رئیس مرکز آموزش تحقیقات و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی همدان صادرات خام گیاهان دارویی به ضرر تولیدکنندگان کشور است.

صادرات خام گیاهان دارویی به ضرر تولیدکنندگان استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، قاسم اسدیان، رئیس مرکز آموزش تحقیقات و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی همدان با بیان اینکه افغان‌ها منابع ژنتیکی زعفران و کشاورزی ایران را بردند گفت: صادرات خام گیاهان دارویی به ضرر تولیدکنندگان کشور است.
وی ادامه داد: باید توسعه پایدار یعنی توسعه بدون تخریب را مد نظر داشته باشیم و بعد به کشاورزی پایدار برسیم به گونه‌ای که بازار هدف داشته باشیم، الگوی مصرف داشته باشیم و پس بدانیم الگوی تولید باید چگونه باشد موضوعی که اصلا به آن توجه نمی‌شود.
وی بیان کرد: سیر را به گرجستان تحت برنامه فرامرزی بردیم و در آنجا کشت کردیم از آنجا که کشاورزی مقوله پیچیده‌ای نیست خود آن‌ها مشغول به تولید سیر شدند و اکنون یک گرم سیر از ما خریداری نکردند.
اسدیان اظهار داشت: ایران بیش از ۷ هزار سال است که زعفران را می‌شناسد و به هر شکلی زعفران را تولید می‌کند، ولی افغانستان ۱۵ سال است که زعفران را می‌شناسند، ولی ۳ سال متوالی است که سازمان جهانی فائو و یونسکو برند تولید با کیفیت زعفران را به افغانستان دادند.
وی در ادامه افزود: این موضوع سیاسی است و به سبب کاهش تولید مواد مخدر بوده است چرا که افغانستان ۷ هزار تن تولید مواد مخدر داشت و جالب است که این میزان نه تنها کاهش نیافت بلکه به ۸ هزار تن رسیده است و حالا ژرم پلاسم زعفران ایران را غارت کردند وبه عنوان کشور پیشتاز به جلو می‌روند و در این راستا خود ایران هم نتوانست استاندارد‌ها را افزایش و میزان بار آلودگی محصول را پایین بیاورد در حالی که افغان‌ها بهداشت عمومی هم ندارند.
رئیس مرکز آموزش تحقیقات و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه کل مصرف زعفران جهان ۳۰۰ تن است که ۲۵۰ تن آن را ایران تأمین می‌کند افزود: ایران به اسپانیا و امارات و دیگر صادر می‌کند و آن‌ها آن را بسته بندی کرده و به نام خود عرضه می‌کند که در حال حاضر تجارت زعفران ۸ میلیارد دلار است؛ در بخش صادرات ۹۴ درصد زعفران مصرفی دنیا را ایران تولید می‌کند، اما یک گرم به نام و برند ایرانی صادر نمی‌شود.
اسدیان بیان کرد: گیاهان دارویی معادل اقتصاد نفت می‌توانند به کشور کمک کنند، بنابراین باید از این پتانسیل‌ها و استعداد‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم نه این که گیاهان دارویی را به صورت خام صادر کنیم تا کشور‌های دیگر از ارزش افزوده آن استفاده کنند و برای این کار باید از تکنولوژی استفاده کنیم.
انتهای پیام/ج

 

صادرات خام گیاهان دارویی به ضرر تولیدکنندگان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.