استاندار لرستان با اشاره به اهمیت تالاب‌ها در کاهش ریزگرد‌ها و تعدیل آب و هوا گفت: باید از تمام ظرفیت‌های استان برای حفظ و نگهداری تالاب‌ها استفاده شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ سید موسی خادمی در بازدید از تالاب‌های پلدختر گفت: تالاب‌ها زیستگاهی برای چرخه حیاتی گیاهان و جانوران هستند.

وی با اشاره به کارکرد‌های مختلف تالاب‌ها از جمله بحث تعدیل آب و هوا، کاهش ریزگرد‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی افزود: باید از تمام ظرفیت استان برای حفظ و نگهداری تالاب‌ها استفاده شود.

به گفته وی فعالیت‌های چشمگیر در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و اجرایی جهت حفظ و احیای تالاب ها، ساخت و مرمت دیواره تالاب آبتاف تنگ فنی را که در اثر بارندگی‌های اخیر به شدت آسیب دیده بود اقدامی مهم جهت حفظ این اکوسیستم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این بازدید با اشاره به اهمیت تالاب ها، از آن‌ها به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم‌های طبیعی نام برد که جوامع مختلف گیاهی و جانوری از مزایای آن به طور همزمان بهرمند خواهند شد.

مهرداد فتحی بیرانوند گفت: متاسفانه به علت بی مهری‌ها و اعمال سیاست‌های غلط در سنوات گذشته، برخی از تالاب‌ها به اراضی کشاورزی تبدیل شده‌اند تا جایی که حتی بسیاری از ساکنان حاشیه این تالاب‌ها سند رسمی اراضی اطراف این تالاب‌ها را نیز اخذ کرده‌اند.
فتحی بیرانوند با اشاره به اقدامات انجام گرفته توسط این اداره کل برای حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گفت: سیاست این اداره کل حفظ تالاب‌های موجود و احیاء تالاب‌های از دست رفته و تغییر کاربری داده شده به طوری که جلسات و کار‌های خوبی جهت احیاء این تالاب‌ها با مشارکت جوامع محلی و لحاظ نمودن منافع این جوامع برگزار شده است.
وی با بیان نقش جوامع محلی در حفاظت از تالاب‌ها اظهار داشت: حفاظت اکوسیستم‌های تالابی به بهره برداری‌های پایدار مردم از تالاب‌ها گره می‌خورد و مردم هم باید در طرح حفاظت از تالاب‌ها مشارکت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به تدوین طرح مدیریت زیست بومی تالاب‌ها گفت: تالاب دارای کارکرد‌های مختلفی مانند حفظ تنوع زیستی، تامین معیشت ذی نفعان و تعدیل آب و هوا می‌باشد که در مدیریت زیست بومی همه این کارکرد‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/د

حفظ و احیای تالاب ها ضروری است

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.