یک مقام مسئول گفت: آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا ۸ دی ماه بیانگر رشد ۳۷ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت است.

روز/رشد ۳۷ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/ خشکسالی در برخی استان ها کماکان ادامه داردصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو  با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت آب و هوای کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا ۸ دی ماه، میانگین بارش کشور ۹۳.۵ میلی متر بوده در حالیکه این رقم سال گذشته ۲۹.۶ میلی متر و بلندمدت ۶۱.۸ میلی متر بوده است.

وی از رشد ۳۷ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت خبر داد و گفت: این درحالی است که استان‌های سیستان و بلوچستان با بیش از ۷۹ درصد، یزد ۴۸ درصد، خراسان جنوبی ۲۲ درصد، کرمان ۱۱ درصد، اردبیل ۹ درصد و هرمزگان ۵ درصد کم بارش‌ترین استان‌ها نسبت به دوره بلندمدت به شمار می‌روند.

ضیاییان با اشاره به اینکه مابقی استان‌های کشور بارش بیش از نرمال نسبت به دوره بلندمدت داشتند، بیان کرد: البته استان‌های ایلام و خوزستان بیشترین بارش‌ها را به خود اختصاص دادند.


بیشتر بخوانید: رشد دوبرابری بارش نسبت به دوره بلندمدت/ بارش باران در اغلب مناطق کشور بیش از نرمال است


رئیس مرکز خشکسالی درباره اینکه آیا با استمرار بارش‌های نرمال در فصل زمستان، کمبود بارش در این استان‌ها جبران می‌شود، بیان کرد: با توجه به پیش بینی بارش‌های نرمال و زیر نرمال در فصل زمستان، امکان جبران کم بارشی در استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی و کرمان دور از انتظار نیست، اما در استان‌های سیستان و بلوچستان و یزد کار قدری مشکل است و کماکان وضعیت خشکسالی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: با نگاهی به آمار بارندگی‌های کشور از ابتدای سال زراعی گذشته تا امروز در می‌یابیم که همچنان ۴۱ میلی متر معادل ۱۳.۶ درصد با کمبود بارش در کشور روبرو هستیم که با بارش‌های نرمال فصل زمستان بعید است که این میزان جبران شود.

ضیاییان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه دما در فصل پاییز ۴ درجه نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافته است، تصریح کرد: با وجود کاهش دمای مهر و آبان، اما افزایش دما در آذر آن را خنثی کرد و همچنان پیش بینی می‌شود که در زمستان دمای کل کشور یک درجه افزایش یابد.

انتهای پیام/

افزایش دما در فصل زمستان ادامه خواهد داشت

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار