چهل سالگی انقلاب شاید بهانه خوبی باشد برای یادآوری بسیاری از اتفاق ها و تغییراتی که شاید اگر رخ نمی داد الان اوضاع خوبی نداشتیم، استان ایلام هم از آن دسته استان هایی که این تغییرات با مروری اجمالی به کارخانه های آن می توان کاملا درک کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، حدود چهل سال پیش بی توجهی به اقتصاد مناطق مرزی در دوران ستمشاهی، فقر اقتصادی و افزایش بیکاری را برای ایلام رقم زده بود اما با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، سیر صعودی توسعه پایدار در این استان جنگ زده آغاز شد تا جایی که امروز با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب ، ایلام با تولید گوگردی باخلوص ۹۸/۹۹ در صدر استان های تولید کننده گوگرد کشور قرار گرفته است.

بانگاهی به سرگذشت کشورمان در دوران رژیم ستمشاهی به خوبی می توان دریافت، نظامی تک قطبی و یکسونگر که فقط در اندیشه به دست آوردن رضایت اربابان خارجی خود بود و معیشت مردمش برایش اهمیتی نداشت نه تنها به فکر رفاه و امنیت آحاد ملت نبوده بلکه آنها را از کمترین امکانات صنعتی و تولیدی بی نصیب گذاشته بود.

تا پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هیچگونه صنعت و شرکت یا شهرک صنعتی در استان ایلام وجود نداشت و این عامل مهمی در افزایش نرخ بیکاری، مهاجرت جوانان و خانواده ها به کلانشهرها برای کارگری های سخت و مشقت بار و افزایش سطح فقر در این استان بود.

محروم ماندن مردم مرزدار استان ایلام در گذشته های دور، از منابعی که زیرپایشان بود اما از آن سودی نمی بردند نشان دهنده ظلمی بزرگ است که درد و رنج مردم این خطه را بیشتر می کرد.

هرجای این استان پهناور که قدم بگذاریم سرشار از منابع عظیم خدادادی نفت،گاز ،آب و خاک است که اگر از ابتدا به آن توجه می شد و برای استحصال آنها تلاشی صورت می گرفت ، اینک استان ایلام یکی از استان های کاملا توسعه یافته و پیشرو در صنعت بود که هم معیشت مردمانش در سطح بالایی تامین می شد هم اینکه اقتصاد کشور را به پیش می برد، اما نگاه ظالمانه و بی تدبیری حاکمان وقت در قبل از انقلاب هیچ گاه این فرصت را برای ایلامیان و ایرانیان ایجاد نکرد.

ایلام بدون صنعت دیروز، امروز پیشرو در تولید خالص‌ترین گوگرد کشور/ ایران اکنون موفق به بریدن واژه «محرومیت» شد

شاید همه ما این جمله معروف شکسپیر را شنیده باشیم "بودن یا نبودن مسئله این است". فعالیت کارخانه ها و شرکت های تولیدی در استان ایلام تاپیش از انقلاب اسلامی با این جمله شکسپیر هم خانواده است . با وجود منابع عظیم و ذخایر معدنی و طبیعی در این استان زرخیز اما هیچ گاه تلاشی برای احیا و بهره برداری از آنها به سود ملت و کشور صورت نگرفته بود. یکی از این منابع در استان ایلام ،ذخایر عظیم نفت و گاز و مشتقات آن از جمله "گوگرد" است که به طور کلی از سبد اقتصادی این استان نادیده گرفته شده بود.

"گوگرد" که در قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران محصولی بیگانه و وارداتی بود، اکنون یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان ایلام است که اتفاقا از جایگاه مطلوبی در تولید و صادرات برخوردار است. دراین گزارش سعی ما برآن است تولید تنها یکی از مشتقات نفت و گاز استان ایلام یعنی "گوگرد "را بررسی کنیم و بدانیم این محصول چه نقشی در توسعه استانمان داشته و دارد.

تولید خالص ترین گوگرد کشور از ناخالص ترین گازهای طبیعی ایلام

گوگرد یکی از مشتقات گاز است که پس از طی مراحل متعددی که در پالایشگاه ها بر روی گاز های خام میادین نفت و گاز صورت می گیرد، تولید می شود.بنابر تحقیقات میدانی خبرنگار ما از معادن طبیعی گوگرد استان ایلام حدود ۵ منطقه در شهرستان های دهلران، مهران، آبدانان، بدره و ملکشاهی دارای اندیس های متعدد معدنی طبیعی هستند که از درون چشمه های زیرزمین و عمدتاً در کوهپایه های دارای چشمه آب گرم به همراه آب از دل زمین بیرون می آید. اما نوع دیگری از گوگرد که در صنعت تولید و استفاده می شود حاصل یک سری فعل و انفعالات بر روی مشتقات نفت و گاز است که در پالایشگاه های گاز تولید می گردد و این گوگرد بهترین نوع گوگردی و ماده اولیه برای تولید اسیدسولفوریک و برخی موادصنعتی و دارویی است .

معاون سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام در امور معادن در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، می گوید: معادن یا اندیس‌های گوگردی استان ایلام در۵منطقه وجود دارند و برای استحصال و فرآوری صرفه اقتصادی ندارند.

وی از اکتشاف و مطالعه اولیه معادن گوگرد شهرستان آبدانان در سال ۱۳۷۷ خبر داد و افزود: بر اساس نظریه اولیه مکتشفان، معدن گوگرد آبدانان ذخیره ای معادل چهار و نیم میلیون تن گوگرد دارد که بزرگترین معدن گوگرد کشور محسوب می‌شد اما با تحقیقات و مطالعات تکمیلی به این نتیجه رسیدیم که حجم ذخیره آن بین ۴۶ الی ۵۰ هزار تن است که می توان از این معدن در شهرستان آبدانان استخراج کرد.

ایلام بدون صنعت دیروز، امروز پیشرو در تولید خالص‌ترین گوگرد کشور/ ایران اکنون موفق به بریدن واژه «محرومیت» شد

 باج معاون معدن سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام در ادامه وضعیت خطوط تولید گوگرد در پالایشگاه گاز ایلام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خالص‌ترین گوگرد کشور ،اکنون در پالایشگاه گاز ایلام تولید می شود.

وی افزود: گوگرد خالص ایلام از ناخالص ترین گاز استخراج شده از چاه‌های نفت استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

معاون معدن سازمان صنعت معدن و تجارت استان ایلام اضافه کرد: گاز وارد شده به پالایشگاه ایلام حاوی سمی ترین گاز بنام سولفورهیدروژن می باشد که از غلظتی بیش از ۲۷ هزار ppm برخوردار است که تحت عملیات های متعددی قرار می گیرد تا برای تولید مواد دیگر آماده شود این عملیات ها شامل شیرین سازی ،نم زدایی و بازیافت است.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه گاز ایلام، درصد خلوص گوگرد تولیدی ایلام ۹۹.۹۸ می باشد که یکی از خالص ترین گوگردهای کشور است.

ایلام دیروز محروم از هرگونه واحد صنعتی

پالایشگاه گاز ایلام پس از دوران دفاع مقدس و در سال ۱۳۸۶ به دست توانمند جوانان متخصص داخلی نصب و راه اندازی شد، این پالایشگاه که تنها پالایشگاه گاز غرب کشور است با تولید ۵ ماده شیمیایی و صنعتی از جمله گاز متان، گاز اتان، گوگرد،LPG و میعانات گازی تحول عظیمی در تولید داخلی و رونق اشتغال و اقتصاد استان ایجاد کرده است .

داری پور مدیرعامل پالایشگاه گاز ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با بیان اینکه هم اکنون هزار نفر به طور مستقیم در این پالایشگاه مشغول به کار هستند، گفت: بیش از نیمی از این افراد را جوانان تحصیل کرده بومی استان تشکیل می‌دهند.

داری پور افزود: در استان ایلام سالانه بیش از ۷۰ هزار تن گوگرد تولید می شود که با نگاه تامین نیاز داخل کشور، مازاد آن به کشورهای دیگر از جمله چین صادر می شود میزان صادرات گوگرد در ایلام از نیمه دوم سال گذشته تاکنون بالغ بر ۷۵ هزار تن بوده که حدود هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز آوری به دنبال داشته است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز ایلام افزود: از آنجایی که پالایشگاه گاز ،تامین کننده خوراک پتروشیمی است به واسطه وجود این پالایشگاه در استان واحد پتروشیمی در ایلام احداث شد و حدود ۳۰۰۰ نفر نیز نیروی انسانی در خود جای داده است که به نوعی زیر مجموعه ای از پالایشگاه گاز ایلام محسوب می شود، علاوه بر این با احتساب به کارگیری تعداد زیادی از رانندگان تانکرهای حمل گاز و مواد مورد نیاز، می توان گفت به طور مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر ۱۰ الی ۱۵ هزار نفر اشتغالزایی به دنبال داشته است، که این میزان اشتغال زایی در مقایسه با قبل از انقلاب بی سابقه بوده است.

ایلام بدون صنعت دیروز، امروز پیشرو در تولید خالص‌ترین گوگرد کشور/ ایران موفق به بریدن واژه «محرومیت» شد

تولید داخلی حامی کالای ایرانی

داری پور در ادامه به حمایت این پالایشگاه از تولید کالای ایرانی اشاره کرد و افزود: به منظور لبیک به ندای رهبر انقلاب و مقابله با واردات کالای مورد نیازی که مشابه تولید داخلی دارد و همچنین بی اثر نمودن تحریم های آمریکا، سال گذشته ۶۰ درصد مصرف مالی این پالایشگاه برای تامین قطعات مورد نیاز و مواد لازم در داخل کشور صورت گرفته است و در شش ماهه نخست سال جاری نیز ۷۰ درصد مواد و قطعات مورد نیاز از جمله ماده مورد نیاز نم زدایی که تا پیش از این از خارج وارد می شد ، از شرکت‌های داخلی تامین نموده ایم که همین امر علاوه بر گردش مالی در داخل کشور ،دسترسی آسان و سریع به مواد مورد نیاز ،انگیزه تولیدکنندگان بومی را نیز بالا برده است. که نسبت به سال های گذشته بیش از  ۷۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی داشته است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز ایلام گفت: سالیانه بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز شهری، ۷۰ هزار تن گوگرد مرغوب و باکیفیت و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی در این واحد پالایشگاه تولید می شود.

در این گزارش به بررسی تنها یک خط تولید از ۵ خط تولید پالایشگاه گاز ایلام پرداختیم لازم به ذکر است که همین یک واحد تولیدی صنعتی در کنار بخش های نفت وگاز تاحد بسیار زیادی توانسته مشکل اشتغال، اقتصاد و تولید را مرتفع نماید و خوداتکایی به توان متخصصان و جوانان متعهد بومی را به منصه ظهور برساند.

استان ایلام در نوار مرزی غرب کشور به عنوان یکی از مناطق دوردست از پایتخت، در دوران حکومت رژیم ستمشاهی به فراموشی سپرده شده بود و دولت مرکزی از ارائه کمترین و ابتدایی ترین خدمات به اهالی این استان خودداری می نمودند.

این استان به واسطه ۴۳۰ کیلومتر مرز خاکی مشترک با کشور عراق پس از سقوط رژیم شاه ، به مدت ۸ سال متاثر از تهاجم نظامی رژیم بعث نتوانست بر ریل توسعه سوار شود، ولی با پایان یافتن جنگ تحمیلی ، نظام مقدس جمهوری اسلامی گام های خود را برای جبران عقب ماندگی در توسعه و رفع محرومیت به سمت این استان برداشت . تاجایی که هرسال بیشتر از سال قبل بارقه هایی از امید در دل اهالی این استان محروم و مرزی تابید.

احداث پالایشگاه گاز، واحد پتروشیمی، توجه به توسعه کشاورزی بااجرای طرح های نوین آبیاری و زهکشی، ارتقای سطح علمی و پژوهشی ، افزایش سرانه فضای علمی استان، تقویت زیرساختهای درمانی و بهداشتی ، توسعه راه ها و افزایش امنیت تردد در جاده های درون شهری و چندین موارد دیگر از جمله خدمات ارزنده و قابل توجه نظام مقدس اسلامی برای سرمایه گذاری و بریدن واژه "محرومیت " از دنباله نام استان ایلام ستودنی و قابل تقدیر است.

گزارش از روح الله جام سحر

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.