روحانی در جمع مدیران وزارت نیرو:

تراز ما در استفاده از آب و برق مثبت نیست/ باید مردم را برای استفاده از سیستم هوشمند آب و برق تشویق کنیم

رئیس جمهور گفت: باید مردم را برای استفاده از سیستم هوشمند آب و برق تشویق کنیم.

تراز ما در استفاده از آب و برق مثبت نیست/ باید مردم را برای استفاده از سیستم هوشمند آب و برق تشویق کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح دوشنبه با حضور در وزارت نیرو از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور (دیسپاچینگ مرکزی) بازدید کرد.

رئیس جمهور در ادامه این بازدید در نشستی با وزیر، معاونان و مدیران وزارت نیرو  با  بیان اینکه برای رشد صنعت برق تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، گفت:  ما امروز دیدیم چه تلاشی انجام می شود تا تراز تولید و مصرف  برق رعایت شود؛ ایجاد چنین  ترازی کار مهمی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه  تراز کشور در مصرف آب و برق تراز مثبتی نیست، گفت: ما در یک منطقه خشک قرار داریم؛ حتی اینکه بگوییم با باروری ابرها می‌توانیم مشکل را حل کنیم، خیلی به ذهن ما نمی چسبد. شاه هم قصد داشت با این روش مشکل خشکسالی در کشور را حل کند.  این تفکر شاهانه است که بتوان با بارور کردن ابر مشکل آب را حل کرد؛ ممکن است در جایی جواب بدهد، اما این روش راه حل اساسی نیست.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر فقط برای حجاب نیست، افزود: کسی که بد مصرف می‌کند منکر انجام می‌دهد و شما باید او را از انجام آن عمل نهی کنید، حالا این نهی گاهی به زبان و گاهی با  برنامه‌ریزی شما محقق می‌شود. یعنی شما اگر برنامه‌ریزی بکنید که آب کمتر مصرف شود و هدررفت آن کاهش پیدا کند در حقیقت شما نهی از منکر کرده‌اید. این به آن معنا نیست که شما برنامه وزارتی اجرا کرده‌اید، یک عمل بزرگ و ثواب بزرگ را انجام داده‌اید. زیرا وقتی جامعه را برای چگونگی مصرف آب هدایت می‌کنید این امر به معروف و عمل صالح است. امام رضوان الله تعالی علیه به این معروف است که با سه مشت آب وضو می‌گرفتند.

روحانی با بیان اینکه  تشویق کردن مردم به درست مصرف کردن از روش‌های مهم در مدیریت منابع برق و آب است، اظهار کرد:  فرهنگ درست مصرف کردن  آب و برق را باید به همه نشان دهیم و باید به انجام کار درست عادت کنیم، وقتی  ۸۱ میلیون نفر در استفاده از آب و برق  درست عمل کنند؛ شاهد یک اثر بزرگ در کشور خواهیم بود. در صرفه جویی همه مردم باید کمک کنند و باید آن مقدار که لازم است  از آب و برق استفاده کنیم.

روحانی افزود: به خانه‌هایی که مجهز به سیستم هوشمند استفاده از آب و برق هستند  باید در پرداخت آب و برق  تخفیف بدهیم؛ باید مردم را برای استفاده از سیستم هوشمند آب و برق تشویق کنیم.

رئیس جمهور در ادامه افزود: صنعت هم باید به کمک ما بیاید؛ صنعت ما همراه با وارد کنندگان و تولید کنندگان  باید کمک کنند، این‌ها می‌تواند جلوی هزینه‌های اضافی آب و برق را بگیرد. باید بدانیم که سال آینده ممکن است مشکل آب و برق داشته باشیم.

وی با اشاره به استفاده از آب و برق در حوزه  کشاورزی تاکید کرد: در مسئله سوم باید آب و برق مصرفی کشاورزی را محاسبه کنیم، باید دید که کشت فرازمینی چه اثراتی می‌تواند داشته باشد و باید ببینیم آیا می‌توانیم از کشت فراسرزمینی استفاده کنیم یا خیر؟ باید ببینیم چه کشور‌هایی می‌توانند به ما کمک کنند و در چه کشورهایی می‌توانیم کاشت انجام دهیم. 

روحانی گفت: در شهر‌هایی که با کمبود آب روبرو هستیم نباید به سمت کشت‌هایی که مصرف آب آن‌ها زیاد است برویم. در هیئت دولت تاکید کردیم که تنها در چند استان فقط کشت برنج داشته باشیم. اکنون کشت گلخانه‌ای و یا سامانه آبیاری می‌تواند بسیار به ما کمک کند و با این کار می‌توانیم سالانه ۱۰ درصد صرفه جویی کنیم.

روحانی در ادامه گفت: گاهی اوقات سدسازی آثار مخربی بر جای می‌گذارد، به واسطه ساخت سد و آب جمع شده دریاچه‌ای یا تالابی خشک می‌شود و مشکلاتی برای کشور ساخته می‌شود. احیای دریاچه ارومیه حدود ۱۴ میلیون جمعیت ایران را از کم آبی نجات داد؛ اگر اقدامات دولت یازدهم درباره دریاچه ارومیه نبود سال گذشته به طور کامل این دریاچه خشک شده، کشاورزی را از بین برده و زندگی مردم را مختل می‌کرد.

وی افزود: برجام حسنه مداوم در تاریخ است و مثل یک خیری است که پایان ندارد.

روحانی درباره دستاورد‌های دولت یازدهم گفت: یکی از کار‌های دولت یازدهم  برجام است، از دیگر کار‌های دولت یازدهم می‌توان به تحول سلامت، احیای دریاچه ارومیه، انتقال آب به روستاها، انتقال گاز پارس جنوبی، گازرسانی روستاها، ساخت راه آهن در عرض ۵ سال و انتقال دوبرابری گاز نسبت به قطر اشاره کنیم.
روحانی اظهار داشت: دلیل اینکه اقدامات دولت بیان نمی‌شود این است که رسانه‌ها آن‌ها را عنوان نمی‌کنند؛ برای مثال گاهی صدا و سیمای ما تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که تعریف از دولت مستحب و یا واجب است.

رئیس جمهور گفت: ما در روستاها  در ارتقای خدماتی همچون برق روستا، اینترنت، آموزش و راه آهن کارهای  بزرگی کرده‌ایم، به دلیل اینکه  این کارها لازم بوده است. همچنین ما در تولید بنزین و گاز و گازوئیل خودکفا شده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه احتیاج و نیاز گاهی یک قدرت بزرگ را در هم می‌شکند، گفت: امروز ما هم در بخش های آب، برق، ساخت سد و فنی مهندسی و ساخت نیروگاه روی پای خود ایستاده‌ایم. امروز باید تلاش کنیم که مردم ما در زندگی روزمره خود دچار مشکل نشوند. ما باید فرهنگ مصرف را درست کنیم و باید بعضی از محصولات خود را در حوزه‌های برق و آب  عوض کنیم.

وی افزود: در مسئله برق، مسئله دیپلماسی برق داریم؛ برق را از کشوری می‌خریم و یا می‌گیریم،  این کار بزرگی است که بتوانیم برق کشورمان را با دنیا مبادله کنیم و به شبکه‌های اروپا و آسیا وصل شویم.

اینکه می‌توانیم برق را به کشورهای همسایه صادر کنیم و به شبکه‌های بزرگ آسیایی وصل شویم، خود یک قدم بزرگ است. هیچ دولتی به‌غیر از دولت یازدهم سرمایه گذاری در حوزه آب نداشته است.

روحانی درباره مسائل بودجه سال آینده گفت: هیچ دولتی به غیر از دولت یازدهم بر روی آب سرمایه‌گذاری نکرده است؛ دولت یازدهم بالاترین سرمایه‌گذاری برای آب در کشور دارد البته در مسئله برق هم سرمایه‌گذاری خوبی انجام داد. برق ما در دولت یازدهم از ۷۰  به ۸۱ هزار مگاوات رشد کرده و تا آخر دولت دوازدهم هم ۱۲ هزار مگاوات به این ظرفیت اضافه می‌شود. کاری که دولت یازدهم و ان‌شاءالله دولت دوازدهم راجع به آب و کشاورزی در غرب کشور انجام خواهد داد و همچنین  سدسازی، آب‌رسانی و تونل سازی کار بی‌نظیری است.

وی افزود: شما گفتید که ۵.۶ میلیارد مکعب آب را مهار کرده و وارد بخش‌های غربی کشور و مناطق گرمسیری کشور می‌کنید؛ این کار بسیار عظیم و بزرگی است. ما در دولت یازدهم در کشاورزی توانستیم ۳۰۰ هزار هکتار زمین استان‌های خوزستان و ایلام و  ۴۶ هزار هکتار را در زابل و سیستان  زیر کشت ببریم که این کار عظیم و بزرگی بود.
روحانی تصریح کرد: اساسا هیچ کار مهمی در کشور نیست که بدون حمایت از مردم آن کار به ثمر برسد دولت به تنهایی قادر به این کار نیست.

رئیس جمهور یاد آور شد: ما باید در زمینه نمک‌زدایی با توجه به مسائل زیست محیطی تلاش مضاعفی داشته باشیم؛ همچنین در جنوب کشور خصوصا سواحل مکران را آباد کنیم که اهمیت زیادی دارد. نکته دیگر هم در خصوص دولت الکترونیک است، ما می‌توانیم همه قبوض آب، برق، یارانه و همه این‌ها را بتوانیم الکترونیکی انجام دهیم و همه پرداختی‌ها توسط تلفن همراه مردم انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار