«نهاد مبارزه با پولشویی و مبارزه با حمایت‌های مالی از تروریسم» سوریه در گزارشی فهرستی از حامیان عرب و غیرعرب تروریست‌ها را منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الاخبار لبنان در پایگاه اینترنتی خود نوشت: اسامی حدود ۶۱۵ نفر و ۱۰۵ تشکل در لیستی قرار دارد که اخیرا «نهاد مبارزه با پولشویی و مبارزه با حمایت‌های مالی از تروریسم» در سوریه بر اساس قطعنامه‌های شماره ۱۲۶۷ و ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل تهیه کرده است. بر اساس این لیست، اسامی وارده در لیست، دارای تابعیت ۳۰ کشور عربی و غیرعربی هستند و مقر‌های فعالیت این تشکل‌ها که شامل جمعیت‌ها، سازمان‌ها، موسسات و آژانس‌هاست، در بیش از ۲۱ کشور عربی و غیرعربی قرار دارد.

همانطور که انتظار می‌رود، بخش زیادی از شخصیت‌های متهم به حمایت‌های مالی از تروریسم، تابعیت سوری دارند و حدود ۵۸.۵% از مجموع افراد حاضر در این لیست را تشکیل می‌دهند، سعودی‌ها با ۶۷ نفر در رتبه دوم قرار دارند و ۱۰.۸% از مجموع این افراد را تشکیل می‌دهند و لبنانی‌ها با ۴۲ نفر در رتبه سوم هستند و ۶.۸% از این لیست را تشکیل می‌دهند و رتبه چهارم با ۳۱ نفر که پنج درصد را تشکیل می‌دهد، متعلق به کویتی‌هاست.

لیست مذکور از شخصیت‌های سیاسی، نظامی، دینی، اجتماعی، بازرگانان، اساتید دانشگاه‌ها، قضات و شهروندان عادی تشکیل شده است، در بین شخصیت‌های کویتی، اسامی شافی العجمی، وزیر دادگستری، عبدالعزیز السبیعی، سفیر کویت، و حدود ۹ نماینده پارلمان وجود دارد و این در حالیست که اکثر شخصیت‌های سعودی ۳ از مبلغان دینی، بازرگان و اساتید دانشگاه هستند.

شایان ذکر است، در لیست مذکور اسامی برخی رهبران سیاسی لبنان، روحانیون معروف و نمایندگانی دیده می‌شود که به تلاش برای «سرنگونی نظام» در سوریه معروف هستند و که سعد رفیق حریری، ولید جنبلاط، سمیر جعجع، خالد الضاهر، عقاب صقر و شیخ داعی الاسلام الشهال، بلال دقماق، از نمایندگان پارلمان لبنان، از آن جمله هستند.

این وضع درباره شخصیت‌های ترکیه‌ای نیز صدق می‌کند و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، احمد داود‌اوغلو، نخست وزیر سابق، شیخ نور الدین ییلدیز و شیخ مراد پاشا، از مبلغان دینی، در راس این لیست قرار دارند.

از بین شخصیت‌های عراقی می‌توان به مسرور مسعود بارزانی و شیخ حارث سلیمان الضاری و از میان شخصیت‌های مصری به شیخ یوسف قرضاوی و شیخ محمد عبده ابراهیم علی اشاره کرد و این لیست، بسیاری از شخصیت‌های آسیایی، آفریقایی و اروپایی را نیز شامل می‌شود.

درباره شخصیت‌های سوری حاضر در این لیست باید گفت هنرمند سوری عبدالحکیم القطیفان که نامش در میان معارضان سوری در زمان جنگ بود و ولید الزعبی، بازرگان معروف سوری، که از سال‌ها پیش در دبی ساکن است در این لیست قرار دارد.

قطعنامه‌های شماره ۱۲۶۷ و ۱۳۷۳ سازمان ملل بر اتخاذ تدابیر لازم بر جلوگیری از تامین مالی فعالیت‌های تروریستی تاکید می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار