حرکت رو به رشد صنعت فضایی طی یک سال گذشته رخ داده است/ دوستی دیگر توسط آذربایجان و ایران ساخته می‌شود/ در سایه تحریم‌ها در صنعت ماهواره سازی خودکفا شدیمآذری جهرمی گفت: در شرایط تحریمی جوانان کشور توانستند خودشان دست به کار شده و ماهواره‌های مختلفی را طراحی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از پژوهشگاه فضایی و روند تحویل‌گیری ماهواره پیام امیرکبیر در جمع خبرنگاران درباره دانش فضایی گفت: این دانش از یک سال پیش به کمک سازمان و پژوهشگاه فضایی آغاز شده است.

وی درباره همکاری‌هایی که برای توسعه ماهواره‌های مختلف در کشور انجام گرفته است، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه کمک مالی خوبی را در این حوزه داشته است و همچنین در مقابل ماهواره‌ها نیز اطلاعاتی مختلف درباره آمایش سرزمینی را در اختیار این سازمان قرار می‌دهند.

آذری‌جهرمی درباره مراحل ساخت ماهواره‌ها گفت: تمام قطعاتی که در ماهواره‌ها به کار رفته‌اند ساخت خود جوانان هستند و با سختی بسیار و با شرایط تحریم توانستند به این دستاوردهای مهم دست پیدا کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: تجربه ثابت کرده که در شرایط سخت تحریمی جوانان بهتر کار کرده و می‌توانند به دستاوردهایی خوب دست یابند.

بودجه صنعت فضایی کشور

وی با اشاره به بودجه صنعت فضایی بیان کرد: مشکل بودجه برای تمام کشور است اما در حال حاضر میزان بودجه اختصاص یافته به فناوری فضایی خوب است و عیار سازمان‌ها زمانی مشخص می‌شود که بتوانند در شرایط سخت کار کرده و فعالیت‌های خود را پیش ببرند.

آذری‌جهرمی درباره ماهواره‌های دانشگاهی گفت: از سال ۸۷ با سفارش سازمان فضایی کار ساخت ماهواره در دانشگاه‌های کشور آغاز شد، در حال حاضر تصاویر ماهواره‌هایی که در ابتدا دقتی پایین داشتند، به چندین برابر رسیده است.

وزیر ارتباطات درباره ماهواره‌های ساخت مشترک با دیگر کشورها گفت: با وجود آن که سال‌های پیش تحریم‌هایی چندان سخت نداشتیم اما کشورهای مختلف با ما کار انجام ندادند و نتوانستیم ماهواره‌هایی را با کمک یکدیگر بسازیم.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته همکاری‌هایی میان کشور ایران و آذربایجان برقرار شد و ماهواره‌ای مشترک مانند دوستی ساخته شد.

آذری‌جهرمی با اشاره به غیرت جوانان، بیان کرد:‌ تحریم سبب شد تا جوانان غیرتمند با اتکا به دانش خود، ماهواره‌های مختلفی را برساند و جوانان نشان دادند که می‌توانند دستاوردهای خوبی را در حوزه‌های مختلف فضایی بدون نیاز به کشورهای دیگر داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.