خالد البطش، یکی از رهبران حماس تأکید کرد هرگونه تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، زدن خنجر از پشت بر پیکر مسئله فلسطین و مقاومت آن است.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین، حماس در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العالم، تازه‌ترین تحولات سرزمین‌های اشغالی فلسطین، تظاهرات بازگشت و اشتیاق برخی کشور‌های عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بررسی کرد.

البطش درباره لزوم برگزاری تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره نوار غزه گفت: «با وجود گذشت ۱۲ سال از محاصره نوار غزه و هجوم گسترده آمریکا به قضیه فلسطین که با اعلام معامله قرن از سوی دونالد ترامپ و انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اشغالی، تلاش برای نادیده گرفتن پرونده آوارگان فلسطینی و تقلیل شمار آوارگان فلسطینی از هشت میلیون به ۴۰ هزار آواره و کاهش کمک‌ها به سازمان آنروا نمود یافت.»

وی افزود: «همچنین در سایه شتابزدگی و اشتیاق برخی از کشور‌های عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل و شانه خالی کردن اغلب کشور‌های عربی از حمایت ما چاره‌ای جز رویارویی مستقیم با دشمن هم با اسلحه و هم با حضور مسالمت آمیز مردم در صحنه برای مان باقی نمانده است تا صراحتا اعلام کنیم: نه به اجرای معامله قرن، نه به انتقال سفارت آمریکا به قدس و نه به ادامه محاصره ظالمانه علیه نوار غزه. بر این اساس رویارویی را از خیابان‌های غزه، رفح و خان یونس به خط‌های تماس ۱۹۴۸ و شهرک‌های هم مرز با نوار غزه منتقل کردیم تا بگوییم به هیچ عنوان امکان ندارد تا زمانی که ما تحت محاصره هستیم شهرک‌های اسرائیلی روی آرامش به خود ببینند.»

خالد البطش گفت: «ما به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز روی آوردیم تا از حق خود برای بازگشت به فلسطین دفاع و برای رفع محاصره ظالمانه علیه نوار غزه تلاش کنیم. نخستین نشانه‌ها و پیامد‌های این نبرد و این تظاهرات، بازگشت قضیه فلسطین به صدر توجهات جهانی است. در مرحله بعد، این تظاهرات باعث تشدید موضع گیری جوانان فلسطینی علیه اسرائیل شد. این تظاهرات باعث شد جوانانی که تلاش می‌شد ذهن و وجودشان از مفاهیم ملی فارغ شود به مسیر درست یعنی رویارویی مستقیم با دشمن اشغالگر بازگردند.»

این جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: «مهمتر از همه اینها، ما با برگزاری این تظاهرات به دشمن پیغام دادیم اگر تحت فشار قرار بگیریم هرگز به سوی تسلیم شدن و برافراشتن پرچم صلح و حل و فصل نظامی نخواهیم رفت، بلکه با تمام توان به نقاط تماس خواهیم آمد تا مبارزه کنیم. تظاهرات بازگشت از ابتدا برای محقق ساختن دو هدف اصلی به راه افتاد؛ نخست: دفاع از حق مالکیت خود بر سرزمین فلسطین و دفاع از اصول ثابت ملت فلسطین. دوم: شکست محاصره نوار غزه. اما تا کنون هیچ یک از این دو هدف محقق نشده است، ولی ما مطمئن هستیم با ادامه تظاهرات و افزایش فشار‌ها بر شهرک نشینان هم مرز با نوار غزه در نهایت دشمن به مطالبات ما پاسخ خواهد داد و به حق ما برای زندگی اعتراف خواهد کرد. در این مرحله یه هیچ عنوان امکان ندارد ما از حق خود برای بازگشت به سرزمین فلسطین و شکستن محاصره نوار غزه کوتاه بیاییم.»

البطش گفت: «همه ما به یاد داریم که در روز ۱۴ ماه مه که ترامپ اعلام کرد قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت این کشور را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل می‌کند، ما تظاهرات میلیونی دفاع از قدس را برگزار کردیم و تنها در یک روز ۳۶۰۰ فلسطینی شهید یا زخمی شدند. در بزرگترین رویاروی در تاریخ منازعه با اسرائیل, ۷۰ نفر شهید شدند. از این رو ما موضع خود را اعلام کرده و به طور مداوم اعلام خواهیم کرد و هزینه هر چند سنگین دفاع از حق خود در فلسطین و دفاع از مقدسات مسلمان و مسیحیان را پرداخت خواهیم کرد.»

وی ادامه داد: «تظاهرات بازگشت از ابتدا برای محقق ساختن دو هدف اصلی به راه افتاد؛ نخست: دفاع از حق مالکیت خود بر سرزمین فلسطین و دفاع از اصول ثابت ملت فلسطین. دوم: شکست محاصره نوار غزه.»

این رهبر حماس گفت: «تا زمانی که دشمن به توافقنامه‌های آتش بس پایبند باشد، گروه‌های مقاومت فلسطین به آن پایبند است و هیچ توافقنامه‌ای ما را از حق دفاع از خودمان محروم نمی‌کند و خط قرمز همه گروه‌های فلسطینی ریخته شدن خون فلسطینیان است.»

خالد البطش افزود: «بدون شک منحل شدن مجلس قانونگذاری از سوی محمود عباس باعث ایجاد مشکل در مسیر آشتی ملی و پیچیدگی بیشتر امور شد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار