اندیشکده راستگرای کیتهون با انتشار گزارشی از همکاری سه کشور ایران، قطر و ترکیه در برابر ائتلاف آمریکا، اسرائیل و عربستان استقبال کرد.

مثلث ایران، ترکیه و قطر بهتر از مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی ­موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه، اندیشکده راستگرای کیتهون (Katehon) با انتشار گزارشی از همکاری و حسن تفاهم سه کشور ایران، قطر و ترکیه در برابر مثلث سه‌گانه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی استقبال کرد و نوشت آنکارا، تهران و دوحه یکدیگر را تازه پیدا کرده‌اند.

در گزارش این اندیشکده ابراز امیدواری شده است این سه کشور به رغم داشتن اختلافات و تضاد منافع، بتوانند این همکاری را حفظ کنند، زیرا این همکاری به آن‌ها امکان می‌دهد تا بر آسیا، غرب، هند و پاکستان احاطه داشته باشند.

تحلیلگران این مرکز همچنین تاکید کرده‌اند اتحاد سه‌گانه تهران، آنکارا و دوحه بر هژمونی کنونی یعنی «سه‌گانه شوم آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی» ارجحیت دارد.

در این گزارش آمده است: ترکیه، ایران و قطر در مسیر مستقیم به سمت ایجاد یک ائتلاف نوظهور در خاورمیانه (غرب آسیا) گام بر می‌دارند و ممکن است این اتحاد وضعیت موجود را در منطقه به گونه‌ای جدی در معرض تغییر قرار دهد.

این گزارش می‌افزاید: در این ائتلاف سه‌گانه نباید نقش کشور کوچک قطر را نادیده و دست‌کم گرفت. واقعیت این است که بهره‌مندی از منابع عظیم مالی و نیز موقعیت موفقیت‌آمیز جغرافیایی به دوحه امکان می‌دهد حتی در برابر عربستان که آن نیز داعیه برتری منطقه‌ای دارد، مقاومت کند. قطر به لطف این اتحاد سه‌گانه افزون بر خروج از محاصره تحت امر سعودی موفق شده است تا نقش به مراتب چشمگیرتری درمنطقه ایفا کند و ضریب نفوذ و دامنه تاثیرگذاری خود را نه تنها بر اوضاع خلیج فارس بلکه در سراسر منطقه خاورمیانه تعمیم و گسترش دهد.

اندیشکده کیتهون در ادامه گزارش خود آورده است: فشار‌های بین‌المللی و محدودیت‌های اقتصادی، این سه کشورِ کاملا متفاوت با یکدیگر را وادار کرده است به رغم اختلافات جغرافیایی-سیاسی، به لحاظ اقتصادی به هم نزدیک شوند. اینکه سرنوشت این مثلث اتحاد در آینده چه خواهد شد در وهله نخست به اقدامات آمریکا بستگی دارد که بدون شک سعی خواهد کرد این ائتلاف نوظهور سه‌گانه را در هم بشکند. البته اگر این سه کشور بر اختلافات غلبه کنند، از قدرتی بهره‌مند خواهد شد که بتوانند آسیا، به ویژه غرب هند و پاکستان، را تحت کنترل خود داشته باشند.

این اندیشکده در پایان نتیجه‌گیری کرده است که شکل‌گیری این ائتلاف سه‌گانه در منطقه، در مقایسه با ائتلاف آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی، به مراتب بهتر و خیراندیش‎تر خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار