مشاور و دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش کشور گفت: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با چالش‌هایی همچون ناهمسان بودن مدارس، نحوه ارزیابی و رتبه‌بندی روبرو است.

به گزارش گروه استان های از باشگاه خبرنگاران جوان، عظیم محبی مشاور و دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش ظهر امروز در سومین همایش استانی و آئین تجلیل از برترین‌های برنامه تعالی مدیریت استان کردستان که در سالن امام خمینی (ره) آموزش و پرورش استان برگزار شد، با اشاره به اینکه برنامه تعالی مدیریت مدرسه، فعالیت‌های مدرسه را نظم بخشیده است،گفت: بر اساس این طرح، تمام فعالیت‌های مدارس در چند محور، زیرشاخه و ریز فعالیت‌ها تقسیم‌بندی شده است.

وی گفت: در گام بعد اجرای این طرح، استقرار تفکر برنامه‌ریزی صورت پذیرفت که پس از تثبیت آن تمامی مدیران متوسطه از ابتدای سال‌تحصیلی بر اساس سه شاخصه «کجا هستیم؟؛ به کجا می‌رویم؟ و چگونه اجرایی می‌شود؟» اقدام خواهند کرد.

مشاور و دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه بر اساس تعاریف صورت گرفته وضع موجود توصیف شده است، صریح کرد: مدارسی که بتوانند بر اساس این تعاریف پیش بروند، می‌توانند در چرخه کیفیت قراربگیرند و به پیش بروند.

وی با اعلام اینکه در تمامی ارزیابی‌ها باید تمرکز و نگاه بر تفکر برنامه‌محوری حاکم بر مدارس لحاظ شود، اضافه کرد: اصل و چارچوب طرح تعالی مدیریت آموزش و پرورش بر پایه این تلاش شکل گرفته است.

محبی با بیان اینکه هدف برنامه تعالی مدیریت آموزش و پرورش "مستندسازی" نیست، ادامه داد: مستندسازی علم ثبت تجربه است و نباید آن را بر اصل هدف مقدم ساخت.

وی با توضیح اینکه برنامه تعالی مدیریت با چالش‌هایی همچون ناهمسان بودن مدارس، نحوه ارزیابی و رتبه‌بندی روبرو است، افزود: ستاد راهبری کیفیت مدرسه شکل گرفته، که وظیفه شناسایی و ارائه راهکار در راستای رفع چالش‌های پیش روی طرح تعالی مدیریت آموزش و پرورش را عهده‌دار است.

مشاور و دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش کشور برخی دیگر از چالش‌های طرح تعالی مدیریت را منوط به رفع و رجوع از طریق وزارت دانست و گفت: بحث مدرسه و کیفیت مدرسه اولویت نخست وزارت آموزش و پرورش است و به همین خاطر تلاش می‌شود تا گفتمان مشترکی در این حوزه شکل گیرد.

وی با ذکر اینکه ظرفیت توانمندی‌های دانش‌آموزان باید شناسایی شود، گفت: این تشخیص بر اساس ظرفیت‌های متنوع استعدادی، هیجانی، اراده و تصمیم‌گیری صورت می‌پذیرد.

مشاور و دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش کشور در ادامه با بیان اینکه یادگیری یک امر ارادی است، گفت: با تکیه بر این مهم، باید ظرفیت تعامل اجتماعی، توانایی کشف و خلق، توانایی ساخت هویت خویش و توانایی خودارزیابی و خودمدیریتی دانش آموزان، کشف و مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اذعان به اینکه،تفکر، تعامل و دست ورزی، سه اصل یادگیری است، افزود: این سه اصل ذهن، روح و دست دانش‌آموزان را درگیر یادگیری می‌سازد.

محبی باتوجه به اینکه تدریس و ارزشیابی با خلق موقعیت یادگیری و راهنمایی و هدایت فرآیند یادگیری باید صورت پذیرد، گفت: تحقق این امر منجر به خلق کلاس با قابلیت تعامل و هم‌اندیشی می‌گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر اینکه ایجاد فرصت گفتگو در میان دانش‌آموزان منجر به تقویت مهارت‌های شنیداری، گفتاری، هم‌اندیشی، همدلی، خردجمعی و تعامل می‌شود،گفت: یادگیری در بافت فرهنگی و اجتماعی رشد می‌کند و خارج از آن کسب نمی‌شود.

مشاور و دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش کشور در پایان گفت: یادگیری پایدارباید بر اساس تعامل، ایجاد موقعیت جهت دست‌ورزی، ارزیابی و ایجاد موقعیت جهت ارائه گزارش و استدلال ورزی صورت پذیرد.

 

انتهای پیام/ت

ضرورت برایجاد مدرسه،مکانی برای کشف استعداد و توانایی های دانش آموزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.