رئیس پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران گفت: ۱۸۶ هزار مورد گزش سگ پارسال در کشور ثبت شد.

محسن آسوری، رئیس پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه طرح توانمندسازی و آموزش مردم برای کنترل هاری از حالت پایلوت روستایی خارج و وارد شهر شده است، گفت: به صورت پایلوت از سال ۹۱ در دشت سر آمل آغاز شد و در حال حاضر وارد فاز شهری شده است.

آسوری با اشاره به اینکه ۱۸۶ هزار مورد گزش سگ پارسال در کشور ثبت شد، افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری ۱۹۰ هزار گزش توسط حیوانات به انسان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هر انسانی که گزیده می‌شود ۲۵۰ یورو هزینه واکسن آن است، افزود:آمپول هاری و گزیدگی به کشور وارد می‌شود و اگر ۱۹۰ هزار گزش را در ۲۵۰ یوروی که قیمت هر امپول است ضرب کنیم چند صد میلیارد تومان پول دارویی می‌شود که با فرهنگ سازی می‌توان مانع آن شد.

رئیس پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که به مردم آموزش بدهیم که کمتر گزیده بشوند، گفت: بیشترین آمار گزش حیوانات مربوط به کودکان است که در همین جهت کمپ‌هایی با همکاری سازمان پسماند شهرداری آمل در مدارس برگزار می‌کنیم

وی با بیان اینکه آمل پایلوت فرهنگ سازی در کشور بابت توامندسازی و آموزش مردم برای کنترل هاری استادامه داد: در هر روستای آمل کمیته‌ای تشکیل می‌شود تا آگاهی بین مردم افزایش یابد.

آسوری با اشاره به اینکه تولید واکسن هاری در انستیو پاستور کرج انجام می شود، گفت:امروز در دنیا آموزش و توانمندسازی در جهت پیشگیری از گزش در اولویت است.

آسوری با بیان اینکه نباید برخی اتفاقات مانع پیشرفت پروژه شود، ادامه داد: طبق گفته مسولین آمل پتانسیل این را دارد که اولین شهری در کشور تبدیل شود که آمار گزش و هاری  به صفر تبدیل شده است.

انتهای پیام/ک



هزینه میلیاردی برای مقابله با گزش سگ

برچسب ها: وزارت بهداشت ، هاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.