مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: از محوطه باستانی شهرستان پیرانشهر شواهد متنوع و ارزشمندی از دوران‌های مختلف تاریخی به دست آمده است.

 جباری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: نتایج کاوش‌های مطالعاتی و پژوهشی در نه تپه و محوطه باستانی پیرانشهر بسیار ارزشمند بوده و آثار بزرگ وکوچکی از دوران‌های مختلف تاریخ در آن به دست آمده است.

وی افزود: این طرح مطالعاتی یکی از کاوش‌های پژوهشی بزرگ باستان شناسی در حال حاضردر ایران به شمار می‌آید که نتایج و اطلاعات ارزشمندی در خصوص دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخ به ویژه دوره اسلامی در دسترس پژوهشگران قرار داده است.

جباری ادامه داد: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد این محوطه دارای آثاری از دوران‌های کالکولتیک (فرهنگ دالما)، عصر مفرخ، یک سازه عظیم دوران عصر آهن محوطه‌های متعدد با تاریخ گذاری اشکانی و سامانی و اسلامی است که همگی نشان دهنده شرایط زیستی مناسب برای انسان در طول هشت هزار سال گذشته در این نقطه از کشور بوده است.

وی با اعلام اینکه این پژوهش‌ها در بهار سال آینده ادامه می‌یابد گفت: در پایان این کاوش‌ها امیدواریم نتایج ارزشمند آن را در قالب نشست‌های علمی و چاپ کتاب در دسترس علاقه‌مندان قراردهیم.

انتهای پیام/ن

کاوش های مطالعاتی و پژوهشی در محوطه باستانی پیرانشهر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.