کوشا با بیان راهکار‌هایی برای افزایش کارایی بازار سرمایه، خواستار استفاده بیشتر دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های بورس شد.

بازار سرکایهعماد کوشا، کارشناس مسائل  اقتصادی و بازار سرمایه  در گفت وگو با  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اُفت یکباره شاخص بورس در ماه‌های گذشته، اظهار کرد: بازار سرمایه این روز‌ها به علت نوسانات ارزی، شاهد تجدید ارزیابی در مورد سهام یا دارایی‌های مالی است که در بورس معامله می‌شود و این موضوع یکی از دلایل اصلی اُفت و خیز‌ها قیمت‌ها در روز‌های معاملاتی اتاق شیشه‌ای است.

وی افزود: تجدید ارزیابی دارایی‌ها این ذهنیت را برای جامعه ایجاد کرده که ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها لزوماً افزایش پیدا می کنند این در حالیست که به گفته کارشناسان، در صورتی بالا رفتن قیمت سهام واقعی است که ارزش ذاتی آن افزایش پیدا کند.

کوشا تاکید کرد: حال باید ببینیم ارزش ذاتی سهام به چه عواملی بستگی دارد. سهمی دارای ارزش ذاتی بالایی است که بتواند منجر به افزایش ثروت سهامداران از طریق کسب سود عملیاتی پایدار، ساختار سرمایه بهینه، تحقق بازده بودجه بندی سرمایه¬ای متناسب با ریسک شود و در نتیجه صرفا تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب بالا رفتن ارزش ذاتی نمی شود پس می توان نتیجه گرفت، یکی از علل تغییرات قیمتی شدید سهام ها به این علت است که بعضی از سرمایه گذاران سهام را بر اساس تغییرات قیمتی دلار ارزشگذاری می کنند که از دید تحلیل گری بنیادین درست به نظر نمی‌رسد. اما با توجه به قدرت عرضه و تقاضا در بازارسرمایه با استفاده از ابزار‌هایی از قبیل: تحلیل تکنیکال، مدیریت ریسک و سرمایه می‌توان در این بازار سرمایه گذاری کرد.


بیشتر بخوانید: سقوط ۱۵۰۰ واحدی شاخص بورس در پایان معاملات


این کارشناس اقتصادی بیان کرد: موارد دیگری که موجب رشد شاخص‌های بورسی و افزایش ارزش ذاتی سهام‌ها می‌شود، افزایش کارایی بازار سرمایه است، هر چه قدر کشور‌ها در جهت استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه تلاش کنند، این بازار به علت شفافیت بیشتر کارایی بیشتری را خواهد داشت.

وی ضمن انتقاد از فعالیت بازار سرمایه در ایران گفت: تلاش مستمر کارشناسان بازار سرمایه نمی‌توان کتمان کرد، اما در حال حاضر کارایی بورس در ایران در سطح ضعیف است و دستگاه‌ها توان تلاش بیش از پیش در راستای این امر را دارند. این در حالی است که بازار سرمایه با سطح کارایی قوی در سطح جهان به ندرت وجود دارد.

کوشا ادامه داد: رقم‌هایی که روی تابلوی معاملات مشاهده می‌شود نشان دهنده ارزش ذاتی سهام نیست. این موضوع از کیفیت کشف قیمت درست در بورس می‌کاهد، اما بورس در چهل سال اخیر با تلاش مستمر جایگاه خوبی را نسبت کشور‌های هم رده خود در دنیا پیدا کرده است.

این پژوهشگر بازار سرمایه با اشاره به تاکید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای معاملات ارز گفت: این روش در دنیا اثبات شده است، اما وابسته به بستر‌های عملیاتی و قابلیت اجرایی شدن این موضوع دارد.

وی اضافه کرد: اگر اجازه دهیم که بازارسازان، در سایه قوانین مستحکم و مستمر معاملات خود را در این بازار آغاز کنند، قطعا پیامد‌های مثبتی را مشاهده خواهیم کرد، کارشناسان بازار سرمایه می‌توانند با استفاده از تجارب گذشته قوانینی را وضع کنند که ارز در بازار سرمایه به قیمت حقیقی معامله شود.

انتهای پیام/

بورس به دنبال افزایش ارزش ذاتی سهام ها باشد

برچسب ها: بورس ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار