در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

از علل استعفای وزیربهداشت تا ورود موج اول آنفلوانزا به کشوربه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

علت استعفای وزیر بهداشت از زبان خودش+ فیلم

وزیر بهداشت در آخرین جلسه معاونین علل استعفای خود را اعلام و از وزارت بهداشت خداحافظی کرد و بر این اساس یکی از علل استعفای وزیر بهداشت تاخیر در پرداخت پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت بوده است.
 
سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با بیان اینکه تاخیر در پرداخت پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت تصمیمم را برای قطع همکاری جدی کرد، گفت: چقدر به دنبال پرداخت پاداش بازنشستگان بودیم اما نتوانستیم پاداش بازنشستگان را بدهیم.
 
وی با اشاره به سفر خود به گچساران و گلایه یکی از بازنشستگان وزارت بهداشت به دلیل تاخیر در پرداخت پاداش بازنشستگی گفت: یکی از بازنشستگان وزارت بهداشت در گچساران گفت، من دخترم را شوهر دادم  و به دنبال تهیه جهیزیه بودم اما نتوانستم جهیزیه آماده کنم و یکی از دوستان قول مساعد داد که مشکلش حل شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: چطور ممکن است در خانواده‌ای یکی بازنشسته آموزش و پرورش و یکی بازنشسته وزارت بهداشت باشد و یکی از آنها پاداش بازنشستگی خود را بگیرد و دیگری از سال ۹۴ پاداش بازنشستگی خود را نگیرد.
 

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در آخرین جلسه شورای معاونین به بیان برخی از مشکلات در وزرات بهداشت پرداخت و پس از این جلسه با وزرات بهداشت خداحافظی کرد و وزارتخانه را ترک کرد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: بایستی منطقی نگاه کنیم و با ماندن من هیچ چیزی عوض نمی شود، الا اینکه آسیب ها افزایش پیدا کند چون من معتقدم که موضوع از قالب عرفی خارج و تقریباً شخصی شده است، شاید این تغییر کمک کند تا دوستانی روی کار بیایند که حداقل مسئولان به آنچه تعهد کرده‌اند،عمل کنند.

هاشمی گفت: من آدم زحمتکشی هستم و کم تحمل نیستم و اتفاقات زیادی در این عمر کوتاه من افتاده است و مشکلات موضوعات جدیدی نیستند و به هیچ وجه تا به امروز صلاح نمی‌دیدم که مسائل را به بیرون منتقل کنم و بارها به رئیس خودم نامه نوشته‌ام و خیلی از اتفاقات رخ داده است و آنها را به هیچ کس نگفته‌ام و لازم هم نیست بگویم چرا که دردی را دوا نمی‌کند الا اینکه انسان خودش را سبک کند و مشکلی به مشکلات اضافه شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد:کارد به استخوان رسیده است نمی توانیم بمانیم و مشکلاتی به مشکلات مردم اضافه و درد و رنج شما در حوزه بهداشت و درمان بیشتر شود و هر چه ساخته‌ایم به دست خودمان از بین ببریم، برخی می خواهند زیر میزی پزشکان را برگردانیم، مردم را برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی به بیرون بیمارستان بفرستیم و دارو و تجهیزات پزشکی بی کیفیت را وارد بازار کنیم و عده‌ای افراد رانت‌خوار را دوباره وارد سیستم سلامت کنیم اما ما از این جنس نیستیم و اصلا اشتباهی آمدیم و همکارانشان شدیم.

هاشمی اظهار کرد: آنقدر خداوند به ما هوش و ذکاوت داده است که از قضایا باخبر شویم و بنابراین بهتر است همان طور که خداوند حکم کرده،  اگر قرار است بمانیم به خاطر عقیده‌مان بمانیم و اگر بناست برویم، برویم و من این مدل اداره بهداشت و درمان را قبول ندارم  و کشور صاحب و مسئول دارد و خودشان می دانند چطور آن را اداره کنند و اشتباه من این بود که اعتماد کردم، اما نباید اعتماد می کردم.

صحبت‌های جنجالی وزیر بهداشت علیه نوبخت!/ ۳۵ هزار میلیارد صرف موسسات فاسد کردند + فیلم

وزیر بهداشت درباره چالش‌های مالی وزارت بهداشت و برخی سخنان درباره ریخت و پاش‌های مالی در طرح تحول سلامت گفت: کل پول‌هایی که برای طرح تحول سلامت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هزینه شده به اعتراف دوستان در سازمان برنامه ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و عدد‌هایی که می‌گویند خلاف واقع است.

وی ادامه داد: ۳۵ هزار میلیارد تومان صرف موسسات مالی و اعتباری فاسد کردند، کسانی که نزول خور، رباخوار و فاسد بودند و موسساتی، چون ثامن الحجج از اسم ائمه سوء استفاده کردند و دکتر روحانی در سخنرانی عمومی فرمودند که ۳۵ هزار میلیارد تومان صرف این موسسات شد، ببینید این موسسات چه آبرویی از کشور بردند، ۲ سال مردم بیچاره را در برف، باران و گرما از سالنی به سالن دیگر بردند، این مردم در خیابان چادر می‌زدند و در نهایت از جیب این مردم ۳۵ هزار میلیارد برداشتیم به آنها هیچ نگفتیم و  با افتخار گفتیم که مسئله را مدیریت کردیم.

هاشمی گفت: ۱۶ هزار میلیارد تومان در طرح تحول سلامت هزینه شد و می‌ببینید برای مردم، نظام و کشور سرمایه اجتماعی و امیدواری ایجاد کردیم و مقام معظم رهبری رهبری در اولین سال ملاقات با دولت فرمودند، «طرح تحول سلامت یکی از کار‌های خوب شما بود و اگر من بگویم صد ساعت، نه صد ساعت کم است، هزار ساعت، می‌خواستید تبلیغ کنید، نمی‌ارزید و قدر طرح تحول سلامت را بدانید و آن را ادامه دهید.»

وزیر بهداشت گفت: ۱۶ هزار میلیارد تومان در برابر ۳۵ هزار میلیارد تومان موسسات مالی و اعتباری فاسد، آن هم با چه منتی به طرح تحول سلامت دادند.

هاشمی تصریح کرد: شما بروید سازمان برنامه و بودجه از نگهبان‌های محترم، مسئولان طبقات و آسانسور بپرسید که خدا وکیلی در بین وزراء کدام یک، از بقیه بیشتر به اینجا رفت و آمد کرده است، برای ما مهم نبود که پیش چه کسی و چه وقت برویم، این افراد شب عید، پنج شنبه، جمعه و آخر سال از دست رفت و آمد‌های ما خسته شده بودند و بار‌ها به من می‌گفتند بالاخره شما باید بروید با فلانی صحبت کنید و من در جواب می‌گفتم چه فرقی می‌کند، مهم این است که کارم راه بیفتد.

محمدمهدی گویا‌ مدیر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: موج جدید شیوع آنفلوآنزا‌ در داخل کشور شروع شده است و موارد ابتلا به این عارضه‌ به خصوص در استان تهران و دیگر مناطق کشور در حال افزایش است.

وی ادامه داد: نوع آنفلوآنزایی‌ که در حال حاضر در کشور شاهد هستیم از نوع H3N2 است. معمولاً این نوع آنفلوآنزا‌ از نظر شدت کمتر از انواع  دیگر آن است اما به طور کلی باید مراقبت‌های لازم در این زمینه انجام شود.

مدیر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: افرادی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی بوده یا سنشان‌ بالاست بیشتر مستعد‌ ابتلا به آنفلوآنزای شدید هستند.

گویا ادامه داد: افرادی که مبتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند باید از خوددرمانی‌ پرهیز کنند زیرا این مسئله باعث طولانی‌ شدن مدت دوره درمان بیماری آنفلوآنزا‌ شده و حتی عوارض دارویی می‌تواند دامنگیر‌ فرد مبتلا شود.

مدیر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک نه تنها در درمان بیماری آنفلوآنزا‌ هیچ فایده‌ای ندارد بلکه باعث می‌شود تا فرد دچار عوارض دارویی شود.

هشدار سازمان غذا و دارو درباره مصرف کپسول چاقی «فرشته»

براساس گزارش‌های دریافتی مبنی بر ایجاد عوارض جدی به دنبال مصرف کپسول چاقی «فرشته» در مصرف کنندگان این محصول که در برخی موارد منجر به بستری در بیمارستان نیز شده است، به اطلاع می‌رساند کپسول چاقی «فرشته» هیچگونه مجوزی اعم از تاسیس، واردات، تولید، توزیع و عرضه از اداره کل نظارت و ارزیالی فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ندارد.

براساس این گزارش دستور جمع آوری این فراورده از تاریخ اول تیرماه سال ۹۴ از سطح عرضه به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام شده است.

توصیه می‌شود، تنها از داروخانه‌های معتبر، زیر نظر پزشک و با مشاور داروساز اقدام به تهیه و مصرف هرگونه دارو یا مکمل کرده و از خود درمانی و عمل به توصیه‌های غیرعلمی برای درمان بیماری‌ها جدا خودداری شود.

علت انتشار بوی نامطبوع در تهران چه بود؟

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره انتشار بوی نامطبوع در پایتخت اظهار کرد: پس از اعلام انتشار بوی نامطبوع در برخی از مناطق مختلف تهران تیم‌های بهداشتی سیار از سه دانشگاه علوم پزشکی اعزام شدند تا علت بو را بررسی کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تیم‌های سیار بهداشتی به پالایشگاه تهران و کارخانجات صنعتی تهران اعزام شدند اما مورد خاصی مشاهده نکردند.

فرهادی بیان کرد: با توجه به اینکه بوی نامطبوع در پایتخت برطرف شده است و منشاء آن مشخص نیست، بعید می‌دانیم بتوانیم علت انتشار بوی نامطبوع در پایتخت را شناسایی کنیم مگر اینکه در طی بازرسی‌ها مورد جدیدی مشاهده شود.

اجرای طرح غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال از اردیبهشت ۹۷ در کشور/ در هفته پرستار رایگان ویزیت شوید

معاون پرستاری وزارت بهداشتبا اشاره به طرح غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال در هفته پرستار گفت: این طرح بسیار گسترده در وزارت بهداشت به طور آزمایشی از معاونت پرستاری آغاز می‌شود و در هفته پرستار از ۲۲ تا ۲۶ دی ماه فشار خون و چاقی افراد بزرگسال بالای ۳۰ سال اندازه گیری می‌شود.

حضرتی اظهار کرد: افراد بالای ۳۰ سال با در دست داشتن کد ملی می‌توانند در هفته پرستار که از ۲۲ دی ماه آغاز می‌شود به مراکز درمانی مراجعه کنند و با صرف حداکثر ۲۰ دقیقه از سلامت خود با خبر شوند.

وی آموزش برای تغذیه سالم را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت در طرح غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال دانست و گفت: حذف نمک از سفره، مصرف میوه و سبزی، مغزها، غلات و پرهیز از مصرف غذا‌های سرخ‌کردنی و فست فود در طرح غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال مورد توجه قرار گرفته است و به شرکت کنندگان درباره این موضوع آموزش‌های لازم داده می‌شود.

بودجه دانشگاه های علوم پزشکی در سال ۹۸/ پرخرج‌ترین و کم‌خرج‌ترین دانشگاه‌ها کدامند؟

لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور که پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌های دولت در سال آینده محسوب می‌شود، سه‌شنبه ۴ دی ماه برای بررسی و تصویب به مجلس تقدیم شد.

بیشترین بودجه دانشگاه علوم پزشکی مربوط به علوم پزشکی تهران و کمترین بودجه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اسفراین است.

بر اساس لایحه بودجه ۹۸ درآمد عمومی دولت ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بوده که از محل واگذاری دارای‌های سرمایه‌ای (فروش) ۱۴۸ هزار میلیارد تومان و بر اساس لایحه بودجه، درآمد عمومی دولت از محل فروش نفت و اوراق و وصول مالیات حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان است.

بر این اساس درآمد‌های مالیاتی ۱۵۳ هزار میلیارد تومان، درآمد‌های حاصل واگذاری دارای‌های سرمایه‌ای ۱۴۸ هزار میلیارد تومان و همچنین درامد حاصل از فروش اوراق ۵۱ هزار میلیارد تومان است.

دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر دارای بیشترین بودجه پیشنهادی دانشکده های  علوم پزشکی و دانشکده علوم پزشکی خمین کمترین بودجه پیشنهادی را به خود اختصاص داده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار