشد که نتوانستیم فعالیت‌ها و اقدامات نظام را به خوبی تشریح کنیم؛ بخش دیگر این دلایل می‌تواند به  تبلیغات تهاجمی و رسانه‌ای مخالفین نظام مرتبط باشد و حتی می‌تواند به ریشه‌های تاریخی و فرهنگی جامعه بازگردد؛ باید این سوال را مد نظر داشته باشیم که چرا مردم پنداشت منفی‌تری از وضعیت اجتماعی نسبت به وضعیت شخصیشان دارند.

رستم‌وندی در خصوص  بخش دوم جلسه امروز شورای عالی اجتماعی گفت: در این جلسه نیاز‌های تقلیلی حوزه آسیب‌های اجتماعی مطرح شد. طبق تکلیفی که برنامه ششم توسعه تعیین کرده است؛ ما باید طرح جامعه‌ای را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تعیین کنیم که مصوبه امروز شورای آسیب‌های اجتماعی هم در حقیقت‌ همین موضوع  را به ما تکلیف کرد که فراتر از این طرح، موضوع  را در قالب قانون جامع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مطرح کنیم.

  رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود:  با افزایش همکاری‌ها  به‌ویژه با نمایندگان و  و پژوهشگران مجلس شورای اسلامی تلاش خواهیم کرد که طرح جامع کاهش آسیب اجتماعی را تبدیل به یک قانون کلی شود تا هم ضمانت اجرایی داشته باشد و هم نقش دستگاه‌ها در اجرای این طرح مشخص شود و بعد در بودجه سنواتی کشور هم همه اعتبارات برای همه دستگاه‌های دیده شود.

رستم‌وندی در پاسخ به این سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص بازده زمانی ارائه طرح آسیب‌های اجتماعی گفت: از دو سال پیش تیم‌های تحقیقاتی برای تدوین طرح جامع آسیب‌های اجتماعی مشغول به کار هستند که ان شاالله تا پایان سال طرح جامع کاهش آسیب‌های اجتماعی تدوین خواهد شد. 

رئیس سازمان امور اجتماعی در خصوص موضوع جلسه امروز شورای عالی اجتماعی گفت: در این جلسه  تلاش کردیم تا طرح آسیب‌های اجتماعی را به زبانی حقوقی و قاقونی تبدیل کنیم؛  ان شاالله با کمک حقوقدان‌ها،  نمایندگان و  مرکز پژوهش‌های مجلس تلاش خواهیم کرد که طرح جامع را تبدیل به یک لایحه قانونی کنیم و در اختیار مجلس قرار دهیم.

رستم‌وندی با بیان اینکه  زمان اجرای طرح آسیب‌های اجتماعی بستگی به زمان تبدیل این طرح به قانون دارد، گفت: مهم این است که مدت زمان کارشناسی این طرح چقدر زمان ببرد، وزیر هم تاکید خاصی به زمان نداشتند و گفتند حتی اگر زمان تبدیل این طرح به قانون تا یک‌سال هم به طول بیانجامد، به‌خاطر اهمیت و نقشی که این قانون دارد مساله‌ای ندارد و تعجیلی برای  اینکه ظرف دو یا سه ماه آینده این کار انجام شود نخواهیم داشت؛ در تلاش هستیم تا بیشتر بر عمق کارشناسی مطلب و اثر بخشی این قانون تاکید کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۳:۱۴ ۱۶ دی ۱۳۹۷
مشکل از کجاست آیا بررسی کردید که مردم نسبت به زندگی رضایت کمتری دارند آیا مشکلات مردم بررسی کردید که چقدر زیر فشاره اقتصادی هستند .
آخرین اخبار