اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد موفق شد در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ با ثبت ۶۷ اثر در فهرست آثار ملی شاهد رشد ۸ برابری ثبت آثار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته باشد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون میراث فرهنگی استان یزد با اعلام خبر رشد ۸ برابری آمار ثبت آثار در استان یزد، گفت: این آثار شامل ۴۳ اثر نامنقول، ۱۵ اثر منقول، ۷ اثر ناملموس و ۲ اثر طبیعی است که در جلسات متعدد شورای ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح و حایز شرایط ثبت در سطح ملی قرار گرفته است.

به گفته ساشا ریاحی مقدم؛ ۶۷ اثر به ثبت رسیده شامل بازار چهارسوق اردکان، کاروانسرای انجیره، قلعه شریف آباد، حمام سرحوض، مسجد تغار سنجر، خانه حاجی سیف و حاجی نقیب میبد، سنگ‌های محوطه تاریخی توران پشت و کتیبه‌های سنگی تاریخی، روش‌های سنتی زرگری یزدی، غار اشکفت یزدان و درخت کهنسال طاحونه است.

وی در ادامه افزود: بیش از ۱۰۰ پرونده پیشنهاد ثبت آثار نامنقول، منقول، ناملموس و طبیعی در فهرست آثار ملی کشور از سوی معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان یزد آماده شده است که در صورت تشکیل جلسات شورای ثبت سازمان تا پایان سال جاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ریاحی با اشاره به اینکه آثار ارزشمند طبیعی و یا دست ساز دارای شأن ملی، ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد بر اساس وظایف مندرج در اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مورد شناسایی، مطالعه، مستندسازی و سپس طرح در کمیته‌های ثبت آثار به جهت ثبت در لیست آثار ملی کشور براساس قانون ۱۳۰۹ حفاظت آثار باستانی قرار می‌گیرد، گفت: این آثار در چهار حوزه منقول، غیر منقول، نا ملموس و طبیعی مورد بررسی می‌شوند.

ریاحی شواهد و آثار میراث مادی را در دو بخش آثار منقول (اشیای مرتبط با وسایل کار و زندگی و علوم و فنون) و آثار غیرمنقول (آثار معماری، تک بنا‌ها و مجموعه‌های زیستی) تقسیم‌بندی کرد و گفت: میراث در بخش مادی به دو صورت اموال منقول و غیرمنقول تقسیم‌بندی می‌شود که منظور از اموال منقول همه آثار فرهنگی است که در بطن خویش قابلیت جابه‌جایی دارند، یعنی روابط فضایی و کاربردی با مکان خاصی چندان بر روی آن تأثیرگذار نیستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار