سالارآملی گفت: ۴۵۳ دوره پژوهشی مشترک با خارج از کشور داریم که بیشتر این دانشگا‌ها جزو یکصد دانشگاه برتر دنیا هستند.

453 دوره مشترک پژوهشی میان ایران و دانشگاهای خارج/ جریان بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها را باید از سطح کلان دیپلماسی علم و فناوری ببینیم.حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر‌اساس سند توسعه دیپلماسی علمی و فناوری کشور می‌توان دیپلماسی علمی را تعاملات و ارتباطات با دولت‌ها، موسسات، متخصصان و مردم از طریق به کارگیری سازوکار دیپلماسی جهت ایجاد فرصت‌هایی برای توسعه علمی و فناوری و نوآوری کشور و به‌طور متقابل استفاده از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی تعریف کرد.

وی ادامه داد: تعریف گسترده دیپلماسی علمی، بررسی اسناد مرتبط با دیپلماسی علمی و آسیب شناسی وضعیت موجود از منظر دیپلماسی علمی و شناخت نقاط قوت و ضعف موجود در این زمینه، ۳ مساله مهمی است که باید مدنظر قرار گرفته شده است. در بخش هدف باید از کمک به تسریع توسعه علم و فناوری و روابط خارجی، پیشبرد اهداف سیاست خارجی، ارتقای اقتدار ملی و ایفای نقش موثر در جریانات بین المللی نام برد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اضافه کرد: یکی از محورهای مطرح در روند توسعه همکاری‌ها ایجاد مجموعه‌ای است که بتواند مراوده‌های بین المللی را سامان دهد که در این راستا گروه‌های آموزشی مشترک تشکیل شده تا با برگزاری دوره‌هایی بتوان نسبت به اعزام دانشمندان یا دانشجویان ایرانی به کشورهای خارجی اقدام کرد.

سالار آملی اضافه کرد: امروزه دیپلماسی علمی دارای چندین ویژگی است به طوری که دیپلماسی علمی خیلی پایدار است و زمانی که آغاز شود به مدت طولانی ادامه دار است و مانند دیگر دیپلماسی‌های دیگر فرار نیست.

وی گفت: امروزه مهمترین بحث در دیپلماسی علمی در تبادل استاد و دانشجو دیده می شود و قطعا این دیپلماسی یکی از کارهای مهم در حل مشکلات کشور و دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اضافه کرد: روابط خوب علمی با کشور آلمان داریم به‌طوری که سالانه صدها عضو هئیت علمی از کشورمان  به این کشور رفته و در دورهای مختلف فعالیت می‌کنند؛ این رفت آمدها در روابط سیاسی ۲ کشور تاثیری مثبت خواهد داشت.

سالار آملی بیان کرد: این روابط در کشورهای دیگر نیز قابل مشاهده است به‌طوری که چندین هزار دانشجو عراقی در کشور ما در حال تحصیل هستند، بسیاری از این افراد باهزینه‌های شخصی خودشان تحصیل می‌کنند و زمانی که این دانشجوها به کشورشان باز می‌گردند دیپلماسی گسترده علمی در کشور خود با کشور ما به وجود خواهد آمد که می‌تواند ارتباطلات دراز مدت را در پی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در مجموع دیپلماسی علمی دارای چند بعد است؛ ۱. انجام پروژ‌های مشترک ۲. تبادل استاد و دانشجو ۳. دور‌های مشترک تحصیلی ۴. وجود شعبات مشترک دانشگاهی میان دانشگا‌های کشور و خارج که این موارد می‌تواند دیپلماسی علمی را میان کشور‌ها گسترش دهد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل ادامه داد: در این راستا هم وزارت علوم و هم وزارت خارجه باید در این زمینه فعال باشند،‌ زیرا در دست گذاشتن  این مجموعه‌ها دیپلماسی علمی را به سایر مناطق گسترش داده و باعث بهره‌وری جوامع علمی می‌شود.

سالار آملی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۵۳ دوره پژوهشی مشترک با خارج از کشور داریم، همچنین در دوره بعد‌های مشترک نیز ۲۳ دوره با دانشگا‌ه‌های برتر دنیا تعریف شده که بیشتر این دانشگا‌ها جزو یکصد دانشگاه برتر دنیا هستند.

وی ادامه داد: ما در هر سال حدود ۱۶۰۰ از اعضای هئیت علمی ما برای بهره گیری از فرصت‌های مناسب به کشور‌های دیگر می‌روند و بیش از ۲ هزار و یکصد دانشجو، رئیس دانشگاه و اعضای هئیت علمی خارجی به داخل ایران می‌آیند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل یادآورشد: جریان بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها را باید از سطح کلان دیپلماسی علم و فناوری ببینیم. برنامه‌های ما در این زمینه از حدود چندسال پیش  آغاز شده است که از جمله آن، گسترش کرسی‌های زبان فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی است.

انتهای پیام/

گسترش کرسی‌های زبان فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار