برنامه رو در رو با موضوع سیاست متلاطم آمریکا و همپیمانانش در سوریه با حضور مجتبی امانی و امیر موسوی، کارشناسان مسائل غرب آسیا برگزار شد. 

آمریکایی‌ها ثابت کردند که در برابر حزب الله بزدل هستند/بازسازی سوریه ۵۰ سال طول می‌کشدبه گزارش خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه سیاسی رو در رو امشب (سه شنبه، ۱۱ دی ماه) با اجرای مراد عنادی و با موضوع سیاست متلاطم آمریکا و همپیمانانش در سوریه با حضور مجتبی امانی و امیر موسوی، کارشناسان مسائل غرب آسیا برگزار شد. 

امیر موسوی، کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد عقب نشینی آمریکا از سوریه گفت: این یک تحول مهم است و پروژه مهمی بود که از ۷ سال قبل آغاز شد و برای اقتدار جمهوری اسلامی و خط مقاومت در منطقه شکل گرفت.

وی در مورد عقب نشینی‌های مشابه در منطقه افزود: شرایط پیش از قیام مصر و تونس برگشت و لیبی هم بلاتکلیف است چرا که کشوری نفتی است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: سوریه ۷ سال مقاومت کرد و بنا بر اعتراف عرب‌ها، ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه در این جنگ انجام شد.

موسوی خاطر نشان کرد: داعش با ظهور در منطقه قصد داشت هدف دیرینه اسرائیل را که همسایگی با جمهوری اسلامی ایران بود، محقق کند.

وی خاطر نشان کرد: شکست داعش در منطقه و ارتش سوریه توانست توطئه اسرائیل را خنثی کند و این طرح‌های جنگی و اشغال شکست خورد و هزینه بَر شد و شش ماه هم حضور نظامیان آمریکا تمدید شد و برای شش ماه دیگر عربستان نتوانست هزینه‌ها را پرداخت کند.

مجتبی امانی، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در ادامه به آمادگی‌ سعودی‌ها برای حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه پرداخت و گفت: حتی بیمارستان صحرایی ایجاد کردند اما اوباما نپذیرفت و منافع خود را در نظر گرفت.

وی به اقدامات ترامپ و حضور نیرو‌های نظامی آمریکایی در سوریه اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر وضعیتی رخ داد که همه در داخل آمریکا در بازگشت از سوریه یک نظر دارند.

امانی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند سعودی‌ها را تحت فشار قرار داده تا هزینه‌ها پرداخت کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: سربازان آمریکایی مانند کارگران روزمزد در منطقه هستند و هیچ قدرت بزرگ منطقه هم حاضر به تامین هزینه آن‌ها نیست و دیگر ارزشی برای آن‌ها قائل نیستند.

موسوی کارشناس مسائل غرب آسیا در این رابطه همچنین به شرایط جدید نیرو‌های آمریکا در منطقه پرداخت و گفت: آمریکا اقتداری در منطقه داشت و امروز مزدورانی هستند که تا پول نگیرند، نمی‌جنگند.

وی با تاکید بر افزایش قدرت نیرو‌های مقاومت در سوریه بیان کرد: آمریکایی‌ها در موقعیت مناسبی قرار ندارند و از آنجا که موجب کشتار سربازان روسیه هم شدند شرایط سختی برای خود ایجاد کردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اقتدار خود مقاومت مانع حمله آمریکا در منطقه شد و آمریکایی‌ها ثابت کردند که در برابر حزب الله بزدل هستند.

موسوی ادامه داد: محور مقاومت شرایط خاصی دارد و آمریکایی‌ها در مقابل آن وضعیت مشخصی دارند و اسرائیل هم احساس خطر کرده و سوریه به محور مقاومت تبدیل شده و این موضوع برای اسرائیل بسیار ترسناک است.

وی در همین رابطه گفت: در سوریه تصاویر بسیاری از سیدحسن نصرالله در مغازه‌ها نصب شده و برای اسرائیل قدرت نمایی جبهه مقاومت تغییر می‌شود.

امانی کارشناس مسائل غرب آسیا در این بخش از صحبت هایش با مثالی از انگیزه‌های نیرو‌های قطر در سوریه گفت: آن‌ها هم شکست خوردند و ارتباط جنگ‌ها با انگیزه ارتباط سوریه و ایران به موقعیتی رسید که نمی‌توانند مانع این ارتباط شوند و پس از هفت سال صرفاً یک توجیه و اظهار بیهوده بوده است.

موسوی کارشناس مسائل غرب آسیا پایگاه مردمی بشار اسد را مهترین عامل عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی دانست و افزود: در اردوگاه‌های پناهجویان سوریه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تصویر بشاراسد را به چادر‌های خود نصب کردند.

وی یادآور شد: تحلیل و توجیه اشتباه از مردم سوریه این بود که تصور می‌کردند مردم تحت فشار سیاسی از اسد اطلاعات می‌کنند که اینطور نبود.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: مقاومت رئیس جمهور سوریه و سیستم نظامی و سیستم اجتماعی به گونه‌ای است که دشمن به بن بست کامل رسیده است.

موسوی از توافق جدی بین ترکیه، ایران و روسیه تحت عنوان عامل مهمی در عقب نشینی آمریکایی از سوریه یاد کرد و گفت: امیدواریم کردستان عراق هم سر عقل بیاید.

وی در بخشی از سخنانش عنوان کرد: عرب‌ها یک اصطلاح دارند با این محتوا که هر کسی به آمریکایی‌ها پناه ببرد در نهایت عریان می‌ماند.

موسوی تصریح کرد: ترکیه در شرایط فعلی تنها عدم داشتن ارتش مستقل را برای کرد‌ها خواستار بود و سوریه این مهم را تامین کرد.

امانی کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص بازسازی سوریه گفت: اینکه چه کسی پول بازسازی را تقبل کند؟ چه کسی اقدام به بازسازی کند و چه کسی تسلط یابد مطرح است.

وی افزود: آمریکایی‌ها از سوریه خارج می‌شوند و اگر سعودی‌ها هزینه‌ها را تقبل کنند، سوری‌ها با حقیر شدن می‌پذیرند که خود آن‌ها چنین کردند.

امانی در ادامه یادآور شد: آمریکایی‌ها همواره در حملات تحت فشار افکار عمومی بودند و در تمام لشکرکشی‌ها هزینه‌های بسیاری را متقبل شدند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: برای ما مهم است سوریه همچنان در محور مقاومت باقی بماند و استقلال خود را حفظ کند و با نگاه به تاریخ ۴۰ ساله ایران و عربستان سوریه تنها کشور حامی و مدافع ایران بود.

موسوی کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص ستاد بازسازی سوریه گفت: هم اکنون برای بازسازی بیمارستان ها، مدارس، پل ها، سد‌ها و ... نیاز به بازسازی دارد و طبق اعلام سازمان ملل بازسازی سوریه ۵۰ سال زمان نیاز دارد.

وی افزود: یک ارگان مهمی از جمهوری اسلامی در سوریه دارد باز سازی سوریه شد و قطر قبل از انحراف در این رابطه خوب عمل کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: سعودی‌ها می‌توانند ۲۰۰ میلیارد هزینه برای بازسازی سوریه پرداخت کنند و به دستور آمریکا و اسرائیل خواهند آمد تا جمهوری اسلامی حضور نداشته باشد.

موسوی تصریح کرد: قطر هم تجربه خوبی برای بازسازی غزه و لبنان دارد و می‌تواند وارد میدان شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ایران برای بازسازی عدم هماهنگی‌های لازم بانک توسعه صادرات است و باید این پیام به بانک‌ها داده شود.

امانی کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه محور مقاومت و سوریه در این موقعیت بیمه شدند، گفت: در حال حاضر دمشق به سعودی‌ها جواب مثبت نداد، هر چند در این مسیر سوریه خراب شد، اما جایگاه بسیار مهمی در منطقه به دست آورد.

وی افزود: مجموعه اتفاقاتی که خواست آمریکایی‌ها بود، محقق نشد و آمریکایی‌ها حتی به خروج آبرومند و متوسل شدن به جمهوری اسلامی هم اندیشیدند همانطور که در عراق اینطور بودند.

موسوی در پایان گفت: آمریکا به محض آنکه گفت به سعودی‌ها هواپیما نخواهم داد، جنگ یمن متوقف شد و این نشانگر ضعف سعودی‌هاست و پروژه بزرگ آمریکایی‌ها در منطقه برای کاهش قدرت ایران در منطقه بی نتیجه ماند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: داعش ، اسرائیل ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
حزب الله خاری به چشم امریکا
آخرین اخبار