به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی در بخشنامه ای به ناظران و مدیران کل گمرکات اجرایی، موضوع ایجاد کارتابل «ارتباط مستقیم با معاونت فنی» جهت بررسی انتقادات صاحبان کالا در زمان انجام تشریفات گمرکی، خروج از صف، گزارش های فاقد استناد قانونی را ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است: همانگونه که آگاهی دارند یکی از پروژه های در حال توسعه گمرک پروژه کارشناسی متمرکز بوده که این پروژه با هدف نظارت دقیق تر، افزایش سرعت، افزایش بهره وری و تسهیل و شفافیت در کارشناسی اسناد گمرکی به عنوان ماژولی از سامانه جامع در دستور کار سازمان قرار گرفته و با بهره گیری از ماژول Expert Pool امکان توزیع نرمال اظهارنامه ها بین تمام ظرفیت کارشناسی گمرک در سراسر کشور مهیا گردیده است.
بیشتر بخوانید: جزییات درگیری لفظی نماینده مجلس با مامور گمرک/ ورود ممنوع با خودروی لوکس!
نظر به اینکه انتقادات و پیشنهادات متعددی از سوی صاحبان کالا و اظهارکنندگان در زمینه های مختلف این پروژه، به اینجانب واصل گردیده است، اعلام می گردد جهت بررسی این انتقادات کارتابل ارتباط مستقیم با معاونت فنی در صفحه EPL تمامی اظهارکنندگان ایحاد، کلیه خدمت گیرندگان از سمانه جامع می توانند هنگام انجام تشریفات گمرکی اظهارنامه های خود، هرگونه وقفه، خروج از صف بی مورد، گزارش های فاقد استناد قانونی و مقرراتی در پروسه ترخیص کالا را از طریق کارتابل مذکور، مستقیما به اینجانب گزارش نمایید.
بدیهی است در راستای کنترل عملکرد مجموعه، با دسترسیهای سیستمی تعریف شده برای اینجانب، ضمن رؤیت مشخصات کارشناس مجازی، نسبت به بررسی گزارش واصله در خصوص عملکرد و اقدامات کارشناس اظهارنامه اقدام گردیده و صحت و سقم اظهارات اظهار کننده در سامانه مذکور نیز بررسی خواهد شد.
تاکید میگردد، کارشناس، رؤسای سرویس و معاونان محترم امور گمرکی گمرکات نسبت به این موضوع توجه لازم معمول داشته و با رعایت قوانین و مقررات موضوعه، تمهیداتی اتخاذ نمایند که هیچ خللی در انجام تشریفات گمرکی تحت بستر سامانه جامع گمرکی به وجود نیاید و چنانچه پیشنهاداتی در این خصوص دارند به صورت مکتوب به اینجانب منعکس نمایند.
انتهای پیام/
بدون هیچ ترسی با سراحت عرض می کنم.
بیش از ۸۰٪مشکلات امور گمرکی و دپو شدن کالاها در انبار ها ..
مربوط به کارشکنی و تاخیر انداخت در روند پرونده ها توسط کارشناسان گمرگ .. متاسفانه برای گرفتن رشوه ..تقریبا همه پرسنل عادت به این عمل زشت کردند .. که اگر تمکین نکنی ..
جوری پروندت رو می پیچونن که ۶ ماه هم بدوی نمی تونی کالا رو ازاد کنی .. مجبوری هر عددی می گن رو پرداخت کنی
از کارشناسان سالن گرفته تا مجازی و درب خروج.
به طوری که برای هر کانتینر ۲۰ فوت مثلا بار پارچه باید ۲۰ میلیون تومن هزینه زیر میزی در نظر گرفته شود...
جالب تر اینه که هر گز کار خلاف انجام نمی دن
و این مبالغ رو درمورد پروند های سالم طلب می کنن
حضور محترم جناب اقای ارونقی
دوست ندارم با هر مشکلی مزاحم شما اوقات شما بشوم متاسفانه وقتی کسی جوابگو نیست مجبور میشم
اینبار نظر به اینکه حدود سه دهه میشه که ترخیصکار گمرک هستم سعی میکنم خودم مشکلاتم را حل کنم زمانی که به بن بست میرسم راهی جز مزاحمت نیست
حدود سه ماهه کالای یک شرکت تولیدی را از گمرک ترخیص کرده ام و بمشکل کسر تخلیه خورده که اشتباه از شرکت حمل و نقل بود و گمرک تهران متوجه شد و در جواب نامه بانک اعلام کرد کسر کلا بدون کسر تخلیه از گمرک ترخیص شده ولی متاسفانه بانک نامه گمرک را قبول ندارد و اعلام میدارد باید تیک کسر تخلیه برداشته شود درصورتیکه بار از گمرک ترخیص شده و و هیچ دسترسی به اصلاح نیست دقیقا سه ماه است بانک سپرده شرکت را ازاد نمیکند تصیور نامه تقدیم میگردد لطفا راهنمایی و ارشاد بفرمایید
با تجدید احترام
داود عظیمی
حدود 4 ماه پیش 1200 کیلو توری پلاستیکی به ارزش 5000 دلار تحت تعرفه 392690 وارد گمرک شهید رجایی شده بد از 4 ماه کارشناس مجازی استنباطش این بوده که کالا تحت تع فه 54077100 طبقه بندی میشود خواهان اصلاح ثبت سفارش شده که شرح تجاری کالا باید عوض شود
بهرصورت کالای وارده توری پلاستیکی است در هر تعرفه ای طبقه بندی شود
تواهشمند است در این مورد راهنمایی و ارشاد بفرمایید
با تشکر
معاونت محترم ما با گمرک مشکل نداریم مشکل ما کد تخصیص از بانک مرکزی است بیش از 7 ماه است کالا در گمرک اظهار شده متاسفانه هنوز کد سامانه ساتا یا همان کد تخصیص را نتوانسته ایم بگیریم لطفا راهنمایی و ارشاد بفرمایید سپاسگزارم