اگر اهل سفر‌های زمستانی باشید، این روز‌ها بهترین زمان برای سفر‌های کوتاه و چشیدن طعم ورزش و گردش در جاذبه‌های برفی ایران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، چند روزی است که فصل سرما از راه رسیده و احتمالاً وقتی شما این مطلب را می‌خوانید در بسیاری از نقاط سردسیر و کوهستانی برف باریده و همه‌جا سپیدپوش شده است. زمستان در کنار همه دردسرهایش، زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد. برف به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه این فصل، گردشگران بسیاری را به دامان طبیعت می‌کشاند.


بیشتربخوانید : دومین مدال اسکی باز شیرازی در لیگ اسکی آلپاین


ایران چهارفصل ما هم از این جاذبه طبیعی بی‌بهره نیست. درست در روزهایی که در جنوب کشور هوا گرم و بهاری است در نقاط کوهستانی و سردسیر همه‌جا پوشیده از برف و یخ است.برف که بیاید، پیست‌های اسکی هم جان می‌گیرند. چه اهل اسکی باشید یا نباشید، احتمالاً پیست‌های اسکی و جاذبه‌های طبیعی اطرافش، آن‌قدر برای شما جذابیت خواهد داشت که می‌توانید آخر هفته زمستانی‌تان را در این مناطق بگذرانید.در ادامه نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین پیست‌های اسکی کشورمان که حالا تبدیل به مناطق گردشگری زمستانی هم شده‌اند.

سردِ سرد مثل آلوارِس

برای شروع بهتر است از سردترین پیست اسکی ایران آغاز کنیم. این پیست در روستای آلوارس در دامنه سهند همیشه برفی قرارگرفته است. سردتر از سرعین و اردبیل و پربرف‌تر از آن، به‌نحوی‌که حتی در تابستان هم در این پیست برف می‌بارد.پس بااین‌همه برف و دمای 40 درجه زیر صفر، باید برای رفتن به آلوارس همه تجهیزات زمستانی را همراه داشته باشید. از روستا تا پیست یک جاده 12 کیلومتری وجود دارد که شمارا به پیست پربرف و سبلان زیبا می‌رساند.

روستای آلوارس نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه گردشگری است که می‌توانید گشت‌وگذار در آن را به برنامه سفرتان اضافه کنید.فقط یادتان باشد برای اقامت بیشتر باید به شهر سرعین یا اردبیل بازگردید و از اماکن اقامتی این دو شهر استفاده کنید.

پایتختِ اسکی

اگر قرار باشد سراغ اولین‌ها را بگیریم باید از اردبیل به پایتخت برویم و با دو مجموعه‌ای آشنا شویم که سابقه زیادی در گردشگری زمستانی ایران دارند.از پیست آبعلی در شهر آبعلی در شرق تهران شروع می‌کنیم.آبعلی نه‌تنها در زمستان بلکه در تابستان هم جزو نقاط دیدنی به‌حساب می‌آید. اولین و قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران که موردتوجه دوستداران برف و زمستان است.پنج پیست برای ورزش اسکی به همراه تله‌کابین ، سوارکاری، سایت پرواز با کایت، هتل و رستوران ازجمله امکانات این مجموعه گردشگری است.قدمت هفتادساله پیست آبعلی باعث شده که هتل مجاور آن‌که به هتل آبعلی مشهور است جزو بناهای تاریخی کشور ثبت شود. اولین ساختمان بتنی ایران که در سال 1312 ساخته‌شده است.

جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیگر سپیدان در کنار پیست‌های اسکی بر اهمیت و جذابیت این منطقه افزوده است. آبشار مارگون که این روزها شاید یخ‌زده باشد، از مشهورترین نقاط دیدنی سپیدان است.

از شرق پایتخت به غرب و جاده چالوس می‌رویم. دیزین مشهور و دوست‌داشتنی، اولین پیست اسکی ایران که تأییدیه جهانی دارد و نیم‌قرن از نصب اولین بالابرهای آن می‌گذرد.دیزین را همه با خواهر دوقلویش یعنی شمشک می‌شناسند. دو پیست تهرانی که در زمستان همه‌روزه میزبان ورزشکاران و گردشگران هستند.علاوه بر پیست‌های اسکی آموزشی و حرفه‌ای، چندین تله‌کابین و تله سیژ از نقاط مختلف پیست شمارا به تماشای مناظر زمستانی مهمان می‌کند.

هتل و رستوران جهانگردی دیزین هم با توجه به قدمت آن‌یکی از جاذبه‌های اقامتی و رفاهی مجموعه است. اگر اهل اقامت در کوهستان باشید، کلبه‌های حاشیه پیست که در دل برف قرار دارند که از محبوبیت خاصی بین اهالی کوهستان برخوردارند. این کلبه‌های چوبی که شَله نام دارند، یک گزینه مناسب برای شبمانی در کوهستان همراه خانواده یا دوستان هستند.

چلگرد کوچک در قلب زاگرس بزرگ

هرچند چهارمحال بختیاری، کوچک‌ترین استان کشورمان است اما یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی رشته‌کوه زاگرس و به‌تبع آن پیست‌های اسکی ایران را در خود جای‌داده است.پیست اسکی چالگرد در شهرستان کوهرنگ، در ایام زمستان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است که آخر هفته خود را در کوهستان زیبای کوهرنگ و سرچشمه رودخانه بزرگ زاینده‌رود می‌گذرانند.

از مرکز استان یعنی شهرکرد تا پیست اسکی چلگرد، باید 85 کیلومتر را طی کنید. اگر اهل اسکی باشید که خب طبعاً لذت آن را خواهید برد. در غیر این صورت کوهرنگ آن‌قدر جاذبه طبیعی دارد که مطمئناً اوقات خوشی برایتان رقم خواهد خورد.ارتفاعات زرد کوه، تونل کوهرنگ، چشمه دیمه کوهرنگ در کنار قوم مهمان‌نواز بختیاری از دیگر جذابیت‌های چلگرد است.

این پیست هم مثل اغلب پیست‌های بین‌المللی، هتلی همنام با شهر کوهرنگ با امکانات کافی در نزدیکی آن قرارگرفته که دسترسی به کوهستان برفی این منطقه را برای شما آسان می‌کند.

سپیدان، سپید مثل برف

شاید اگر این روزها، حضرت حافظ در قید حیات بودند و پیست اسکی سپیدان را ملاحظه می‌کردند، می‌فرمودند:خوشا سپیدان و برفِ بی‌مثالش /خداوندا نگه‌دار از آفتابش! سپیدان برخلاف بسیاری از شهرهای استان فارس که هوایی گرم دارند، زمستان‌هایی سرد و پربرف دارد. همین امتیاز برف‌گیر بودن آن است که اردکان سپیدان را دارای یکی از بهترین پیست‌های اسکی ایران کرده است. سپیدان از معدود شهرهایی غیر از تهران است که دو پیست اسکی در فاصله 70 و 80 کیلومتری شیراز دارد. نزدیکی سپیدان به شهرهای جنوبی کشور و همین‌طور کشورهای حوزه خلیج‌فارس باعث شده که در ایام زمستان شاهد حضور گردشگران و ورزشکاران بسیاری باشد.

در این پیست اسکی که شب‌ها نیز دایر است می‌توانید یکی از هیجان‌انگیزترین ورزش‌های زمستانی را همراه خانواده تجربه کنید. اسنومبیل سواری در سپیدان یکی از همین ورزش‌هاست.جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیگر سپیدان در کنار پیست‌های اسکی بر اهمیت و جذابیت این منطقه افزوده است. آبشار مارگون که این روزها شاید یخ‌زده باشد، از مشهورترین نقاط دیدنی سپیدان است.

در اینجا هم نگران اقامت خود نباشید. هتل پیست پولادکف یک مجموعه کامل رفاهی، آموزشی و تفریحی است که می‌تواند اوقات برفی خوبی برای شما مهیا کند.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

لذت زمستان در سرزمین برفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.