سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: استان کرمان از استثنائات و مهد حافظه تاریخی ایران، از یادگاران روزگار باستان و داری ویژگی‌هایی است و میراث و اسنادی از همه اعصار تاریخی در خود دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد صادق بصیری سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان  چهارشنبه ۵ دی ماه ۹۷ در کارگاه آموزشی حافظه جهانی گفت: حفظ آثار، اسناد و حافظه جهانی به قدری اهمیت دارد که یکی از نام‌های خداوند"حفیظ" است و این واژه ۴۴ مرتبه در ۲۲ سوره قرآن تکرار شده است.

وی تصریح کرد: تأکید نهج البلاغه بر حفظ طبیعت، پیمان، اسرار عالم، میراث، ارزش‌ها به این معنا است که حفظ اسناد کاری خداپسندانه است.

 بصیری در این نشست با اشاره به اهمیت حفظ اسناد در ثبت و تقویت هویت ملی و تاریخی اظهار داشت: بسیاری از اسنادی که بوسیله محققین و کارشناسان حفظ می‌شود منشأ کار‌های پژوهشی در آینده خواهد بود.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان افزود: استان کرمان از استثنائات کشور ایران و از یادگاران روزگار باستان و داری ویژگی‌هایی است که میراث و اسنادی از همه اعصار تاریخی در خود دارد.

 بصیری گفت: تل ابلیس در بردسیر، تپه‌های هلیل در جیرفت و میمند در شهربابک بخشی از آثار دوره پیش از تاریخ باستان است.

وی با اشاره به ۵ دی ماه سالروز گرامیداشت زلزله بم تصریح کرد: شهر بم، شهر فرهنگ و تمدن، شهر اردشیر و هفت واد است و زلزله بم جهان را لرزاند، ولی آن را نابود نکرد؛ چون که بم ریشه در تاریخ دارد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به بخشی از آثار استان کرمان بعد از اسلام اظهار کرد: مجموعه ملک، قبه سبز، آثار آل مظفر مثل مسجد جامع، مجموعه شاه نعمت الله ولی، مجموعه گنجعلی خان، باغ شاهزاده ماهان، مجموعه وکیل، عمارت موسی خانی شهربابک بخشی از اسناد و حافظه تاریخی کرمان است که باید حفظ شوند.

 بصیری با بیان گفته‌های یک تاریخ نگار فرانسوی درباره کرمان اظهار داشت: این نویسنده می‌گوید "هر کس تاریخ کرمان را به درستی بخواند مانند آن است که تاریخ جهان را خوانده است"

وی گفت: سال ۹۶ به همت استاد گلاب زاده در مرکز کرمان شناسی، مجموعه ۱۵ هزار برگ از اسناد کنسولگری انگلیس در کرمان برای بررسی و ترجمه در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار گرفت و ۴ هزار برگ از این اسناد توسط دانشگاه شهید باهنر ترجمه شده است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به اهمیت کشف، ثبت و حفظ نسخ خطی مربوط به تاریخ استان کرمان اظهارکرد: وجود بیش از ۲ هزار دهیار در سطح شهرستان‌های استان، می‌تواند کمک شایانی برای جستجو و ثبت اسناد و نسخ خطی درباره تاریخ استان باشد.

انتهای پیام/ی

استان کرمان از استثنائات و مهد حافظه تاریخی ایران است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار