کمبود دارو و محلول‌های دیالیز و بالابودن قیمت دارو در کنار فقر و بیکاری ناشی از جنگ و محاصره، وضع بیماران نارسایی کلیه را در یمن وخیم‌تر کرده است.

وضع وخیم بیماران در یمن در پی کمبود دارو و تجهیزات پزشکیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، کمبود دارو و محلول‌های دیالیز و بالابودن قیمت دارو در کنار فقر و بیکاری ناشی از جنگ و محاصره، وضع بیماران نارسایی کلیه را در یمن وخیم‌تر کرده است.

صد‌ها نفر از کسانی که در یمن بیماری نارسایی کلیوی دارند در نبود خدمات پزشکی و بالا بودن قیمت دارو و دشواری در رفت و آمد به شهر‌هایی که از خدمات پزشکی برخوردارند؛ موجب شده تا شرایط بسیار بدی را تجربه کنند.

ده‌ها نفر از بیماران نارسایی کلیه که در مرکز دیالیز شهر الحدیده هستند از درد‌های بیماری و محاصره رنج می‌برند.

جنگ موجب شده است مصیبت‌های آن‌ها دو چندان شود؛ به دلیل عدم وجود محلول‌های دیالیز، زمینه برای مرگ آن‌ها فراهم است. دارو‌های مورد نیاز آن‌ها باید از داروخانه‌های خاص و با قیمت‌های بالا خریدار شود این در حالی است که جنگ همه دارایی آن‌ها را گرفته است.

خانمی داستان زندگی خود در رویارویی با فقر و بیماری را این چنین با درد و حسرت بیان می‌کند: «دارو‌ها و محلول‌های دیالیز گران است و ما نمی‌توانیم دارو‌های مورد نیاز خود را خریداری کنیم. انسان فقیر درمانی ندارد.»

این خانم بر روی ویلچر نشسته و منتظر است که برای دیالیز داخل اتاق شود. او می‌گوید دردهایش منحصر به درد بیماری نمی‌شود؛ او از فقر نیز رنج می‌برد. این بیماری باعث شده که هر دو هفته یک بار از استان (ریما) به شهر الحدیده سفر کند تا فرآیند دیالیزی که به او امید به زندگی می‌دهد، انجام شود.

یکی از بیماران نارسایی کلیه در یمن گفت: «من از بیماری نارسایی کلیه رنج می‌برم هفته‌ای یک بار از استان ریما که از اینجا دور است برای دیالیز به الحدیده می‌آیم.»

همه بیمارانی که در این مرکز حضور دارند هر یک داستانی متاثر‌کننده و شبیه به هم دارند.

به نظر می‌رسد شرایط تاسف بار شرایط بیماران نارسایی کلیه در یمن را وخیم‌تر کرده است و ترس از آینده‌ای مبهم حتی در صورتی که بیماری آن‌ها بهبود یابد، هزاران درد دیگر بر آنان نازل می‌کند.

جنگ و محاصره مصیبت‌های زیادی را برای این بیماران به بار آورده است و آن‌ها برای زنده ماندن در انتظار کمک‌هایی هستند که درد‌های آن‌ها را کاهش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار