مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد خبرداد: میزان فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد به نسبت میانگین جهانی آن بیش از ۳برابر افزایش دارد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  حکمتیان میزان فرسایش خاک در جهان را ۶ تن در هکتار در سال اعلام کرد و گفت:این در حالی است که این میزان در استان ۲۰تن در هکتار در سال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمدافزود:خشکسالی، آتش سوزی ها، بوته کنی گیاهان مرتعی، قطع درختان، شخم‌های غیر اصولی در اراضی شیب دار، کوهستانی بودن و موقعیت توپوگرافی استان و همچنین چرای دام مازاد بر مراتع از مهمترین عوامل فرسایش خاک در استان است.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری را از مهمترین راهکار‌های جلوگیری از فرسایش خاک برشمرد و اضافه کرد: سالانه به طور میانگین ۴۵ طرح آبخیزداری در حوزه‌های مختلف در استان اجرا می‌شود.

حکمتیان گفت:در کنار عملیات مکانیکی آبخیزداری برای مهار خاک و روان آب‌های استان عملیات بیولوژیکی از جمله کاشت گیاهان دارویی و درختان جنگلی سالانه در نقاط مختلف استان انجام می‌شود.

وی از اختصاص ۲۵۰میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در استان در سال جاری خبر داد و افزود:با اختصاص این اعتبار باید ۶۷طرح در این دو حوزه در استان اجرا شود که بخش عمده‌ای از این طرح‌ها از جمله سد بند خاکی آبدهگاه باشت در دست اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵هزار طرح آبخیزداری در سطح بیش از ۳۰۰هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان به اجرا درآمده است گفت:با اجرای این طرح‌ها ضمن کنترل وجلوگیری از ورود میلیون‌ها تن خاک به پشت سد‌های جنوب کشور و استان، سالانه از هدر روی ۵۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/غ

 افزایش فرسایش خاک در استان

برچسب ها: بحران آب ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.