یک مقام مسئول گفت:مجموعه فعالیت آبخیزداری در سطح استان ها در بارندگی های پاییز توانست ۹۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب را کنترل کند.

فعالیت آبخیزداری ۹۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب را کنترل کردابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خسارت سیل به استان های کشور هنوز به طور کامل برآورد نشده است، اظهار کرد: مجموعه آبخیزداری سازمان جنگل ها و مدیریت بحران استان ها درگیر برآورد و جمع آوری خسارت ها هستند، برخی استان ها ارقامی را اعلام کرده اند اما هنوز قطعی نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه ۲۲ استان کشور سهم مناسبی از نزولات جوی در فصل پاییز را به خود اختصاص دادند، افزود: اگرچه در برخی مناطق کشور سیل اتفاق افتاد، اما در مجموع خسارت شدید نبود چرا که بارش ها در این مرحله به سبب تقویت منابع آبی بیشتر منجر به خوشحالی تولیدکنندگان کشاورزی و بهره برداران عرصه های منابع طبیعی شد.
 
حسین پور ادامه داد: سیلی که در مهرماه اتفاق افتاد، نشان داد در حوزه هایی که تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوان داری بودند، خسارتشان‌ به مراتب نسبت به استان هایی که نبودند، کمتر بود.
 

بیشتر بخوانید: وقوع بیش از هزار سیل در 6 سال اخیر/ اجرای طرح آبخیزداری یک راه برای کاهش ریسک پذیری سیل
وی با اشاره به اینکه های بارش های پاییز به غیر از اردبیل و آذربایجان شرقی در سایر کشورها بیش از نرمال بوده است، بیان کرد: در سال زراعی جدید وضعیت حوزه های آبخیز در مناطق مختلف کشور به لحاظ بارش و استحصال آب مطلوب بوده است.
 
حسین پور در ادامه افزود: مجموعه فعالیت آبخیزداری در سطح استان ها در بارندگی های پاییز توانست ۹۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب را کنترل کند که این امر اثر بخشی فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری را می رساند.
 
به گفته این مقام مسئول، در مجموع بارش های پاییز در سطح کشور در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری منجر به مدیریت سیلاب و مهار نزولات جوی شد.

وی درباره آخرین وضعیت اعتبارات بخش آبخیزداری و آبخوانداری کشور گفت: از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان برای دو برنامه آبخیزداری و آبخوانداری کشور تصویب شد که خوشبختانه تا کنون ۵۰ درصد اعتبار به استان‌ها تخصیص یافته است.
 
حسین پور با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه ها در حال انجام است، افزود: عمده عملیات مکانیکی در مرحله پایانی است و در بسیاری از استان‌ها به عملیات ساختمانی خاتمه پیدا کرده و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها در پایان تصریح کرد: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۴۲ نوع فعالیت در حوزه های آبخیز اجرا و در حال اجراست که این تنوع فعالیت و گستره عملیات در نوع خود بی نظیر بوده است و امسال دریافت نزولات آسمانی فاز خوبی برای اجرای حوزه های آبخیز است.
انتهای پیام/

۲۲ استان کشور سهم مناسبی از بارش ها دریافت کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار