یک پایگاه خبری عربی نوشت مأموران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی غالباً نه افسران اطلاعاتی، بلکه دخترانی جوان هستند که از طریق فیس‌بوک به جذب جاسوس برای این رژیم اقدام می‌کنند.

جذب جاسوس توسط صهیونیست‌ها از طریق فیس‌بوکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک پایگاه خبری عربی در گزارشی به بررسی نحوه جذب جوانان عرب توسط دستگاههای جاسوسی رژیم صهیونیستی پرداخت. این پایگاه اینترنتی نوشته است: رأفت الخالدی از ساکنان محله شیخ رضان در غرب غزه تصور نمی کرد که یک آگهی تبلیغاتی در صفحه فیس‌بوک او را به مزدوری برای دستگاه اطلاعاتی شاباک اسرائیل تبدیل کند. الخالدی معمولاً وارد صفحه فیس‌بوک خود می شد و با دوستانش ارتباط داشت. اما شب جمعه دو هفته پیش اوضاع به نحو دیگری بود و کلیک کردن روی صفحات تبلیغاتی او را به پایگاههای اینترنتی امنیتی کشاند و با پرسش هایی درخصوص مسائل حساس امنیتی مرتبط با مقاومت و مواضع نظامی آن مواجه شد.

آگهی تبلیغاتی این بود: آیا می خواهید فوراً به لندن سفر و در آنجا اقامت کنید؟ الخالدی بدون معطلی روی این آگهی کلیک کرد و چند ثانیه بعد فردی به نام Mr.jhon5s برای او درخواست دوستی فرستاد تا نخستین گفتگو به زبان فصیح عربی با وی آغاز شود.

الخالدی می‌گوید: ابتدا نمی دانستم که این شخص با آگهی تبلیغاتی مذکور ارتباط دارد اما پس از گفتگو و معرفی خودش متوجه شدم که او ساکن بیروت است و گفت می تواند به من کمک کند. در این زمان متوجه شدم که او با این آگهی تبلیغاتی مرتبط است. ابتدا گفتگوی ما عادی بود و به جز تعارفات وارد موضوع دیگری نشدیم اما سه روز بعد پیامی در فیس‌بوک برایم فرستاد و از من خواست اطلاعات بیشتری درباره خودم و از جمله شماره تلفنم را به او بدهم تا با یکدیگر تماس روزانه داشته باشیم. من شماره تلفن به او ندادم اما در برخی موارد ناچار شدم به برخی پیام های او پاسخ دهم. او هر روز دو یا سه بار برایم پیام می فرستاد. تا اینکه ما وارد بحث های سیاسی و اشغالگری شدیم و من متوجه موضوع قابل توجهی از جانب او نشدم. به ویژه آنکه وی می گفت از دوستداران فلسطین است. اما مدتی بعد شروع به پرسیدن سوالات حساسی کرد درخصوص مقاومت در غزه و جنگ و محاصره و اختلافات گروههای فلسطینی و اینکه اهالی غزه باید علیه حماس و مقاومت قیام کنند و اینکه باید مانند مابقی کشورهای عربی از طرح صلح عادلانه (!) با اسرائیل حمایت کرد و مطالبی از این قبل که شک برانگیز بود.

او می افزاید: نگرانی من زمانی جدّی شد که وی به من پیشنهاد کمک مالی کرد. به بهانه اینکه من علیرغم آنکه مدتهاست از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام همچنان بیکار هستم. وی گفت آمادگی دارد 600 دلار برای من حواله کند تا روابط دوستانه مان تقویت شود و با یکدیگر درباره غزه اطلاعات مبادله کنیم و من در این هنگام اطمینان یافتم که وی مأمور اطلاعاتی اسرائیل است. الخالدی می افزاید: من بدون معطلی رابطه ام را با او قطع کردم و حساب او را در صفحه خودم مسدود کردم. او را به همه دوستانم نیز در فیس‌بوک و شبکه های اجتماعی دیگر نظیر تلگرام و واتس اپ معرفی کردم و درباره او به آنها هشدار دادم.

در ادامه این گزارش آمده است: مشابه تلاش شاباک برای به دام انداختن الخالدی از طریق آگهی های تبلیغاتی در صفحات شبکه های اجتماعی ساکنان غزه و کشورهای عربی و اسلامی به نحو جنون آمیزی گسترش یافته است. هر روز صدها شکایت دریافت می شود که درخصوص تعامل با صفحات مشکوک که متعلق به دستگاه های اطلاعاتی اسرائیلی هستند هشدار می دهند. تمرکز دستگاههای امنیتی این رژیم اعم از موساد و شاباک بر شبکه های اجتماعی است. آنها با صفحات جعلی و عباراتی نظیر هماهنگی و سازش و ارائه کمک، سعی در شستشوی مغزی جوانان دارند و می خواهند حصار خودجوشی را که مقاومت برای مقابله با نقشه های دستگاههای امنیتی اسرائیل ایجاد کرده است از بین ببرند.

پایگاه اینترنتی المجد که متعلق به گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس است بارها درباره افتادن در دام دستگاه های اطلاعاتی دشمن هشدار داده است.

یوسف الشرقاوی، کارشناس امور امنیتی و راهبردی، می گوید: دستگاه اطلاعاتی اسرائیل با توسل به نیازهای جوانان فلسطینی و عربی و آرزوهایشان و ایجاد انگیزه های مالی و کاری و حتی مهاجرت و اقامت در کشورهای دیگر سعی در سوء استفاده اطلاعاتی از آنها دارد و از طریق شبکه های اجتماعی در این زمینه فعالیت می کند. اسرائیل از طریق شبکه مزدورانی که در شبکه های اجتماعی دارد توانسته است صدها فلسطینی را ترور یا بازداشت کند و اطلاعات امنیتی دقیقی جمع آوری کند. مأموران اطلاعاتی اسرائیل غالباً نه افسران اطلاعاتی، بلکه دخترانی جوان هستند تا بتوانند جوانان را به دام اندازند. این دختران جوان غالباً ابتدا از طریق فیس‌بوک ارتباط برقرار می کنند سپس تماس تلفنی را آغاز و شروع به جمع آوری اطلاعات حساس می کنند.

این گزارش می‌افزاید: اسرائیل بارها اعلام کرده است که شبکه های اجتماعی را در جهان عرب زیر نظر دارد و یک واحد اطلاعات نظامی در ارتش رژیم اشغالگر به شکل کاملاً پیشرفته رسانه های عربی را رصد می کند. نام این واحد «ام آی» (MI) است و تمرکز آن بر شبکه های اجتماعی مختلف است تا مطالب ضد اسرائیلی را که رسانه ها منتشر می کنند رصد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار