افزایش جمعیت پلنگ ها در خراسان رضویمدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: جمعیت پلنگ در ۱۲ زیستگاه این استان طبق برآورد کارشناسی به حدود ۱۰۰ قلاده می رسد.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه جمعیت پلنگ‌ها در خراسان رضوی به ۱۰۰ قلاده رسیده است گفت: جمعیت پلنگ در ۱۲ زیستگاه استان به حدود ۱۰۰ قلاده می‌رسد که این زیستگاه‌ها علاوه بر پارک ملی تندوره و پناهگاه حیات وحش حیدری شامل ۵ منطقه حفاظت شده جنگل خواجه، هلالی، دربادام، قرچقه و ریوند و نیز ۴ منطقه شکار ممنوع سید مرتضی، کلیلاق، ژرف و بزد هستند.

 وی افزود: برنامه سرشماری پاییزه پستانداران در مناطق طبیعی استان به اتمام رسید و براساس نتایج شاهد رشد ۱۰ درصدی گونه های غالب استان نسبت به سال گذشته بوده ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  با بیان اینکه درمجموع ۴۳۴ هزار هکتار از مناطق استان مورد پایش و سرشماری قرار گرفت تصریح کرد: برای اولین بار با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی، تمامی مسیرهای سرشماری و مشاهدات با کمک  GPS ثبت و داده ها در سیستم GIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که این روش منتج به تهیه لایه حیات وحش استان و زیستگاه ها شد.

همتی با تاکید بر اینکه از مجموع۱۹۷  گونه پستاندار در کشور، ۶۹ گونه و از مجموع۵۵۲ گونه پرنده در کشور، ۲۸۸ پرنده در خراسان رضوی زیست می کنند اظهار داشت: ۳۵ درصد از گونه های جانوری و بیش از نیمی از تنوع پرندگان کشور درخراسان رضوی حضور دارند.

 وی افزود: براساس سرشماری  بیش از ۲۶۰۰ رأس آهو، ۱۴ هزار رأس قوچ و میش اوریال و ۳۰۰۰ رأس کل و بز در پهنه های طبیعی خراسان رضوی زندگی می کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: این برنامه در پائیز سال جاری با مشارکت بیش از ۷۰۰ نفر از محیط بانان ، کارشناسان ، همیاران و بومیان مناطق و دوستداران طبیعت درقالب ۲۶۵ گروه تخصصی در۳۲ منطقه طبیعی انجام شد.

انتهای پیام// ز.م

پایش و سرشماری لایه حیات وحش خراسان رضوی

منبع خبرگزاری مهر

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.