اردکانیان گفت: از حیث تامین تجهیزات برق به خودکفایی ۹۵ درصدی رسیده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه امضای تفاهم نامه میان این وزارت خانه و با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جمعیت کشور نسبت به ۴۰ سال گذشته، کمتر از ۳ برابر افزایش یافته است، اما میزان تولید انرژی در کشور ۱۱ برابر شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: انرژی و شبکه برق  نقش مهمی در توسعه کشور و بهبود شرایط و رفاه و آسایش شهروندان دارد.

وی تصریح کرد: در زمینه آب یکی از بهترین شاخص‌ها در سطح دنیا را دارا هستیم، در حالی که در برخی از کشور‌های توسعه یافته در قسمت‌های کوچکی نارسایی وجود دارد، در کشور ما بیش از ۹۹ درصد جمعیت شهری به شبکه بهداشتی آب دسترسی کامل  دارند.


بیشتر بخوانید: وزیر نیرو: آمادگی کامل ایران برای تامین برق عراق/ نخست وزیر عراق: روابط برقی با ایران را توسعه می‌دهیم


اردکانیان در بحث شبکه فاضلاب کشور بیان کرد: در حالی که از هر ۳ نفر در جهان یک نفر دسترسی به سیستم فاضلاب ندارد، پوشش شبکه‌های جمع آوری و تصویب فاضلاب کشور نسبت به جمعیت، به ۵۰ درصد رسیده است.

وی ابراز کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم، بیش از پنج و نیم میلیون نفر از جمعیت روستایی به تاسیسات آبرسانی دسترسی پیدا کرده اند که این میزان حکایت از دسترسی ۱ میلیون نفر در سال به شبکه فاضلاب روستایی است.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر‌ بیان کرد: در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت سازی مناسبی صورت گرفته  و نزدیک به هزار مگاوات نیروگاه احداث شده است. طبق برنامه ریزی های انجام شده در پایان دولت دوازدهم ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر‌، به ۴ هزار مگاوات خواهد رسید. البته  زمینه برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی فراهم شده است.

وی ادامه داد: ۲۷ نیروگاه سیکل ترکیبی در استان‌های کشور در حال ساخت است، در تلاش هستیم ظرفیت تولید را ۵ هزار مگاوات افزایش دهیم و در بحث مدیرت مصرف اقدام مناسبی با مشارکت مردم در جهت مدیریت مصرف، به میزان ۳ هزار مگاوات برنامه ریزی شده است.

به گفته اردکانیان،  شبکه تبادل انرژی برق با کشور‌های همسایه برقرار شده است.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مبنی بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه وزارت نیرو، افزود: از حیث تامین تجهیزات برق به خودکفایی ۹۵ درصدی رسیده ایم، نگاهمان برای تامین تجهیزات به داخل کشور است و در بخش آب نیز عمده تجهیزات مربوط به انتقال و توزیع توسط متخصصان داخلی صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به نقش آب و برق در توسعه کشور، روشن‌ترین بخش توسعه کشور در این بخش است و مردم قدردان توسعه خدمت گذاران خود هستند.

اردکانیان ادامه داد: علی رغم تحریم‌های بین المللی، مشکلی در تامین ،آب و برق نداریم  و به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب، ۴۰ پروژه در زمینه آب و فاضلاب به بهره برداری می‌رسد.

زنان و خانواده نقش مهمی را در اصلاح الگوی مصرف دارند

معصومه ابتکار  معاون رییس جمهور در امور زنان و جامعه  در جمع خبرنگاران با اشاره به هدر رفت آب اظهار کرد: هدر رفت غذا از مزرعه تا سفره مردم حدود ۳۰ درصد است و باید با فرهنگ سازی  آن را کاهش داد.

ابتکار با اشاره به همکاری  وزارت نیرو و معاونت ریاست جمهوری تصریح کرد: از سال گذشته همکاری مناسبی میان وزارت نیرو و معاونت  ریاست جمهوری شکل گرفته است و امروز نیز  با امضای تفاهم نامه این امر توسعه خواهد یافت، مقرر شده است در حوزه اصلاح الگوی مصرف، مواردی در دستور کار معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده قرار بگیرد.

به گفته وی، زنان و خانواده نقش مهمی را در اصلاح الگوی مصرف برعهده دارند.

 معاون رییس جمهور در امور زنان و جامعه با اشاره به اصلاح الگوی مصرف  تصریح کرد: با تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در معاونت امور زنان ریاست جمهوری در حال بررسی راهکاری هایی برای عبور تحریم ها هستیم.

ابتکار با اشاره به همکاری سازمان های مردم نهاد حوزه زنان در مدیریت مصرف، بیان کرد: در حوزه  اصلاح الگوی مصرف، نیاز به یک هم افزایی در بین زنان و خانواده است.

وی افزود: علاوه بر این مساله، پروژه مشترکی را با وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آموزش زنان کشاورز برای تولید محصولات ارگانیک و کم‌آب‌بر، در دست اجرا داریم که این موضوع نیز می‌تواند در میزان مصرف آب تاثیرگذار باشد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و جامعه با اشاره به طرح آموزش دختران دانش‌آموز در کنار دریاچه ارومیه، بیان کرد: لازم است تا با اصلاح تغییر نگرش مباحث آب، موضوعات مطرح در این مسیر را سروسامان داد. 

بر اساس این گزارش تفاهم­‌نامه همکاری مشترکی، امروز (یکشنبه) توسط معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و رضا اردکانیان وزیر نیرو در سالن اجتماعات وزارت نیرو به امضا رسید.

تفاهم‌نامه مذکور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم انداز در افق ١٤٠٤، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، تغییر سبک زندگی و اصلاح الگوی مصرف در خانواده و هم‌چنین به منظور برنامه‌ریزی، ساماندهی و پیشبرد اهداف در زمینه توانمندسازی زنان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در جهت هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در حوزه مدیریت مصرف آب، برق و انرژی، امضا شد.

ارتقای نقش بانوان در مدیریت و پایدارسازی منابع حیاتی آب و انرژی، ارتقاء آگاهی و دانش بانوان در حوزه مدیریت منابع آب و انرژی و ترویج فرهنگ استفاده بهینه از منابع آب، برق و نهادینه‌سازی آن در میان خانواده‌ها از دیگر موضوع‌های این تفاهم نامه است.

انتهای پیام/

نگاهمان برای تامین تجهیزات به داخل است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار