انرژی بادی یکی از سریع‌ترین فناوری‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   استفاده از  انرژی  باد در سراسر جهان درحال افزایش است و دلیل اصلی آن کاهش هزینه‌هاست. انرژی بادی به روند تولید برق با استفاده از باد یا جریان هوا می‌گویند که به‌طور طبیعی در جو زمین اتفاق می‌افتد و توربین‌های بادی مدرن برای ضبط انرژی جنبشی از باد و تولید برق استفاده می‌کنند.


بیشتربخوانید : هواپیمایی که تنها با انرژی باد پرواز می‌کند


باد یک شکل از انرژی خورشیدی است که به‌وسیله گرمای جو خورشید، بی‌نظمی‌های سطح زمین و چرخش زمین ایجاد می‌شود. البته الگوهای جریان باد توسط زمین، اجسام آب و پوشش گیاهی تغییر می‌یابند. این جریان باد یا انرژی حرکتی، هنگامی می‌تواند برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد که توسط توربین‌های بادی مدرن تولید شود. انرژی باد یک منبع آزاد و مجانی است، به‌طوری که مهم نیست چقدر امروز مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ درآینده نیز همچنان وجود خواهد داشت. انرژی باد همچنین منبع برق پاکیزه و غیرآلاینده است. به‌طوری که برخلاف نیروگاه‌های متداول امروزی، انرژی بادی آلاینده‌های هوا یا گازهای گلخانه‌ای تولید نمی‌کند. درواقع استفاده گسترده از این انرژی انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

ظرفیت تولید جهانی باد در دریای خزر در دو دهه گذشته تقریبا 50درصد افزایش یافته است. این رقم 5/7 گیگاواتی در سال 1997 به 487 گیگاوات بر ثانیه در سال 2016 افزایش یافته است. براساس آمارهای شبکه انرژی تجدیدپذیر در قرن 21، تولید برق از طریق انرژی باد طی سال‌های 2009 تا 2013 دو برابر شده است. به‌طوری که بسیاری از نقاط جهان دارای سرعت باد قوی هستند اما بهترین مکان برای تولید این انرژی، دریا یا نزدیک سواحل دریایی است. به‌طوری که نیروی باد دریایی قدرت بالقوه بسیار بالایی را ارائه می‌دهد. توربین‌های بادی دریایی بزرگ‌تر از توربین‌های زمینی هستند و می‌توانند قدرت بیشتری تولید کنند.

توربین‌های بادی بیش از یک قرن پیش در جهان ساخته شدند. پس از اختراع ژنراتور الکتریکی در دهه 1830، مهندسان شروع به استفاده از انرژی باد برای تولید برق کردند. تولید برق از باد در سال‌های 1887 و 1888 در انگلیس و ایالات‌متحده صورت گرفت، اما انرژی بادی مدرن ابتدا در دانمارک توسعه یافت، درحالی که توربین‌های بادی افقی در سال 1891 ساخته شدند و یک توربین بادی 22.8 متری در سال 1897 ساخته شد. در طول یک‌سال، توربین‌های مدرن می‌توانند بیش از 90 درصد از زمان مصرف انرژی قابل‌استفاده را تولید کنند. به‌عنوان مثال، اگر باد در یک توربین به سرعت بُرش 6 تا 9 مایل بر ساعت برسد، توربین شروع به تولید برق می‌کند. با افزایش سرعت باد، تولید برق نیز افزایش می‌یابد.

گاهی اوقات مردم از اصطلاحات «آسیاب بادی» و «توربین بادی» استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌های مهمی وجود دارد. مردم برای قرن‌ها با استفاده از آسیاب‌های بادی گندم آسیاب کرده‌ یا آب پمپاژ می‌کنند و کارهای دیگری هم انجام می‌دهند. آسیاب‌های بادی انرژی مکانیکی تولید می‌کنند، اما آنها برق تولید نمی‌کنند. در مقابل، توربین‌های بادری مدرن، دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای با بیش از هشت‌هزار قسمت هستند که انرژی جنبشی باد را به کار می‌گیرند و آن را به برق تبدیل می‌کنند.

مزرعه بادی چیست؟

تعداد زیادی از توربین‌های بادی در نزدیکی یکدیگر ساخته می‌شوند که به‌عنوان یک پروژه بادی یا مزرعه بادی شناخته می‌شوند. یک مزرعه بادی به‌عنوان نیروگاه تک کار می‌کند و برق را به شبکه می‌فرستد. توربین‌ها در مزرعه بادی به هم متصل می‌شوند، بنابراین برق تولیدی آنها می‌تواند از مزرعه به شبکه برق فرستاده شود. هنگامی که انرژی باد روی شبکه اصلی برق قرار می‌گیرد، تجهیزات برق یا اپراتورهای برق، آن را به جایی که مردم به آن نیاز دارند، ارسال می‌کنند. از طرفی خطوط انتقال کوچک‌تر که خطوط توزیع نامیده می‌شوند، برق تولید‌شده در پروژه بادی را جمع‌آوری می‌کنند و آن را به خطوط انتقال شبکه بزرگ‌تر انتقال می‌دهند، جایی که برق می‌تواند از راه دور به نقاطی که موردنیاز است، سفر کند. سرانجام، خطوط توزیع کمتری برق را به‌طور مستقیم به شهر، خانه یا کسب‌وکار شما انتقال می‌دهند.

مسائل مربوط به هزینه

با وجودی که هزینه راه‌اندازی انرژی بادی در 10سال گذشته به‌طور چشمگیری کاهش یافته است، اما این فناوری نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بیشتری نسبت به ژنراتورهای سوخت فسیلی دارد، از هزینه ماشین‌آلات تا آماده‌سازی سایت و نصب و راه‌اندازی آنها. اما موضوع دیگر این است که این فناوری دیگر به هزینه سوخت و نگهداری ژانراتور نیاز ندارد، در واقع هزینه‌های انرژی بادی بسیار رقابتی با سایر فناوری‌های تولیدی هستند، زیرا هیچ سوختی برای خرید لازم ندارند و هزینه‌ نگهداری آنها ناچیز است.

انرژی بادی در ایران

شاید جالب باشد بدانید آسیاب‌های بادی در ایران بیش از 200 سال پیش از میلاد مسیح وجود داشته‌اند، همین امر نشان می‌دهد که حالا هم بستر مناسبی برای استفاده از انرژی باد در کشور وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد 45 منطقه در کشور ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی سایت انرژی بادی دارند. نیروگاه بادی منجیل اولین نیروگاه بادی ایران است که در دهه 70 راه‌اندازی شده است. علاوه‌بر این در شیراز و تبریز هم نیروگاه بادی وجود دارد. اما اولین مرزعه بادی در ایران در سال 92 در نزدیکی تاکستان، استان قزوین با نام کهک راه‌اندازی شد. تا سال 87 ظرفیت تولید برق‌بادی 126 مگاوات بود که دارای 307 گیگاوات ساعت برق بوده است. این رقم به معنای صرفه‌جویی 425هزار بشکه نفت در نیروگاه‌های برق با سوخت فسیلی است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

انرژی تجدیدپذیر و حافظ محیط‌زیست

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.