پیش‌بینی آینده فناوری کار سختی است. بسیاری از یافته‌ها در آزمایشگاه‌های سراسر جهان اختراع می‌شوند، برخی از آن‌ها هرگز به بازار مصرف راه پیدا نمی‌کنند و برخی موفق می‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،  هر هفته مجله انگلیسی دیجیتال اخباری را درباره آخرین تکنولوژی‌های جهان در حوزه حمل‌ونقل، کسب‌وکار با اختراعات فناورانه ارائه می‌کند. این مجله دیروز در آستانه آغاز سال جدید میلادی در گزارشی فناوری‌های پیشرو در سال 2018 را برشمرده که ما بخش‌هایی از آن را به شما ارائه می‌دهیم.


بیشتربخوانید : جایزه فناوری ۲۰۱۸ به یک شرکت ایرانی اعطا شد


ربات با الهام از اریگامی

در ماه ژانویه اخباری مربوط به یک ربات درجه یک میلی‌متری جدید ساخته‌شده توسط موسسه Wyss در هاروارد منتشر شد. این ربات نوعی از «ربات دلتا»ست که دارای سه بازوی جداگانه کنترل‌شده و سبک‌وزن است. ویژگی اصلی طراحی این ربات استفاده از مفاهیم اریگامی در بازوهای ربات است. توسعه این روش باعث شکل‌گیری راه‌های جدیدی برای ابزارها و قطعات کوچک و میکروسکوپی در ساخت ربات‌ها می‌شود. این روش سبب می‌شود سرعت حرکات ربات 15 تا 20 برابر بیشتر از ربات‌های قدیمی باشد.

اینترنت اشیا و ساخت شهر هوشمند

آیا ما به شهرهای هوشمند نیاز داریم؟ تحقیقاتی درحال ظهور است که می‌گوید «شهر هوشمند واقعی» کیفیت زندگی خود را از طریق اتصال به اینترنت بهبود می‌بخشد، البته نگرانی‌هایی نسبت به حفظ حریم خصوصی شهروندان وجود دارد. مجله دیجیتال در ماه ژوئن یک نظرسنجی از اینفینیتی کانادا دریافت کرده که نشان می‌دهد بیشتر شهروندان کانادایی به پتانسیل شهرهای هوشمند اعتقاد دارند، به‌ویژه با فناوری‌هایی مانند وسایل‌الکتریکی، رانندگی مستقل و با اشتراک‌گذاری رایانه که می‌تواند زندگی روزمره آنها را بهبود بخشد. در سال 2018 نوآوری‌هایی در حوزه اینترنت اشیا وجود داشت که کمک بسیاری به واقعی‌سازی مفاهیم شهر هوشمند کرد. یکی از این مفاهیم راه‌حلی برای امنیت شهرهای هوشمند بود. با توجه به این نوآوری‌های تکنولوژیکی، سرویس خیابانی دارای یک سیستم هشدار‌دهنده متن می‌شود که مثلا مسافران را در هنگام وقوع اختلال یا تغییرات‌عمده در سرویس‌های خیابانی مطلع می‌کند. بسته امنیتی شهر هوشمند دارای حسگرهای ویدئویی حساس است که با چراغ‌های LED یکپارچه است. ارتباطات از طریق سیستم مدیریت ویدئویی مرکز امنیت خواهد بود. همچنین سیستم ویدئویی به تجزیه و تحلیل هوشمند مجهز شده است. علاوه‌بر ارائه تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، جریان تصاویر با وضوح بالا از هریک از دوربین‌ها و فیلم‌های گرفته‌شده ذخیره می‌شوند. اهمیت این راه‌حل امنیتی ویژه، توانایی برای اتصال ویدئو‌های سیستم، با استفاده از پروتکل Genetec Edge به‌منظور حفظ داده‌های ویدئویی در خود دستگاه، به جای انتقال داده‌ها به یک مکان مرکزی است. محققان می‌گویند این تغییر در جایی که اطلاعات در آن قرار دارد، امنیت «بدون نظارت» را امکانپذیر می‌سازد و از حریم خصوصی شهروندان از طریق ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها حفاظت می‌کند.

کاهش هزینه‌های دارو با استفاده از فناوری بلاکچین

اگر یک اصطلاح تکنولوژیکی برای 2018 وجود داشته باشد، این اصطلاح «blockchain» است که نمونه‌های متعددی از آن در مقالات مختلف ارائه شده است. اما جنبه‌ای از این فناوری را انتخاب کرده‌ایم که هدف آن خدمت به بشر است و آن این که چگونه blockchain می‌تواند با کاهش هزینه داروها، از طریق ایجاد شفافیت بیشتر و به حداقل رساندن ورود کالاهای تقلبی به بازار و کاهش قیمت دارو کمک کند. هزینه رو به افزایش داروها نگرانی مردم در تمام نقاط جهان است و پیش‌بینی می‌شود این هزینه‌ها در آینده غیرقابل‌تحمل شود. با این حال محققان می‌گویند فناوری‌ها می‌توانند به این موضوع کمک کنند. از یک طرف بلاکچین می‌تواند با تقویت زنجیره تامین دارویی و اضافه‌کردن درجه‌ای از امنیت، به صورتحساب‌های پزشکی و انتقال رکورد بیمار ناشناس کمک کند. از سوی دیگر هوش مصنوعی و فناوری‌های دیگر به محققان کمک می‌کنند پیش‌بینی‌های سریع‌تر و دقیق‌تری ارائه دهند و روند کشف دارو را ارزان‌تر و موثرتر کنند. علاوه‌بر این، پایگاه داده‌های پرونده پزشکی الکترونیکی و اطلاعات سلامت عمومی می‌توانند به شناسایی الگوهای پنهان- که سبب شناخت سریع اهداف بالقوه مولکولی می‌شود- کمک کنند.

تکنولوژی تصویربرداری سه‌بعدی

آگوست 2018 خبری منتشر شده که تکنولوژی سه‌بعدی به ارزیابی سایت‌های میراث جهانی کمک می‌کند. در واقع روش‌های عکاسی محاسباتی توسط باستان‌شناسان برای کمک به ضبط گذشته استفاده می‌شود، جایی که فرآیند دیجیتال جزئیات بیشتری را نسبت به استفاده از تجهیزات معمول نشان می‌دهد. چنین یافته‌ای می‌تواند به حفاظت از سایت‌های موردعلاقه و خاص قدیمی کمک کند. باستان‌شناسی دیجیتال یک زمینه درحال ظهور است که برای رسیدگی به نقش درحال تغییر و رشد فناوری‌های دیجیتالی در تمام ابعاد باستان‌شناسی و مدیریت میراث طراحی شده است. این فناوری شامل استفاده از عکاسی دیجیتال پیشرفته است که به کشف و حفظ آثار باستانی کمک می‌کند. یک مثال از تکنیک‌های موجود شامل تصویربرداری و تبدیل تصویر است. این فرآیند ترکیبی چندتصویری است که از یک موقعیت ثابت دوربین در زاویه‌های مختلف نور گرفته شده است. این امکان یک نسخه دیجیتال پویا از یک شیء را فراهم می‌کند. کیفیت تصویر اجازه می‌دهد ظریف‌بافت در جزئیات دقیق نشان داده شود. این روش توسط بن‌آلتشلر از موسسه rchaeological Digital انجام شده است.

چشم بیونیک

یک تکنولوژی پزشکی هم قرار است در این لیست قرار دهیم. ماه سپتامبر دانشمندان دانشگاه مینه‌سوتا موفق به چاپ سه‌بعدی مجموعه‌ای از گیرنده‌های نور در سطح نیمکره‌ای شده‌اند. این اختراع مبنای ساختاری برای ایجاد یک چشم بیونیک است که هدف آن بهبود بینایی چشم است. در این چاپگر سه‌بعدی از یک جوهر با پایه ذرات نقره به‌عنوان پایه برای چاپ سه‌بعدی از گیرنده‌های نور در یک سطح نیمکره‌ای استفاده شده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار