بازیگران تحولات سیاسی اخیر در خاورمیانه با چشمی باز و حواسی جمع مشغول رصد‌کردن بازی رقبا و در انتظار فرصتی مناسب برای روکردن کارت‌های خود هستند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بعد از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در استانبول و به دنبال آن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای خارج‌کردن نظامیان آمریکایی از سوریه با سرعت نور در حال رقم‌خوردن است.آخرین دگرگونی سیاسی منطقه چند روز پیش با برکناری عادل الجبیر، وزیر امورخارجه عربستان‌ سعودی، رقم خورد. او که در دوران وزارت خود وقایع سیاسی مهمی چون جنگ یمن، قطع رابطه سیاسی با ایران و محاصره سیاسی- اقتصادی قطر را تجربه کرد، در آخرین روزهای ‌سال ٢٠١٨ میلادی به حکم ملک سلمان جای خود را به ابراهیم العساف داد.


بیشتربخوانید : آیا با برکناری الجبیر چرخشی در سیاست خارجی عربستان در راه است؟


دستور کار جدید عربستان

عادل الجبیر زمانی در همایش امنیتی منامه با تأکید بر خواست ریاض مبنی بر برکناری بشار اسد، رئیس‌‌جمهوری سوریه از قدرت گفته بود: «او همین بعدازظهر برود؛ هر چه زودتر بهتر». امروز اما الجبیر دیگر در صحنه سیاست خارجی عربستان فاقد قدرت اجرایی است و بادهای سیاست‌ورزی عربستان در صحنه بین‌الملل بشدت خبر از تغییر فصل می‌دهند. این تغییر رویکرد در موضوع سوریه بسیار سریع و ملموس است و نشانه‌های آن را می‌توان در سفر اخیر عمر حسن‌البشیر رئیس‌جمهوری سودان و یکی از متحدان ریاض به سوریه، همچنین بازگشایی سفارت امارات متحده عربی در دمشق و اظهارات وزیر امورخارجه این کشور مبنی بر لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب جست‌وجو کرد. این‌جا معادله ساده‌ای پیش رویمان قرار دارد؛ ریاض در پی تجدید رابطه سیاسی با دمشق است و برای نیل به این هدف باید یکی از نمادهای مخالفت و درشت‌گویی به بشار اسد یعنی عادل‌ الجبیر را کنار بگذارد؛ به همین سادگی.

بلایی که خاشقچی بر سر سعودی‌ها آورد

در صحنه‌ای از فیلم «بایکوت» واله معصومی (با بازی مجید مجیدی) مبارز چپگرای ضد رژیم پهلوی، بعد از گرفتن حکم اعدام از دادگاه به زندان بازمی‌گردد. مارکسیست‌های هم‌بند او به دستور رئیس خود واله را بایکوت می‌کنند تا مبادا شک او به اصول سوسیالیزم به بقیه نیز سرایت کند. بعد از چند روز این‌بار رئیس دستور می‌دهد که همه زندانی‌ها با واله ارتباط عاطفی برقرار کنند. درنهایت واله نه آن بایکوت را باور می‌کند و نه این محبت دروغین را. اینک به نظر می‌رسد نقش امثال سودان و امارات در برقراری رابطه با سوریه نیز چنین باشد و عربستان در نقش رئیس زندان مشغول آماده‌کردن خود برای تجدید رابطه با سوریه و ادای بزرگترین «غلط کردم» تاریخ است. درواقع عربستانی که تا همین چندی پیش جنگ یمن و محاصره قطر و حمایت از شورشیان سوری و ربودن نخست‌وزیر لبنان و قلدری برای ایران و شاخ و شانه ‎کشیدن برای کانادا و... را با اعتماد به‌نفس ناشی از پشتگرمی به واشنگتن یک تنه به پیش می‌برد، از بعد ماجرای خاشقچی چنان اعتبار جهانی خود را از دست داد که حالا برای جبران مافات قصد دارد با پشت‌کردن به همه اصول خود، فصل جدیدی را در صحنه سیاست‌ورزی بین‌المللی آغاز کند.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار