به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، بنا بر آمار شرکت کنترل کیفیت هوا در تمام طول سال 96، تهران 14 روز پاک به خودش دیده بود، این درحالی است که در سال 97 و تا دی ماه 15روز پاک پشتسر گذاشته شده است. این یعنی امسال تهرانیها روزهای پاک بیشتری را گذرانده و به قول معروف هوای پاک تنفس کردهاند. بنا بر آخرین آمار که در سال 96 منتشر شد، هزینه اقتصادی آلودگی هوا در تهران مبلغی بالغ بر 2.6 میلیارد دلار برآورد شده است.
بیشتر بخوانید: در زمان آلودگی هوا چه کاری باید انجام دهیم؟
پیروز حناچی، شهردار جدید تهران هم در ارتباط با مرگومیر ناشی از آلودگی هوا گفت: «4573 نفر در تهران در طول یکسال به دلیل آلودگی هوا فوت میکنند.»
محسن روشنی، مدیر واحد پایش آلودگی هوا و صدای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ارتباط با وضعیت هوای پایتخت در سال 97 گفت: «ما در تهران حجم گستردهای از خودروها و مردم را داریم، آن هم با شرایط خاص جغرافیایی تهران و کوههایی که اطراف آنجاست و جمعیت چندمیلیونی که در شهر تردد کرده و با حملونقل آلودگی ایجاد میکنند. این حملونقل هم هر چقدر با ناوگان قدیمیتری صورت گیرد، میزان آلودگی هوا بیشتر میشود. اتوبوسها، موتورسیکلتها و... هرکدام حجم بالایی از آلودگی را ایجاد میکنند. آلایندگیها دو دستهبندی دارند، ذرات آلاینده و گازها. انژکتوریشدن ماشینها و حذف کاربراتوریها و وجود کاتالیستها روی ماشینها و... - هرچند البته اینها هم در بهترین شرایط نیستند- باعث شد آلودگیهای مربوط به گازها کاهش پیدا کند. اما مشکل اصلی ما در حوزه آلودگیهای ناشی از ذرات معلق است. بخشی از این ذرات طبیعی است و در طبیعت وجود دارد اما بخش اصلی آن توسط اتومبیلها و ماشینهای قدیمی و موتورسیکلتها و... ساخته میشود که در هوا وجود دارد. با این تفاسیر نقش حملونقل در کنترل آلایندگی مشخص شده است. در سالهای اخیر مباحث مربوط به ریزگردها نیز مشکلات را تشدید کرده است، با این همه اما وقتی میانگین آمار موجود را مشاهده میکنیم روند، نزولی است و این به معنای بهبودی شرایط و ثمربخشی اقدامات است. یکی از این موضوعات و اقدامات معاینه فنی است. البته در معاینهفنیها اتفاق عجیب و خاصی نمیافتد اما همان احتیاط حداقلی که مردم و شهروندان انجام میدهند، کمک خوبی به بهبود وضعیت هوا میکند.
در ارتباط با بهبود شرایط هوا در سال جاری، بارندگیها تاثیر بسزایی داشته است و نمیتوان آن را کتمان کرد اما همه برای بارندگیها نبوده و اقدامات دیگر نیز اثرگذار بودهاند. یکی از این اقدامات معاینهفنیها و پیگیریهای جدیتر این موضوع از سوی شهروندان بوده است. ما در تابستان شاهد روزهای آلوده با آلاینده ازن بودیم، معنایش این است که آلایندهها در هوا کاهش یافته و کم بوده، چون ازن در شرایطی افزایش پیدا میکند که ذرات آلاینده در هوا کم باشد.
نگاهی به آمار معاینهفنیها در سالهای گذشته نشان میدهد اهتمام مردم به انجام بهموقع و حتمی معاینهفنی میتواند چه اثری بر میزان آلودگی هوا داشته باشد.
بنا بر آمار موجود در سال 93، 450هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند، در سال 94 این تعداد به 532هزار و در سال 95 به 840 هزار رسیده و در سال 96 بیش از یکمیلیون مراجعهکننده وجود داشت. درسال 97 هم تا آخر آذر 950هزار مراجعه باراولی به معاینه فنی داشتیم، آنهایی که مرجوع شدند، دوباره مراجعه کردند؛ این امر آمار را به بالای یکمیلیون و 300 هزار خودرو رسانده است.»
چند روز پیش محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حملونقل در جریان بررسی لایحه انتشار 3000 میلیارد تومان اوراقمشارکت برای توسعه حملونقل در شورای شهر تهران با خرید فیلتر دوده اتوبوسها از محل این اعتبارات مخالفت کرد و گفت: «فیلتر دوده کارایی لازم را ندارد و بسیاری از اتوبوسهایی که این فیلتر را نصب کردهاند، اقدام به بازکردن فیلتر کردهاند و بهتر است به جای فیلتر دوده، اتوبوس نو بخریم. بنده اصرار معاونت حملونقل برای خرید فیلتردودهای که کارایی ندارد را نمیفهمم.»
در ادامه محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران که در جلسه شورا حاضر بود، در واکنش به اظهارات علیخانی عنوان کرد: «تشخیص اینکه فیلتر دوده روی اتوبوس باشد یا نه، مسالهای نیست که ما دور هم جمع شویم و درمورد آن بحث کنیم، چراکه تکلیف این مساله را سازمان استاندارد مشخص کرده و این سازمان نیز مکلف کرده اتوبوس بدونفیلتر اجازه شمارهگذاری ندارد و همچنین کامیون بدون فیلتر جاذب شمارهگذاری نمیشود و میتوانیم این موضوع را از پلیس بپرسیم که آیا اتوبوسها بدون فیلتر شمارهگذاری میشوند یا نه؟ اگر عزیزی میگوید این فیلترها استاندارد نیست باید با سازمان استاندارد صحبت کرده و مصوبه هیاتدولت و شمارهگذاری را درست کنند، اما فیلتر دوده هم بسیار موثر بوده و خوب عمل کرده است. میزان اثربخشی فیلتر بحثی است که هیات دولت روی آن ورود کرده و ما نمیتوانیم درمورد آن صحبت کنیم.»
البته سرانجام اعضای شورای شهر با نظرات علیخانی موافق بودند و به اختصاصبخشی از اوراق مشارکت برای خرید فیلتر دوده رای منفی دادند.
روشنی در اینباره هم توضیحاتی داد و گفت: «فیلتر دوده روی تمام ماشینهای دیزلی در کشورهای مختلف دنیا نصب است. این فیلتر که باید روی اتوبوسهای دیزلی نصب شود، بسیار حیاتی است و میزان آلایندگی را خیلی بیشتر از 90 درصد کنترل میکند و کاهش میدهد. امیدوار هستیم تجهیز اتوبوسها به فیلتر دوده کنسل نشود و عملی شود. خیلی از ذرات منتشرشده در سطح شهر به دلیل ناوگان دیزلی است.»
روشنی در انتها نصب فیلتر دوده روی تمام ماشینهای ناوگان دیزلی، کاهش استفاده از خودروهای فرسوده، گسترش ناوگان حملونقل عمومی و تسهیلات در خرید موتورهای برقی و... را راهکارهایی برای کاهش و کنترل آلودگی هوا عنوان کرد.
منبع: روزنامه فرهیختگان
انتهای پیام/