دو سوره انتهایی قرآن کریم یعنی سورههای فلق و ناس را مُعَوِّذَتَیْن مینامند و روایت شده است که این دو سوره همزمان بر پیامبر وحی نازل شده است و خواص فراوانی برای آن دو ذکر شده است. اما امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی مُعَوِّذَتَیْن و همچنین علت نامگذاری این دو سوره به این نام بپردازد.
مُعَوِّذَتَیْن (دو پناهنده)، به سورههای فلق و ناس میگویند که با «قُلْ اَعوذُ» شروع شده و متضمن تعویذ (پناهبردن به خدا) میباشند. به این دو سوره «مُشَقْشَقَتَیْن» نیز گفته میشود.
براساس روایتی که عقبة بن عامر از پیامبر (ص) نقل کرده است، معوذتین با هم و یکجا نازل شدهاند. پیامبر (ص) فرمودند: «امشب دو سوره بر من نازل کردند که مثل آن ندیدهام یعنی معوذتین».
این مطلب را از دست ندهید: معرفی مرواریدهای نهفته در سوره فلق/ سورهای برای از بین بردن ناراحتیها
سیوطی هم که به همین قول معتقد بوده گفته این دو سوره مدنی هستند و در قصه سحر لبید بن اعصم، همانطور که بیهقی در دلائل النبوة نوشته نازل شده است.
علی بن ابراهیم قمی در تفسیرش روایتی از امام صادق (ع)، و سید هاشم بحرانی در تفسیر برهان به نقل از فضیل بن یسار روایتی از امام باقر (ع) نقل کردهاند که: پیامبر (ص) مریض شدند و تب ایشان شدت پیدا کرد. پس جبرئیل و (میکائیل) این دو سوره را برای شفای آن حضرت (ص) نازل کردند (جبرئیل به قرائت سوره فلق و میکائیل به قرائت سوره ناس در پایین پای آن حضرت برای شفا متوسل شدند.)
قبل از جواب دادن به این سؤال تذکر این مسأله لازم است قرآن خود را به عنوان شفاء معرفی میکند و میفرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلاَّ خَساراً؛ و ما آنچه از قرآن فرستیم شفای دل و رحمت الهی به اهل ایمان است لکن کافران را به جز زیان چیزی نخواهد افزود» قرآن میتواند برای کسانی که به او تمسک میکنند و با او مأنوس هستند هم شفای ظاهری برای آنها باشد و هم شفای معنوی و روحی او باشد.
این مطلب را از دست ندهید: سوره ای که در زندگی معجزه میکند
امّا نسبت به این سوره از روایات اینگونه استفاده میشود که اگر انسان خود یا دیگران را بوسیله این دو سوره تعویذ کند، مریضی او خوب میشود و از شروری که در این دو سوره بیان شده در امان خواهد بود، لذا از امام صادق " علیه السّلام " نقل شده که: «پیامبر " صلّی الله علیه و آله " مریض شدند، تب ایشان شدت پیدا کرد، جبرئیل (و میکائیل) این دو سوره را برای شفای پیامبر " صلّی الله علیه و آله " نازل کردند، جبرئیل به قرائت سوره فلق و میکائیل به قرائت سوره ناس در پایین پای آن حضرت برای شفا متوسل شدند».
همچنین امام صادق " علیه السّلام " میفرماید: «پیامبر " صلّی الله علیه و آله " فرمود:اگر کسی خواست به دیگری بدی انجام بدهد، و او بخواهد که خدا این شخص را از او دور کند (و مانع بدی او شود) پس وقتی که او را میبیند بگوید: «اَعُوذُ وَ بِحَولِ اللهِ وَ قُوَتِهِ مِن حَولِ خَلقِهِ وَ قُوُّتِهِم» و سوره فلق را بخواند بعد هم این آیه را بخواند: «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» در این صورت خداوند فریب هر فریبکاری و مکر هر مکرکنندهای و حسد هر حسدورزی را از او دور میکند و باید این کلمات را در صورت او بخواند».
این مطلب را از دست ندهید: بررسی خواص و فضایل سوره ناس؛ آخرین سوره قرآن
باز نقل شده که امام رضا " علیه السّلام " یک فرد صرعی را (غشی) دید، یک کاسه آب درخواست کردو بعد امام " علیه السّلام " سوره حمد و سوره فلق و ناس (معوذتین) را قرائت فرمود: و در آب دمید، آب را روی آن مریض ریختند بعد هم مریض خوب شد و امام " علیه السّلام " فرمود: «دیگر به آن حالت بر نمیگردد»؛ و نقل شده که بسیار میشد پیامبر صلّی الله علیه و آله، امام حسن علیه السّلام و امام حسین علیه السّلام را با این دو سوره تعویذ میفرمود.
همچنین پیامبر " صلّی الله علیه و آله " فرمودهاند: «آیاتی بر من نازل شده که نظیرش نازل نشده و آن در سوره قل اعوذ است».
ببینید: خواندن دو سوره از قرآن که شما را بیمه می کند
علامه طباطبایی در توضیح این حدیث میفرماید:شاید مراد پیامبر " صلّی الله علیه و آله " از اینکه فرمود: مثل این دو سوره بر من نازل نشده، این باشد که تنها این دو سوره در مورد عوذه و حرز نازل شده و هیچ سورهای دیگر این خاصیت را ندارد.
پس میتوان گفت:این دو سوره خاصیت تعویذ (پناه بردن به خدا) را دارد که باعث میشود انسان با این دو سوره خود را از شروری حفظ کند و بدین جهت این دو سوره به معوذتین نامگذاری شده است. در سوره فلق به پیامبر " صلّی الله علیه و آله " دستوری میدهد از چند چیز به خدا پناه ببر البتّه این دستور اختصاصی به پیامبر " صلّی الله علیه و آله " ندارد.
انتهای پیام/
بسیار عالی ومفید
بیشتر کسایی درمانم هستند که حال رفتن به بهشت را ندارندوازکسانی هستند که کارهایشان بی معنا وبیسود است