به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین و عضو هیأترئیسه کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رقم دقیقی از میزان قاچاق سوخت در ایران در دست نیست، گفت: ارقامی چون 15 تا 20 میلیون لیتر قاچاق در روز برای انتقال سوخت تنها به روش تانکر عنوان میشود که این میزان حجم سوخت قاچاقچیان با تانکر رقم عجیبی است.
وی تأکید کرد: با افزایش میزان تقاضا سوخت در شهرهای مرزی میتوان میزان حجم قاچاق در نقاط مرزی را مشخص کرد که برای جلوگیری از این نوع قاچاق باید تنها برای مرزهای کشور راهحلی یافت. اما آیا قاچاق سوخت بهصورت گسترده تنها منحصر به نقاط مرزی میشود؟
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و شفافسازی مجلس با بیان اینکه سوخت به شکل سازمانیافته از مرزهای آبی و خاکی از کشور خارج میشود، ادامه داد: این حجم گسترده قاچاق مطمئناً تنها از جایگاهها و نقاط مرزی نیست و طبق اطلاعات بهدستآمده با استفاده از تانکر، لولهکشی از مسیر مرزهای خاکی و آبی انتقال صورت میگیرد.
و ی ادامه داد: برای کشف مسیر قاچاق باید به سراغ دستگاههای مرتبط به آن رفت که قطعاً در آنجا به وجود شبکهای گسترده در پدیده قاچاق میلیونی سوخت در کشور خواهیم رسید.
خجسته گفت: نباید به بهانه جلوگیری از قاچاق سوخت به مردم فشار آورد. درست است تفاوت فاحش ارزش پولی ایران و کشورهای همسایه زمینه قاچاق سوخت را ارتقا میهد اما باید با راهکارهای پیشگیرانه و مؤثر برای کنترل قاچاق از این پدیده مخرب جلوگیری کرد.
عضو هیأترئیسه کمیسیون اصل 90 تأکید کرد: با اتفاقات پیشآمده در خصوص اوضاع معیشتی مردم و افزایش نرخ ارز مردم کشش افزایش قیمت سوخت در سال پیش رو را ندارند و در بودجه سال 98، دولت شرایط اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم را بهطور کامل اعمال کند چون نمیشود برای جلوگیری از یک بحران یک بحران بسیار بزرگتر ایجاد کرد.
انتهای پیام/