بالا رفتن دلار و نوسانات ارزی باعث کاهش توانایی خرید مردم و ایجاد مشکلات در بازار نقره شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، سوم آبان ماه بود که استاندار سابق خراسان رضوى به بازدید چند کارگاه تولید نقره در شهر مشهد رفت و در رابطه با مشکلات و نوع کارشان با آن‌ها گفتگو کرد.
 
مشکلات بازار نقره در مشهد همچنان ادامه دارد/ از بازدید تا قول‌هایی که عملی نشد

علی رضا رشیدیان از چند واحد صنعتی در حوزه جواهر سازی بویژه نقره و سنگ‌های قیمتی دیدن کرد و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت و تولیدات این واحد‌ها و نیز مشکلات و چالش‌های آن‌ها قرار گرفت.

وی گفت: در این واحد‌ها که در حوزه نقره و سنگ‌های قیمتی کار می‌کنند اقدامات خوبی در حوزه طراحی و ساخت انجام داده اند.

استاندار سابق خراسان رضوى عنوان کرد: باعث خوشحالى است که با خلاقیت هنرمندان در این حوزه توانسته اند تجهیزات را در داخل بسازند که نسبت به نمونه خارجی آن ارزانتر تمام شده است.

رشیدیان در ارتباط با اینکه حوزه طراحی جواهرات و تراش سنگ‌های قیمتی استان دارای ظرفیت‌های خوب و ارزشمندی دارد افزود: با ارتقای آموزش و استفاده از ظرفیت طراحی از طریق دانشگاه‌ها و دانشجویان و تهیه تجهیزات مناسب می‌توان نسبت به تحقق جایگاه واقعی شهر مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها گام‌های موثری برداشت.

وی تصریح کرد: با توسعه این حوزه با توجه به قابلیت‌های استان در حوزه سنگ‌های قیمتی و تراش آن‌ها و نیز قدمت ساخت مصنوعات و جواهرات نقره در استان، تولید و اشتغال هم ارتقا می‌یابد و ارزش افزوده حاصل هم قابل توجه خواهد شد.

وعده‌هایی که به مرحله عمل نرسید

با یکى از صاحبان کارگاه نقره تماس گرفتم تا از روند مشکلات و حل شدن آن‌ها آگاه شوم.

 حسینی گفت: حدود ٩٠ نیرو در کارگاه که در چهار طبقه به مساحت تقریبی ٦٠٠ متر مشغول کار هستند، در بازدیدی که استاندار سابق خراسان رضوی به کارگاه ما داشتند مشکلات خود را گفتیم و تنها خواسته وام برای سرمایه در گردش بود.

حسینى در ارتباط با مشکلاتی که در این حوزه است گفت: در حال حاضر نقره گرمی ٧ هزار تومان شده است و این قیمت با قیمت جهانی نقره اختلاف دارد،  این قیمت باعث شده که ما اگر بخواهیم صادرات هم داشته باشیم توان رقابت با کشور‌هایی مثل ترکیه و چین را نداشته باشیم.

وى ادامه داد: نداشتن مواد اولیه نقره و حباب در قیمت از جمله مشکلاتى است که در این حوزه داریم , ما توانسته ایم با کالا‌های که به صورت قاچاق وارد ایران می شود رقابت کنیم و نمونه‌های باکیفیت نسبت به محصولات خارجی وارد بازار شوند.

وى افزود: یکى از کار‌های خوبی که باعث شد بازار نقره رونق بگیرد جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور بود، اما با بالا رفتن دلار و نوسانات ارزی توان خرید مردم کاهش پیدا کرد.

حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود ٥ میلیارد تومان سرمایه در این کار قرار داده شده تولید ما در این چند وقت اخیر بشدت کاهش پیدا کرده است.

 حسینی گفت: با وضعیت موجود که در این حوزه داریم برای ادامه کار باید تعدیل نیرو کنیم، چون اصلا رونقی در این کار نیست و گردش مالی ما پیشرفتی ندارد ما تقاضای ده میلیارد تومان وام داشتیم، اما به نصف این قیمت هم راضی هستیم تا بتوانیم کار را گسترش دهیم.

با تغییر استاندار خراسان رضوی وعده ها و مشکلات نه تنها در بازار نقره بلکه در صنف‌های دیگر همچنان به قوت خود باقی بماند.

مشکلات بازار نقره در مشهد همچنان ادامه دارد/ از بازدید تا قول‌هایی که عملی نشد



انتهای پیام//ا.آ

 

گزارشگر: اکرم آهوئی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.