به مناسبت 5 دی‌ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله ، تمرین لحظه صفر زلزله با هدف سنجش آمادگی دستگاه‌های امدادی ، در منطقه قرطمان شهر درچه از توابع شهرستان خمینی‌شهر برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان امروز در حاشیه  تمرین لحظه صفر زلزله در منطقه قرطمان شهر درچه از توابع شهرستان خمینی‌شهر در جمع خبرنگاران گفت : امروز 5 دی‌ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده و باتوجه به اینکه شهرستان خمینی‌شهر به‌عنوان معین شهر اصفهان در مدیریت بحران تعیین شده است ، در این روز در نخستین ساعات صبحگاهی به‌عنوان تمرین لحظه صفر با محوریت فرمانداری شهرستان و ستاد بحران خمینی‌شهر فرضیه ای پیش‌بینی شد که پس از فراخوان مسئولان شهرستان و دستگاه‌های امدادی ، جهت استقرار در محل مانور براساس نوع نیاز حاضر شدند.

وی با بیان اینکه این تمرین با پیش‌فرض زلزله بوده که عملیاتی همچون اطفاء حریق، اسکان و... اجرایی و طبق ارزیابی‌ها وضعیت مطلوبی را شاهد بودیم ، افزود : انسجام و هماهنگی و کار تیمی در ستاد مدیریت بحران شهرستان خمینی‌شهر مطلوب ارزیابی شد و 26 دستگاه اجرایی ، خدماتی و امدادی در محل پس از اطلاع و فراخوان ناگهانی حاضر شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه خمینی‌شهر معین اصفهان است و تراکم جمعیتی بالایی در این منطقه وجود دارد ، تصریح کرد : باید انبارهای امدادی موجود در این شهرستان تقویت شود و با هماهنگی باید بر اساس استانداردهای لازم دستگاه‌های امدادی و اجرایی تجهیز شوند.

شیشه‌فروش اضافه کرد: برگزاری این‌چنین تمرین هایی می‌تواند به مدیران شهرستان و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و امدادی کمک کند که به چه تجهیزاتی نیاز است و خود را به تأمین تجهیزات آماده کنند تا در زمان بروز حوادث با کمترین مشکل روبرو شوند.

وی اعلام کرد: در کشور، استان اصفهان را به‌عنوان معین منطقه 2 تهران انتخاب کرده‌اند و جانشین برای کل شهر تهران در برابر زلزله است که این تمرین ها و آمادگی‌ها می‌تواند کمک کند تا نقش جانشینی تهران را پیش‌بینی کنیم و در برابر خطر آماده باشیم، استان اصفهان باید این وظیفه را به شکلی ایفا کند که در راستای آموزش، انجام مطالعات و تحقیقات ، اجرای طرح‌های ایمن‌سازی در سازه‌های مهم اقداماتی را انجام شود.

محمود مسلم‌زاده فرماندار شهرستان خمینی‌شهر هم در حاشیه تمرین زلزله لحظه صفر برای سنجش مدیران شهرستان خمینی شهر ، گفت : به منظور بررسی توانمندی دستگاه‌های امدادی ، اجرایی و خدماتی این تمرین فرضیه سازی و برنامه‌ریزی شد که منطقه قرطمان شهر درچه از توابع شهرستان خمینی‌شهر به‌عنوان محل انجام رزمایش انتخاب و در ساعت 6:45صبح دستور تماس به دستگاه‌ها و فراخوان به لحظه و از قبل پیش‌بینی نشده برای آنان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه زمان تماس کاربران ثبت تا کمترین زمان حضور و مسافت مدیران که به عنوان اعضای ستاد بحران شهرستان هستند بررسی شود ، افزود : مدیران و مسوولان ادارات نیز باید در کمترین زمان ممکن نیروی انسانی و تجهیزات تحت امر خود را در محل تمرین مستقر می کردند که همه این اتفاقات توسط ارزیابان رصد شد، همچنین از نحوه خدمات‌دهی و میزان آمادگی نیروها و کیفیت تجهیزات موجود ارزیابی‌هایی صورت گرفت.

فرماندار شهرستان خمینی‌شهر با بیان اینکه خمینی شهر به عنوان معین شهرستان اصفهان است، باید به تجهیز و استانداردسازی انبارهای امدادی شهرستان اقداماتی صورت پذیرد ، اظهار کرد : علت پاسخگو نبودن به لحظه برخی دستگاه های اجرایی و خدماتی بررسی و با مدیرانی که پاسخگوی کاربران ستاد مدیریت بحران شهرستان خمینی شهر نبودند و کم‌کاری‌هایی در این زمینه داشتند برخورد می‌شود تا جبرانی برای مواقع خطر باشد.

مسلم‌زاده با ابراز اینکه لحظه ورود تجهیزات و نیروهای انسانی به محل تمرین نیز توسط ارزیابان ثبت شد تا ضعف‌های موجود نیز بررسی و ظرفیت‌ها نیز تقویت شوند،  تصریح کرد: اعتقاد داریم که باید با هم‌افزایی بین سازمانی، توانمندی و ظرفیت موجود دستگاه‌های اجرایی را مورد بررسی قرار دهیم و باید از جلسه‌های ستادی عبور کنیم و در عملیات این ظرفیت‌ها بررسی شود تا  در موقع نیازآمادگی لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/م

خمینی‌شهر معین اصفهان در موقع حوادث

برچسب ها: زلزله ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.