رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: به منظور افزایش روابط اقتصادی با ارمنستان، بازارچه مرزی نوردوز ساماندهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،نریمان در جلسه با مدیر گمرک مرکز نوردوز با اشاره به اهمیت افزایش تبادل کالا و مسافر با کشور‌های همسایه، تاکیدکرد و گفت: تلاش می‌کنیم در آستانه عید نوروز، بستر‌های تبادل گردشگر بین ایران و ارمنستان را تقویت کنیم.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس از برنامه ریزی برای ساخت هتل در مرکز نوردوز خبر داد و گفت: منطقه آزاد ارس به خصوص در نواحی مرزی، چون نوردوز این ظرفیت را دارد که تهدید‌های کنونی اقتصادی در کشور را به فرصت تبدیل کند.

نریمان همچنین گفت: گیت نوردوز در این مرز احداث می‌شود تا محدوده موجود به صورت کامل به حالت گمرکی درآمده و تمام قوانین گمرکی در این گیت اجرا شود.

حبیب مقدم، مدیر گمرک نوردوز نیز در این جلسه با ارائه آمار صادرات و واردات از این مرز گمرکی گفت: در طول یک سال گذشته ۱۲۰ میلیون دلار کالا از مرز نوردوز صادر شده است که ۲۰ میلیون دلار آن به صادرات از شهرستان جلفا و ۱۰۰ میلیون دلار به کالا‌های صادراتی از سایر استان‌ها اختصاص داشت.

وی افزود: کالا‌های ساختمانی بیشترین سهم را در بین کالا‌های صادر شده یک سال گذشته از این مرز دارد.

مقدم اعلام کرد: در سال گذشته ۱۰۳ هزار نفر از کشور ارمنستان به ایران تردد داشتند و در ۷ ماهه نخست سال جاری نیز ۱۲۶ هزار نفر تردد به خاک ایران ثبت شده است.

وی همچنین گفت: در حدود یک میلیون دلار صادرات چمدانی در ۹ ماهه سال جاری از مرز نوردوز ثبت شده است.

مقدم افزود: از مهمترین اتفاقاتی که با تردد اتباع ارمنی به ایران اتفاق افتاد، آشنایی این افراد با کالا‌های ایرانی بود.

وی اظهارداشت: اگر نوسانات ارزی به حالت قبلی برگردد، ارامنه به خاطر آشنایی با کالا‌های ایرانی، مشتری دائمی این کالا‌ها خواهند بود.

گمرک نوردوز در ۶۵ کیلومتری شهر جلفا و در حاشیه رودخانه ارس قرار دارد که تنها مرز مشترک با کشور ارمنستان نیز به‌شمار می‌رود و حجم عملیاتی آن با توجه به این‌که این گمرک هشت هکتاری با ۱۶ سال سابقه، تنها کریدور ارتباطی ارمنستان در مسیر شمال-جنوب شناخته می‌شود، همواره رو به رشد بوده است.

رویه گمرکی جاری در آن نیز به صورت ترانزیت داخلی و خارجی است و به دلیل عدم وجود انبار مسقف، کالا‌ها به صورت ترانشیت و ترانزیت صادر می‌شوند.

عمده کالا‌های تخلیه و بارگیری شده در گمرک نوردوز شامل کود شیمیایی، مصالح ساختمانی، سیمان، میوه و سبزیجات است.

 

انتهای پیام/ش

ساخت هتل در مرکز نوردوز

برچسب ها: صادرات ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.