حدادعادل گفت:جامعه المصطفی در طول سال‌های گذشته بیش از۳۰۰ هزار نفر از غیر ایرانیان را باادب و زبان فارسی آشنا کرده که از تحولات مهم و اساسی حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود.

گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پیش از ظهر امروز در پنجمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان که در سالن جلسات مجتمع عالی امام خمینی(ره) برگزار شد،گفت:در پنجمین گردهمایی موسسه‌های فعال در زمینه ادبیات فارسی 34 موسسه و به همراه 14 دانشگاه شرکت کرده‌اند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: یکی از رویش‌های مهم ادبیات فارسی تأسیس و راه‌اندازی بنیاد سعدی بوده که در آن جمع قابل‌توجهی از اساتید زبان فارسی و مسئولان ارشد کشوری فعال و اعضای اصلی هیئت‌امنا محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: نوعاً آموزش زبان فارسی به افرادی که زبان مادری آن‌ها فارسی نیست مقوله بسیار دشوارتر از دبیری زبان فارسی است، آموزش صحیح و درست‌زبان فارسی در سطوح کلان و بین‌الملل نیازمند شناخت درست و کافی از برخی اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

حدادعادل با اشاره به موفقیت‌ها و ظرفیت‌های جامعة‌المصطفی تصریح کرد: تحصیل ده‌ها هزار طلبه و دانشجو در این مرکز علمی فرصتی بزرگ برای ادبیات و زبان فارسی ایجاد کرده است، این مرکز جلوه و نمادی از وحدت حوزه و دانشگاه بوده که تعامل بین اساتید حوزوی و دانشگاهی در آن بسیار برجسته است.

وی اشاره کرد: جامعه المصطفی در طول سال‌های گذشته بیش از 300 هزار نفر از غیر ایرانیان را باادب و زبان فارسی آشنا کرده که از تحولات مهم و اساسی حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود، برگزاری 1900 دوره آموزش زبان فارسی در جامعه المصطفی در سطح کشور بی‌نظیر بوده و قابل‌مقایسه با فعالیت دیگر نهادی مدعی نیست.

حداد عادل با اشاره به رویکردهای اصلی فعالیت‌های بنیاد سعدی بیان کرد: بنیاد بین‌المللی سعدی فعالیت‌های خود را در سطح عالی‌ترین مقام‌های کشور انجام می‌دهد، برای توسعه و گسترش ادبیات فارسی در سطح بین‌الملل تلاش می‌شود از تمام ابرازهای موجود با حفظ مخاطرات و ظرفیت‌های احتمالی استفاده شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش و توسعه زبان فارسی مهم‌ترین رویکرد بنیاد بین‌المللی سعدی است، با مشخص شدن مرز فعالیت‌های بنیاد سعدی با مراکز آموزشی دیگر گامی مثبت در زمینه سامان‌دهی و استانداردسازی آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشور فراهم‌شده است.

وی ادامه داد: چاپ و نشر کتاب‌های تخصصی تدریس ادبیات فارسی به غیر ایرانیان از مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد سعدی است، بنیاد بین‌المللی سعدی تلاش کرده از تجربه‌های موفق نهادهای دیگر مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نحو شایسته‌ای بهره ببرد، حقیقت این بوده که آموزش زبان فارسی بدون استانداردسازی و توجه به شرایط سطوح دانشی ممکن نیست.

رئیس فرهنگستان زبان وادبیات فارسی گفت:فعالیت‌های جامعة‌المصطفی در زمینه آموزش ادبیات فارسی قابل‌مقایسه به فعالیت‌های هشتادساله نهادهای دیگر نیست، چراکه موفقیت این نهاد بسیار بیشتر از نهادهای دیگر بوده است.

حدادعادل یادآورشد: آشنایی شش ماه طلاب و دانشجویان غیر ایرانی با زبان و ادبیات فارسی در جامعه المصطفی فعالیت جهش آفرین و تحسین‌برانگیز است، لازم است تا از ظرفیت‌های اندیشمندان این نهاد علمی بیش از گذشته استفاده شود.

انتهای پیام/ح

آموزش زبان فارسی بدون استانداردسازی آموزشی ممکن نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار