رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت:راسته میرزا رحمت شافعی بازار تاریخی مهاباد در حال مرمت است.

عبده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: مرمت این بازار تاریخی از دی ماه سال جاری آغاز شده و اعتبارات استانی برای فاز اول ۸۰۰ میلیون ریال است.

وی هدف از مرمت این بازار را ثبت آن در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور دانست و افزود: عملیات مرمت این بازار به صورت شبانه صورت میگیرد تا مزاحمتی برای کسب و کار مردم منطقه ایجاد نشود.

این بازار در اواخر دوره صفویه به دستور بداق سلطان (حاکم وقت منطقه) پایه گذاری شد و در عصر قاجاریه به دلیل ارتباطات فرا منطقه‌ای به اوج رشد و توسعه خود رسید.

در دوره قاجار علاوه بر کرد‌ها اقشار مختلفی مانند یهودیان، ارمنیان، آشوریان و تجاری از نواحی مختلف ایران در بازار مهاباد به تجارت و داد و ستد مشغول بودند.

بازار مزبور دارای سرا‌های میرزا رحمت، کریمخان، کاروانسرای سیمون، موصلیان، نراقیان و ... بود که متاسفانه در سال ۱۳۵۲ شمسی دچار آتش سوزی گردید و به مرور آسیب‌های دیگری نیز به آن وارد شد.

در حال حاضر فقط راسته میرزا رحمت شافعی و کاروانسرای سیمون از بازار پویای آن روزگار باقی مانده است که هم اکنون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در حال مرمت و بازسازی راسته میرزا رحمت شافعی و سر در ورودی راسته قصابان می‌باشد.

انتهای پیام/ج

مرمت راسته میرزا رحمت شافعی بازار تاریخی مهاباد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.