موحد گفت: با کمبود منابع انسانی در دادگستری کرمان دست و پنجه نرم می‌کنیم و در حالی که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور ۱۳ نفر قاضی داریم، این سرانه در استان کرمان ۱۰ نفر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان صبح امروز آیین اختتامیه دومین دوره کارآموزان قضایی و افتتاحیه سومین دوره در محل دادگستری کل استان کرمان گفت: با کمبود منابع انسانی در دادگستری کرمان دست و پنجه نرم می‌کنیم و در حالی که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور ۱۳ نفر قاضی داریم، این سرانه در استان کرمان ۱۰ نفر است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رئیس سابق قوه قضاییه افزود: ایشان اندیشمندی فرهیخته و مصدر تحولات شگرف در قوه قضاییه بود.

یدالله موحدضمن تبریک ۹ دی و روز بصیرت، گفت: این روز تاثیر عمیقی داشت، زیرا حضور میلیونی مردم را داشتیم و این حضور توانست، چهره نفاق را بر ملا کند.

وی افزود: کارآموزی در دادگستری استان کرمان تجربه خوب و موفقی بود، زمانی که می‌خواستیم این دوره‌ها را آغاز کنیم، وضعیت خاصی داشتیم، زیرا استان کرمان دارای کمبود قاضی است و با وجود اتفاقاتی که روی داده، اما سرانه قضات ما نسبت به سرانه کشوری پایین است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:: با کمبود منابع انسانی در دادگستری کرمان دست و پنجه نرم می‌کنیم و در حالی که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور ۱۳ نفر قاضی داریم، این سرانه در استان کرمان ۱۰ نفر است.

موحد افزود: کارآموزان قضایی استان کرمان در گذشته در استان‌های دیگر آموزش می‌دیدند و دست ما برای تقسیم نیرو‌ها بسته بود و این امر فضا را برای ما در منطقه جنوب‌شرق و استان کرمان سخت کرده بود.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان گفت: این ضرورت را تبیین کردیم که استان کرمان به برگزاری دوره کارآموزان قضایی نیاز دارد و باید بومی‌گزینی کنیم و دوره‌های آموزشی را در استان داشته باشیم، بنابراین موفق شدیم، مجوز برگزاری دوره مذکور را اخذ کنیم.

این مقام ارشد قضایی در استان افزود: سطح دوره کارآموزان قضایی استان کرمان بالاست و نیرو‌های آموزش‌دیده در این دوره‌ها جزو بهترین‌ها هستند و طی بازدید‌های شهرستانی از دادگستری‌های تابعه استان از نزدیک در جریان فعالیت این نیرو‌ها قرار می‌گیرم.

وی خطاب به کارآموزان قضایی گفت:: آنچه که آموختید، لازم بوده است، اما کافی نیست، زیرا یکی از چالش‌هایی که دستگاه عدالت وجود دارد این است که بعضی‌ها تصور می‌کنند با مبانی حقوقی سنتی می‌توان داوری کرد، اما این اشتباه است، زیرا امروز علم حقوق و قضا خیلی پیچیده، دانش‌بنیان و چندمبنایی شده است.

رئیس شورای قضایی استان کرمان در ادامه سخنان با بیان اینکه قضات باید به دانش تخصصی علوم و فنون مختلف مشرف شوند، گفت:: نمی‌توان فقط و فقط به دانش حقوقی سنتی اکتفا کرد و باید مرتب مطالعه کنیم و بر سایر علوم هم اشراف داشته باشیم.

موحد افزود: قضاوت یک تکنیک است که به دانش و مهارت نیاز دارد و اگر کسی به تنهایی دانش داشته باشد، اما مهارت نداشته باشد در کارش می‌لنگد و بهترین قضات ما قضاتی هستند که مهارت‌های مختلف از جمله مهارت ارتباطی را دارند.

وی با اشاره به اینکه دانش مدیریت قضایی از علم قضا مهم‌تر است، گفت:: قضاتی آسیب می‌بینند که نمی‌توانند ارتباطات مورد نیاز را برقرار کنند.

موحد افزود: بسیاری تلاش می‌کنند تا قضات را وادار به خیانت در امانت کنند، اما عزت‌نفس، قناعت و اتکا به عنایت‌های الهی می‌تواند ما را در این مسیر خطیر کمک کند.
اقدامات قضایی زیر ذره‌بین دشمنان نظام است

موحد گفت: امروز اقدامات قضایی ما زیر ذره‌بین دشمنان نظام جمهوری اسلامی است و بار‌ها رهبری و مسوؤلان قضایی به این نکته اشاره کرده‌اند، بنابراین به دشمن بهانه ندهیم و رای را ساده نگیریم.

وی افزود: حساب‌شده، دقیق، علمی و عادلانه تصمیم بگیریم و دفاع از ارزش‌های قضایی نظام جمهوری اسلامی هم جزو ماموریت‌ها قضات است.

موحد با تاکید بر اینکه اعتماد عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: آثار رای قضات به خوبی دیده می‌شود و آرای ما در سرنوشت مردم تاثیرگذار است و باید با فراست و کیاست تصمیم بگیریم و اعتماد عمومی با عمل جلب می‌شود و نتیجه تصمیمات، آرا و اقدامات ماست و یک قاضی باید عادل باشد و عدالت باید در همه اقدامات وی به چشم آید.
انتهای پیام/ی

عزت‌نفس و قناعت کلید طلایی قضاوت

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار