رئیس‌جمهور ترکیه ساختار کنونی سازمان ملل را بر خلاف عدالت جهانی خواند و از آن انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی از ساختار سازمان ملل انتقاد کرد.

وی گفت ساختار کنونی سازمان ملل، ساختار عادلانه قدرت را به خصوص برای مسلمانان نمایندگی نمی‌کند.

اردوغان در مراسم اهدای جوایز شورای پژوهش‌های علمی و فناوری و آکادمی علوم ترکیه افزود: چیزی مانند عدالت را از شورای امنیت و سازمان ملل انتظار نداشته باشید و به دنبال آن نگردید؛ چرا که چنین چیزی آنجا نیست.

اردوغان در ادامه تصریح کرد: در شورای امنیت به مسلمانان اجازه سخن گفتن در خصوص مسائل خودشان و نیز مشکلات بین‌المللی داده نمی‌شود. واقعیت این مسأله که جهان اسلام با جمعیتی حدود 1.7 میلیارد نفر، دارای یک عضو دائمی در شورای امنیت نیست، به دلیل همین مخالفت هاست.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه سازمان ملل مانند یک هیئت فراملی عمل نمی کند، گفت: [سازمان ملل] 195 عضو دارد که پنج مورد از آنها عضو دائم و 15 مورد عضو غیر دائم ( شورای امنیت سازمان ملل) هستند. آیا هیچ تأثیر قابل توجهی از این 15 عضو غیر دائم وجود دارد؟ خیر.

اردوغان در ادامه اعلام کرد به همین دلیل وی خواهان اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل تحت شعار «جهان بزرگتر از پنج است» شده است.

شعار «جهان بزرگتر از پنج است» شعار معروفی است که از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و در انتقاد به پنج عضو دائم شورای امنیت ( چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا) بارها تکرار شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار