چهل سالگی////درآمد‌های مالیاتی سپری برای فشار دشمن در تحریم‌ها بوده است/عدالت اجتماعی در گرو دریافت مالیات‌های صحیح

با پیروزی انقلاب، درآمد‌های مالیاتی از جمله ارکان تحقق عدالت اجتماعی و همچنین سپری برای مقابله با فشار دشمن برای جلوگیری از درآمد‌های نفتی بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروزی انقلاب اسلامی ایران، علاوه بر پیروزی برای تحقق آزادی و برپایی کرامت انسانی، منجر به تحول عظیمی در حیطه‌های اقتصادی کشور شده است.

سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یکی از دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دستاوردهای ارزنده‌ای رو به رو شده است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

اهمیت درآمدهای مالیاتی بعد از انقلاب اسلامی

بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد با اشاره به اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمد‌های مالیاتی، قصد دارد تا نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص دارایی را به  ۹ درصد برساند، در حال حاضر در چند سال گذشته سهم درآمد مالیاتی کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی به ۸ درصد رسیده که این رقم در سال‌های گذشته بین ۵ تا ۷ درصد نوسان داشته است.

در اجرای ماده ۵۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش کارایی نظام مالیاتی، رفع موانع سازمانی موجود و همچنین تمرکز تمام امور مربوط به اخذ مالیات در یک سازمان واحد، سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۱۳۸۱ به صورت یک موسسه دولتی و زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد شد.
 
با ایجاد این سازمان تمام اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی در معاونت امور مالیاتی، بخش و حوزه‌های مالیاتی به این سازمان منتقل شد.

نخستین رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور  عیسی شهسوار خجسته بود که تا سال ۱۳۸۳ این مسئولیت را به عهده داشت. سپس غلامرضا حیدری کردزنگنه از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴، علی اکبر عرب مازار از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، علی عسکری از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ و از آذرماه ۱۳۹۴ سید کامل تقوی نژاد ریاست سازمان را بر عهده داشته‌اند.
بسیاری از کارشناسان که تجربه زندگی در دوران پهلوی را هم داشته‌اند معتقدند، اتقلاب اسلامی بر پایه حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد برپا شده است. یکی از مواردی که در حوزه مالیات‌ها صدق می‌کند، معافیت‌های مالیاتی برای حقوق‌ها و دستمزدهایی که اقشار کم درآمد دریافت می‌کنند،  است.
 
یکی از توجهات جدی سازمان امور مالیات به اقشار کم درآمد در لوایح بودجه چهل سال گذشته، به چشم می‌خورد، دولت هر ساله در سقف درآمدهای مالیاتی خود، قشری را مشمول معافیت از مالیات کرده که یکی از این اقشارِ معاف از مالیات، کارمندانی است که حقوق زیر  ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان  دریافت می‌کنند.
 
معافیت بسیاری از تولیدکنندگان داخلی برای پرداخت مالیات، صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی بازگردانده‌اند و غیره از مواردی است که بیانگر تعهد این نهاد برای برپایی نظام عادلانه دریافت مالیات است.

 سازمان امور مالیاتی در ادامه مسیر چهل سالگی چه باید کند؟

البته در جایگاهی که هم اکنون در آن قرار داریم بدون خلأ و ضعف نیست موارد زیادی از منابع درآمد مالیاتی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و مسئولان برای تحقق این امر در تلاشند، مواردی نظیر مالیات بر عایدی مسکن، مالیات بر خرید و فروش سکه و ارز، مالیات بر خانه‌های خالی و یا لوکس از جمله مواردی است که با کمی قانون نگری در آن و اجرایی شدن، می‌تواند درآمدهای مالیاتی را افزایش داده و اتکای بودجه به نفت را از بین خواهد برد.
 
معضل دیگری که مسئولان سازمان امور مالیاتی را نسبت به آن نگران کرده فرار مالیاتی تعدادی از فعالان اقتصادی جامعه است، البته با تلاش‌های مکرر رؤسای این نهاد، آمار  تخلف فرار مالیاتی رو به کاهش گزارش شده است به نحوی که مرکز بین المللی پژوهش‌های مالیاتی، وضعیت مالیات در ایران را  نسبت به  سایر کشورهای ابر قدرت جهان (آمریکا) نرمال اعلام کرده است.
 
عباس عرب مازار، کارشناس مسائل مالیاتی  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: درباره پیشرفت قوانین مالیاتی در چهل سال گذشته، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پایه اساسی تصویب تمام قوانین اجرایی کشور، عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت‌ها مقرر شد.

وی افزود: مالیات که در رأس امور و یکی از ارکان اصلی تحقق عدالت بود، قوانین خوبی را پس از آغاز جمهوری اسلامی ایران به خود دید و شرایط مالیاتی با شدت بالایی رشد کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: قطعا مسیر هموار شده، اما سرعت تحقق درآمد‌های مالیاتی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه کمی کاسته شده است. شرایط تحریمی یکی از عواملی است که منجر می‌شود دولت در سال‌های بعد از انقلاب قصد افزایش جهشی درآمد‌های مالیاتی را نداشته باشد.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد شهید بهشتی، تصریح کرد: وضعیت مالیاتی ایران پس از سال های پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خوب و توسعه یافته ارزیابی می شود، اما سرعت پیشرفت در درآمدهای مالیاتی می توانست بیشتر باشد و نیاز دولت ها در ادوار مختلف را بهتر بر طرف کند.

افزایش درآمد‌های مالیاتی مبنی بر این نیست که دولت‌ها بی پروا از جامعه مالیات دریافت می‌کنند، بلکه بیانگر دریافت صحیح مالیات بر عایدی سرمایه‌ها از افرادی که دارای درآمد‌های کلان هستند. این موضوع به مصداق دستورات رسمی اسلام برمی‌گردد و موجب ایجاد عدالت اجتماعی و همچنین حذف تکیه بر درآمد‌های نفتی است.

بزرگترین معضلی که سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، کشور را مورد اذیت قرار داده است، تحریم‌های اعمال شده روی صادرات نفتی است، اتکا به درآمد‌های نفتی منجر می‌شود که در اقتصاد ضربه بخوریم، اما اگر درآمد‌های مالیاتی به درستی اجرایی و تنظیم شود دیگر نگران فشار‌های خارجی نخواهیم بود. خوشبختانه در سال‌های گذشته روند رو به رشدی را در کسب درآمد‌های مالیاتی داشته‌ایم.
 
چهل سالگی//رحال تکمیل
*نمودار درآمد‌های مالیاتی از سال ۷۳ تا ۹۳
 
افزایش درآمدهای مالیاتی در سال های مذکور، اتفاق خوبی برای کشور محسوب می‌شود، زیرا هر چه میزان این درآمدها افزایش پیدا کند منابع ریالی کشور در برابر دخالت‌های برون مرزی و بودجه نفتی  واکسیناسیون می‌شود.
 
انتهای پیام/

چهلمین سال انقلاب اسلامی چگونه گذشت؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۳ دی ۱۳۹۷
مالیات گرفتن از پزشکان باید در اولویت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۳ دی ۱۳۹۷
مالیات خیلی زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۳ دی ۱۳۹۷
کمر ملت زیر گرانی و مالیات خم شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۳ دی ۱۳۹۷
باید درآمدها افزایش پیدا کنه و با مخارج همخوانی داشته باشه بر اساس درامدها مالیات اخذ شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۳ دی ۱۳۹۷
مالیات از قشر کارگر نباید گرفته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۳ دی ۱۳۹۷
امیدوارم همه در برابرقانون یکسان باشند
Iran (Islamic Republic of)
به اسم ایرانی
۰۳:۵۶ ۱۳ دی ۱۳۹۷
با عرض سلام .
به شرط اینکه فرار مالیاتی و رانت نباشد تا سرمایه داران بزرگ کشور مالیاتشون رو به طور کمال و تمام پرداخت کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۳ دی ۱۳۹۷
هر وقت از سرمایه داران کلان مالیات گرفتید حسابه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۰۰ ۱۳ دی ۱۳۹۷
کمر مردم زیر بار مالیات شکسته ، دولت عوض اینکه به فکر رونق اقتصادی باشه داره با اخذ مالیات سنگین کمک میکنه به رکود اقتصادی ، بعضی از مشاغل مثل طلا فروشی و بار فروشان میدان بار و بنکداران مواد غذایی گردش مالی بالایی دارند اما سود ناچیز در حد 5 درصد ، ولی کو گوش شنوا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۳ دی ۱۳۹۷
خیلی از کارخانه داران ومعدن داران که درامدشان میلیاردی است ازدادن مالیات معاف میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۳ دی ۱۳۹۷
خدا خودش بهمون رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۳ دی ۱۳۹۷
قانون مالیات باید اصلاح شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۳ دی ۱۳۹۷
خواهشا این قانون هرکس نذری بدهد ازمالیات معاف میشود را اصلاح کنید خیلی ها بااین قانون ازمالیات فرار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۳ دی ۱۳۹۷
مالیات باید بر اساس درآمدها باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۳ دی ۱۳۹۷
همه باید مالیات پرداخت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۳ دی ۱۳۹۷
از کارمندان راحت مالیات کم میشود ولی از برخی صنوف مانند بازاریها و طلافروشی ها و بساز بفروشها و پزشکان و.....مالیات یا گرفته نمیشود یا خیلی کم گرفته میشود و این اجحاف در حق کارمندان است .سیستم آخر مالیات نیاز به اصلاح اساسی دارد.
آخرین اخبار