بنیانیان با اشاره به اهمیت سیاست فرهنگی گفت: سیاستگذاری فرهنگی عمیق در جامعه و مطالبه نخبگانی در این زمینه را در کشور کم داریم.

برخورد قانونی با حجاب مسکن است نه درمان/ جای خالی کار فرهنگی عمیق در دستگاه‌های کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز و در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران با موضوع سیاست‌فرهنگی و فرهنگ سیاست‌زده اظهار کرد: تحول در عرصه فرهنگ برآیند کار همه سازمان‌ها و نهاد‌های حکومتی و فردی است.
وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری وظیفه حکومت و دولت و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی است، ادامه داد: بنا بر این وظیفه بار‌ها مقام معظم رهبری در سخنان به مقاومت و جریان سازنده فرهنگی انقلاب دستگاه‌های اجرایی توجه داشتند.

بنیانیان درباره نقش دولت در ایجاد ساختار فرهنگی جامعه گفت: با پذیرش نقش دولت در ساخت جامعه فرهنگی باید عوامل موثر در این مسیر و انتخاب آن‌ها و سپس برنامه ریزی برای انتخاب این مسیر‌ها مورد توجه قرار گیرد که البته در حرکت به سوی این مسیر‌ها تخصیص اعتبار لازم ضرورت می‌یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کارکنان یک نهاد دولتی هم باید به اجرای سیاستگذاری‌های فرهنگی باور داشته باشند، تاکید کرد: اگر کارگری اعتقادی به خودروی تولیدی نداشته باشد با اجبار می‌توان او را متقاعد کرد، اما اگر به سیاستگذاری فرهنگی اعتقادی نباشد، اجرای این سیاست نه تنها مفید بلکه مخرب می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اصلاح فرهنگی جامعه تغییر رفتار درونی و بیرونی به طور همزمان ضرورت دارد به عنوان مثال در همین تبیین فلسفه حجاب اگر افراد جامعه شاهد باشند که فرد بی‌حجاب مورد توجه و حمایت بیشتری قرار می‌گیرد، در استخدام اولویت دارد توجهی به این تشویق ندارند بنابراین باید به طور درونی و بیرونی تشویق‌ها توام باشند.

نیمی از بی حجابی متوجه مردان است

بنیانیان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد موضوع بی‌حجابی در جامعه متوجه مردان است، گفت: همواره در موضوع خطاب به بانوان صحبت کردیم، اما در جامعه ما به ویژه از سوی مردان، زنان کم حجاب و بی‌حجاب مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرند یعنی ما در بخشی از راه اشتباه رفته ایم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وزارتخانه‌ها و ساختار‌های حاکم بر باید در این زمینه مطالبه‌گری کند.

وی با اشاره به مطالبه افراطی در جامعه برای خلق قانون مقابله با مساله بدحجابی تاکید کرد: مساله بی‌حجاب درمانش از درون خانواده‌ها شکل می‌گیرد پس نیاز به کار عمیق و ایجاد باور در این زمینه داریم؛ اگر به اجبار بر سر دخترمان در دبیرستان چادر بکنیم؛ نه تنها گرایشی در او تقویت نمی‌شود بلکه او را از حجاب زده هم کرده‌ایم.

بنیانیان با اشاره به اینکه مدارس درمانگاه فرزندان است، گفت: تعلیم رفتار‌های دینی آن‌ها در این درمانگاه‌ها نیاز به راه درست دارد. نباید به این موضوع بی توجه باشیم که فرزندمان در مدرسه با حفظ قرآن کلافه می‌شود چرا که این موضوع باعث قرآن زدگی‌اش می‌شود و این رفتار‌های سیاست‌زده عمدتا برای کسب درآمد است فرزندان ما را تحت فشار قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فرزندان باید در مدارسی تحصیل کنند که ذوق و گرایش به قرآن و دین و فرهنگ و هنر در درونشان بجوشد؛ و این موضوع باید در دانشگاه‌ها هم تجلی یابد در غیر این صورت و با اجبار نتیجه‌ای جز ابراز انزجار عمومی دانشجویان نسبت به اصل دین مشاهده نخواهیم کرد.

حرف بزنیم می‌گویند با اجباری شدن امور دینی مخالفید

وی بیان کرد: وقتی این حرف‌ها را می‌زنیم می‌گویند شما با اجباری شدن امور دینی مخالفید و نمی‌گذارید وظایف فرهنگی‌مان را انجام دهیم در حالی که اعتقاد داریم قانونی محکم برای مبارزه با بدحجابی نیاز است و نیروی انتظامی با قدرت پای اجرای آن بایستد، اما از طرفی بر این موضع هم باور داریم صرفا با تکیه بر قانون و برخورد انتظامی کار‌ها انجام نمی‌شود و باید و به فکر کار فرهنگی عمیق و اصیل بود که اکنون در دستگاه‌های ما جایش خالی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با موضوعی به نام فرهنگ سیاست‌زده هم مواجه هستیم و گاهی مدیری برای آنکه ترفیع بگیرد بدون اینکه به باور‌های دانش‌آموزانش دقت کند همه را به اجبار به نمازخانه می‌برد و برای نماز عکس می‌گیرد در حالی که رسالت او اجبار در اقامه نماز نیست بلکه باید آرام آرام نوجوان را به سمت تقویت گرایش‌هایدینی سوق دهد.

بنیانیان اظهار کرد: برخورد قانونی با موضوعاتی مانند حجاب همچون مسکنی پزشک به بیمارش است، اما مرهم دردش نمی‌شود در حالی که اصل درمان باید درون خانواده شکل گیرد و در مدرسه تقویت و در دوران بلوغ و بزرگسالی با تکیه بر آن فرد عزت نفس خود را دریابد.

وی بر ضرورت توجه بیشتر حوزه علمیه به موضوع سیاستگذاری فرهنگی تاکید کرد و گفت: طلاب ما باید درباره این مساله شناخت عمیق‌تری برسند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از طرفی نباید انتظار داشته باشیم اساتیدی که با مطالعات غربی در دانشگاه‌ها به فرزندان ما تدریس می‌کنند و معتقدند دولت در کار فرهنگ مسئولیتی ندارد درباره ساختار فرهنگی جمهوری اسلامی به فرزندان ما چیزی بیاموزند، اما در عوض به مطالبه نخبگانی نیاز داریم که به موازات حل مساله اقتصادی مطالبه فرهنگی هم داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۵ دی ۱۳۹۷
چرا از کسانیکه در ترویج فرهنگ و پوشش متبحر هستند استفاده نمی کنند از مدارس باید فرهنگ پوشش و حجاب و حیا شکل بگیرند از مشاورانی که در این زمینه متبحر هستند و کلامشان برجان و دل می نشیند استفاده کنند .روز به روز بی حجابی دارد زیاد می شود طوری که عادی شده برایشان روسرهای افتاده مانتوهای باز.خدا به داد ما برسد.
آخرین اخبار